4197
Sök

Problem 740tic, bilen dör utan gas...

34 Inlägg
11 augusti 2006
Trådstartare
Hej, ja ska eventuellt skaffa en 740tic.
det är en liten pärla och priset är helt okej för att åtgärda ett eller två småfel. frågan är om det är ett litet eller ett enormt problem.
Vi provkörde skiten å den starta utan bekymmer men så efter en stunds intensiv körning så dog den när man frikopplade och rullade, detta hände först efter en stund men det upprepades 2-3ggr på mindre än 5 min, den går bra så länge man gasar eller motorbromsar men kopplar man ur så dör den.
Stannade dock efter körningen men då gick den på tomgången, utan att stanna.

vad kan vara fel och hgur dyrt/svårt är det att fixa?

!!!OBS!!! 744 -90 b230ft
Senast redigerat av nortech (11 augusti 2006)

våga vägra framhjulsdrift

177 Inlägg
11 augusti 2006
Hmm låter som att den tar tjuvluft någonstans?

Over and out!

34 Inlägg
12 augusti 2006
Trådstartare
gör det?

747 Inlägg
12 augusti 2006
Det kan tyda på tjuvluft eller så är LMM sönder... Kolla öven tomgångsmotorn.... Tro mest på det sistnämnda.. skulle dsen ta tjuvluft så skulle den vandra i varv... så kolla LMM och tomgångsmotorn.. är inte så dyrt.. Jävligt lätt att fixa..

Älgahäng Räjsing Club

34 Inlägg
12 augusti 2006
Trådstartare
men den går ju på tomgång det är om man ligger på varv å kopplar ur som den avlider...
å den går ju bra för utom det att den dör om man kopplar ur så det låter konstigt med både lmm och tomgångsmotorn tycker jag... men ja vet ju ingenting så...

2 122 Inlägg
12 augusti 2006
spruta startgas på alla slangar om tomgången ökar så har du nått fel

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

34 Inlägg
12 augusti 2006
Trådstartare
jo något fel är det ju förmodligen. ska kolla om den tjuvdrar en massa luf men om den inte gör det då?

Mr White
1 072 Inlägg
12 augusti 2006
Kan vara gasspjällskontakten oxå...Pröva och göra en justering av den...Är den dålig eller fel inställd så får den symtomen som du beskriver..

Kolla även över felkoder.

8 Inlägg
14 september 2006
Kan ju vara  tomgångsmotorn, titta till den!

940 Turbo
Corvette Stingray -76

10 287 Inlägg
14 september 2006
Precis. Sprutet känner nämligen av om bilen rullar och då försöker den tomgångskompensera. Är tomgångsmotorn kärv eller slut så kan det bli såhär.

Som 360 sa, skitfel, enkelt att fixa.

/Göran

nortech skrev:
men den går ju på tomgång det är om man ligger på varv å kopplar ur som den avlider...
å den går ju bra för utom det att den dör om man kopplar ur så det låter konstigt med både lmm och tomgångsmotorn tycker jag... men ja vet ju ingenting så...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

586 Inlägg
14 september 2006
Jag har också samma problem med min 740GL.
Jag och kompisen åkte 20 mil isträck, blandad körning sedan stängde vi av bilen för att sträcka på benen litegranna. Bilen stod avstängd i kanske 5-10 minuter på sin höjd.

När vi sedan skulle ha i gång den gör man som vanligt, vrir om nyckeln och ger ingen gas alls, den går upp lite i varv, sedan sjunker och tillslut dör. Dock dör den inte ifall man gasar lite, sedan släpper undan för undan. Är det också någonting med tomgångmotorn? Det är ju inget jättefel, men dom som finns bör man ju åtgärda.

Detta händer även under kortare resor, bara bilen är i normal arbetstemperatur.

Motor: 2.3L B230F (insprutare), orginal med påsatt öppet sportluftfilter.

(rätta mig ifall man ej får hoppa in i en tråd såhär, eller om man egentligen skall skapa en ny. Visste inte så jag tar chansen.)

//Marcus

10 287 Inlägg
14 september 2006
Om vi säger så här - det skadar aldrig att rengöra tomgångsmotorn.
Men det kan även vara problem i och med det öppna luftfiltret.....

/Göran

SpotniX skrev:
Jag har också samma problem med min 740GL.
Jag och kompisen åkte 20 mil isträck, blandad körning sedan stängde vi av bilen för att sträcka på benen litegranna. Bilen stod avstängd i kanske 5-10 minuter på sin höjd.

När vi sedan skulle ha i gång den gör man som vanligt, vrir om nyckeln och ger ingen gas alls, den går upp lite i varv, sedan sjunker och tillslut dör. Dock dör den inte ifall man gasar lite, sedan släpper undan för undan. Är det också någonting med tomgångmotorn? Det är ju inget jättefel, men dom som finns bör man ju åtgärda.

Detta händer även under kortare resor, bara bilen är i normal arbetstemperatur.

Motor: 2.3L B230F (insprutare), orginal med påsatt öppet sportluftfilter.

(rätta mig ifall man ej får hoppa in i en tråd såhär, eller om man egentligen skall skapa en ny. Visste inte så jag tar chansen.)

//Marcus

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök