3194
Sök

Fiat 500F - 72, Räddning från graven? NYLACKAD!

Ett nybörjar projekt, Första bilen jag renoverar! Så tips och trix för att detta ska lyckas är välkomna i tråden! En Fiat 500f från 72, Lackad mörkröd, ny motor från en Fiat 126p -98. Blir original renovering med min egna touch :)

150 237 Visningar
Uppdaterades senast 4 december 2012
168 Inlägg
25 juni 2011
Trådstartare
#1
Obs alla bilder försvann, gjort mitt bästa för att ladda upp dom igen
Hejsan! Har jobbat en stund med denna bilen, Som sagt de jag kan sedan innan är väl hur man byter olja och tändstift... Så grön är jag angående bilar. Tanken var att detta skulle bli en present till min far som fyller 50 i år. Han har alltid vetat ha en fiat 500/600.

De lätta var att få tag på en bil (Som knappt existerar i sverige), Garage däremot var en större utmaning. Så efter många om och men så var jag tvungen att ge bort bilen tidigare en vad jag hade hoppats på, och på de sättet så har jag nu ett garage att vara i, farsans big_smile


Är ganska kass på att skriva så lägger upp lite bilder i stället!

Så här hoppas jag den kommer se ut inom något år!

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/Fiat-500-Period-Photos-Fiat-500-F-1920x1440.jpg


Bilen på väghem från Göteborg:
http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0069.jpg

Hemma i de temporära garaget (Parkeringsplats och kallgarage)
http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0071.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0074.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0077.jpg


Om de finns rost? nääää

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0078.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0079.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0081.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0091.jpg


Motorn på 500cc 17Hästkrafter, Tror jag kommer dra de flesta på dette forum i alla fall! smile)
http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0087.jpg

Fick lite hjälp att putsa upp den!, det tackar vi för:)
http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0092.jpg
http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0095.jpg

Missade att ta bilder på när ratten var färdiglackad, får väl göra de någon dag smile

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0117.jpg
http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0116.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0113.jpg


För att ha svetsat MAG ca 5timmar i sitt liv så börjar de gå hyfsat i alla fall!

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0151.jpg

Såga lite:

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0161.jpg



Färdigsågat.. Och ni kan se min otroligt fina lagning.. Jobbade säkert 3timmar med den, haha

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0164.jpg


BORT!

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0171.jpg


Provade dörrarna, och den ser väldigt rak och fin ut!


http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0174.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0181.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0177.jpg


Partytält?
http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0194.jpg

Nej kraschbur.. big_smilebig_smile
http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0195.jpg
http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0198.jpg
Så de var allt för mig just nu.. Ber om ursäkt för bilderna, de är tagna i dåliga ljusförhållanden med iphone.. Nu när projektet dragit igång på riktigt ska jag börja ta med en ordenlig kamera!..

Alla tips och tricks är välkomna, är som sagt helt grön på ämnet!

//Mvh Simon
Senast redigerat av watti (13 maj 2012)

161 Inlägg
25 juni 2011
#2
Kul projekt!! smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 juni 2011
#3
Det både låter och ser väldigt intressant ut, skall följas helt klart!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 117 Inlägg
25 juni 2011
#4
Vilket fantastiskt projekt. All heder till dig som räddar en sådan klenod. Toppenbra!


5 111 Inlägg
25 juni 2011
#5
Är den inreggad och klar i Sverige?


168 Inlägg
25 juni 2011
Trådstartare
#7
Volvo544special65 skrev:
Är den inreggad och klar i Sverige?

Tackar för alla kommentarer big_smile

Nej, det är de jag har största huvudvärken utöver. Har dock tyska papper på den, så ska göra en undersökning hos vägverket och sedan en registreringsbesiktning! Någon som gjort detta och kan berätta hur de går till?

Vet inte riktigt hur det fungerar men hoppas..

Klåpare
36 Inlägg
26 juni 2011
#8
Gud va kul!

Kan bara hålla med tidigare talare, bra att någon räddar desssa. Hur ska ni göra med interiören? går det att beställa som på gamla vw?

"Du dör direkt!" - Bosse bildoktorn

5 111 Inlägg
26 juni 2011
#9
watti skrev:
Volvo544special65 skrev:
Är den inreggad och klar i Sverige?

Tackar för alla kommentarer big_smile

Nej, det är de jag har största huvudvärken utöver. Har dock tyska papper på den, så ska göra en undersökning hos vägverket och sedan en registreringsbesiktning! Någon som gjort detta och kan berätta hur de går till?

Vet inte riktigt hur det fungerar men hoppas..

Det jag tänker är om krocksäkerhetsbestämmelserna kan ställa till det med en så "ny" Fiat 500 som 1971?
Men det kanske inte är så noga på enskilda exemplar?


168 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
#10
Volvo544special65 skrev:
watti skrev:
Volvo544special65 skrev:
Är den inreggad och klar i Sverige?

Tackar för alla kommentarer big_smile

Nej, det är de jag har största huvudvärken utöver. Har dock tyska papper på den, så ska göra en undersökning hos vägverket och sedan en registreringsbesiktning! Någon som gjort detta och kan berätta hur de går till?

Vet inte riktigt hur det fungerar men hoppas..

