Det är en väldig skillnad på att köra en engingeflush på burk och en på verkstad som har en speciell maskin som gör.
Kokset du sliter bort när du gör en engingeflush på burk hamnar i oljefiltret medan en riktig maskin suger ut kokset ut ur motorn.
Sen så det är inte bara koks du blir av med utan en rad annat slagg å smuts.
Har själv kört det och märkt att oljan håller sig fräsh betydligt längre.
Normalt settvid 200-300 mil burkar oljan inte vara svart men ha blivit något mörkare.
Kör du engingeflush kommer oljan se ut som du hällde i den i morse och där kan ju vem som helst utan att vara ingenjör räkna ut att det är nyttigt med engingeflush.
Istället för ha igensatta kanaler med mera.
Oljebytes intervallen är ju såklart relativ men är man standard så klart kanske tusen mil räcker men kör man lite mera aktivt så är var 500e mil rekomenderat, speciellt om du sen har trimmat och kör turbomotor då oljan i turbon går extremt varmt och utsätts för extremt tryck.
Som sagt allt beror på hur ofta man känner för att slita ut sin motor.
De magnetiska oljetrågsskruvarna har en tillräckligt stark magnet för att dra till sig kanske inte all spån men betydligt mer än vad man får ut annars, vill man vara extra noga så har bla HKS med flera magntiska ojefilter.
Åker man mycket streetrace, banträffar eller köra ofta hårt med sin bil så kräver den service därefter.
Visst standardgrejer kan funka såklart men vill man verkligen vara på rätsida så får man kosta på sig lite.
Det ska inte vara billigt att äga bil, det ska vara roligt