Det jag tänker är om krocksäkerhetsbestämmelserna kan ställa till det med en så "ny" Fiat 500 som 1971?
Men det kanske inte är så noga på enskilda exemplar?

Kan du förklara vidare? Låter ju lite trist de där, Tänkte försöka besikta den innan jag lackar i alla fall, och nu har jag fått bort den värsta rosten undertill. Så förhoppningsvis får jag veta de snart!.

5 111 Inlägg
26 juni 2011
#11
Från och med 1969 kom vissa bestämmelser om krocksäkerhet som alla bilar på den svenska marknaden var tvungna att uppfylla för att få säljas. Har för mig att Fiat 500 inte såldes här så pass sent, och är därmed inte säker på att den uppfyller de kraven. Jag vet inte hur det är när man som privatperson tar in ett enstaka exemplar - om det är grönt att ta in en då, eller hur det ligger till.


168 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#12
Det går segt på sistonde, hittat ny rost vid gaspedalerna som måste fixas, och diverse i små utrymmen som man knappt kommer åt. Att laga på en planyta är ju ingen sport cool. Så kanske inte de snyggaste lagningarna, Men jag hoppas de ser OK ut i alla fall smile


Blev riktigt nöjd med ratten, 4lager klarlack på. Hoppas de håller ett tag i alla fall smile

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_1499.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_1501.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_1503.jpg

I stället för att ladda upp en massa bilder på rost som jag tror ni vet hur de ser ut så bjuder jag på några garage bilder smile

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_1507.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_1518.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_1512.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_1517.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_1511.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_1510.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_1525.jpg


Provar lite tyg, tror de kan bli fina överdrag faktist. Dock är jag sämre på att sy en vad jag är på att svetsa... neutral

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_1527.jpg


Det var allt för denna gång smile Ska försöka uppdatera flitigare..

Btw, är de någon som har _någon_ del eller likande som skulle kunna vara till användning, släng gärna iväg ett mail till mig då på watti (at) live.se

//Mvh Simon
Senast redigerat av watti (26 juli 2011)

168 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#14
Denna:

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy … ticle=8mmC

Billig för att leka lite med, Dock inte de skarpaste bilderna, ganska mycket bleeding osv. Men du får knappt ett kitobjektiv för 2600 liksom smile

214 Inlägg
28 juni 2011
#15
Det var inte helt fel. Detta är väl det helmanuella objektivet eller smile?

jag kör sj med Nikon D3s, och ett vidvinkelzoom Nikon 14-24mm f/2.8, älskar objektiver skaaaaarpt!


168 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#16
Det är helmanuellt, men fokusen är så nära varandra så de är bara ställa den i mitten och ställa in bländaren efter önskat begär smile

Skulle nog också vilja ha ett 11-14mm objektiv, blir lite väl runt ibland när man vill ta vidvikel.

//Simon

214 Inlägg
28 juni 2011
#17
Precis smile Lite skönare att kunna variera bränvidden men samtidigt behålla en hög betraktningsvinkel smile


168 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#18
Foto i all ära big_smile Men nu åter till mina okunskaper om bilar.

Skulle vilja provstarta motorn jag har, men hur går jag tillväga för att starta en motor i "bänk" så att säga utan att montera den i bilen.

vet ju vart kopplingen och växelpetaren sitter osv, men hur vet jag när den är i neutral?

Har kollat olja och tändstift och de ser ok ut. Gärna ifall någon kunde göra en idiotsäker ritning i paint och förklara för mig vore de guld värt! smile Eller vad jag ska tänka på osv.

http://laddauppbilder.se/?di=313040116677

Mvh Simon
Senast redigerat av watti (28 juni 2011)

168 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
#19
Hej, de har väl inte hänt så jätte mycket på bilen på sistone, Har jobbat med den varje kväll i snart 3v nu, så tog de lite lugnt. Kan ju lugnt påstå att även de lättaste sakerna tar lång tid för en nybörjare smile

I alla fall så gjorde jag klart de farsan bad mig göra i garaget i alla fall smile Så en ny och fin golvbrun är installerad, gjuten och klar!

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0202.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0208.jpg

Eller jo, lite bil byggande blev det! big_smile En bubbla:

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0209.jpg

Garanterad rostfri! smile


Öppnade upp bromsarna, och här behöver jag eran hjälp lite gran.

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0216.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0213.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0215.jpg

http://i1178.photobucket.com/albums/x364/wattzor/IMG_0214.jpg


Så, ser de hyfsade ut?, Tänkte byta stötdämparna, broms-skorna. Broms cylindern och alla slangar.

Sitter ju några plastpackningar som jag förstår man måste pressa dit, tänkte byta dessa också, Men tror ni själva trumman är ok ifall man slipar bort rosten osv, ev bestrar (Om ni vet någon bra och billig i Stockholm så hör av er!)

Guider och tips är välkomna! Detta är tro de eller ej den viktigaste (säkerhets) detaljen på bilen.


//Mvh Simon
Senast redigerat av watti (26 juli 2011)

235 Inlägg
5 juli 2011
#20
Grymt projekt, kommer lätt följas !

Jag är erfaren/stilig, och har vid ett flertal tillfällen iakttagits någorlunda nykter.


Sök