3659
Sök

När väljer du att hel eller halvförsäkra bilen?

3 354 Inlägg
28 juni 2011
#21
skiljde knappt nåt mellan halv o hel så tog hel på volvon

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Forummoderator
18 013 Inlägg
28 juni 2011
#22
Sarge skrev:
Jag har alltid helforsakring. Utan undantag. Sen kor jag inte skrotbilar heller.

Jo det gör du. KIA och Saab? Priset är ju det samma som TS riktar in sig på. Mycket onödigt inlägg.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 337 Inlägg
28 juni 2011
#23
Dieselsmurfen skrev:
Sarge skrev:
Jag har alltid helforsakring. Utan undantag. Sen kor jag inte skrotbilar heller.

Jo det gör du. KIA och Saab? Priset är ju det samma som TS riktar in sig på. Mycket onödigt inlägg.

Moget att klassa dem som skrotbilar p.g.a. market, moderatorn. Och senast jag kollade var vardet pa Kian runt det dubbla mot prisklassen som TS tittar pa.

Tillrackligt med OT fran min sida, ber om ursakt.

Forummoderator
18 013 Inlägg
28 juni 2011
#24
Sarge skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Sarge skrev:
Jag har alltid helforsakring. Utan undantag. Sen kor jag inte skrotbilar heller.

Jo det gör du. KIA och Saab? Priset är ju det samma som TS riktar in sig på. Mycket onödigt inlägg.

Moget att klassa dem som skrotbilar p.g.a. market, moderatorn. Och senast jag kollade var vardet pa Kian runt det dubbla mot prisklassen som TS tittar pa.

Tillrackligt med OT fran min sida, ber om ursakt.

Ber även jag om ursäkt. Bråka inte med ex-frun och moderera strax efteråt... Även en Mod är bara människa... KIA:an är en bra bil! Haft själv för några år sedan.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 299 Inlägg
28 juni 2011
#25
Bilar jag köper för under 20k får oftast halvförsäkring, jag har aldrig haft en bil trafikförsäkrad.
Kommer man ut och har fått vindrutan krossad tex är det ju rätt skönt att bara knalla in och betala självrisken för ny ruta. Oavsett gammal eller  ny bil smile

Men nyare/dyrare bilar som jag har som pendlarbil får helförsäkring. Många gör annat än att köra bil i stockholms morgontrafik tongue


Rumpmas
3 860 Inlägg
28 juni 2011
#26
sleepyoh skrev:
Kostar bilen under 20 - halv alternativt enbart trafik beroende på priset. Nu kör jag visserligen en bil med ett värde för runt 45-50 på marknaden med enbart trafik, men det är för att halvförsäkringen är så jävla dyr att jag på ett halvår nästan betalat vad jag gav för biljäven.

VAd fan har du för bil där det skiljer 90k per år mellan halv och trafik? lol


Rumpmas
3 860 Inlägg
28 juni 2011
#27
Värt att tänka på om man väljer att bara ha trafik är ju dels att man får bekosta vindrutebyte själv om det skulle behövas, samt att man som ägare får betala vad det kostar att bärga bilen från platsen om den blir stulen och dumpad. Det kan vara rätt många tusen om den hittas på en sjöbotten...


Rumpmas
3 860 Inlägg
28 juni 2011
#28
Dieselsmurfen skrev:
Sarge skrev:
Jag har alltid helforsakring. Utan undantag. Sen kor jag inte skrotbilar heller.

Jo det gör du. KIA och Saab? Priset är ju det samma som TS riktar in sig på. Mycket onödigt inlägg.

Käften!















wink


1 319 Inlägg
28 juni 2011
#29
Andromeda skrev:
sleepyoh skrev:
Kostar bilen under 20 - halv alternativt enbart trafik beroende på priset. Nu kör jag visserligen en bil med ett värde för runt 45-50 på marknaden med enbart trafik, men det är för att halvförsäkringen är så jävla dyr att jag på ett halvår nästan betalat vad jag gav för biljäven.

VAd fan har du för bil där det skiljer 90k per år mellan halv och trafik? lol

Var inte i perfekt form när jag skrev det där kan vi säga, men jag gav ungefär 1/4 del av marknadsvärdet och jag syftade på det när jag skrev *betalat vad jag gav för bilen*


Trafik kostar 700 i månaden.
Halv kostar 1200kr i månaden.
Hel kostar 2000kr i månaden.

Fiat Strada förövrigt.

_----------'

Rumpmas
3 860 Inlägg
28 juni 2011
#30
sleepyoh skrev:
Andromeda skrev:
sleepyoh skrev:
Kostar bilen under 20 - halv alternativt enbart trafik beroende på priset. Nu kör jag visserligen en bil med ett värde för runt 45-50 på marknaden med enbart trafik, men det är för att halvförsäkringen är så jävla dyr att jag på ett halvår nästan betalat vad jag gav för biljäven.

VAd fan har du för bil där det skiljer 90k per år mellan halv och trafik? lol

Var inte i perfekt form när jag skrev det där kan vi säga, men jag gav ungefär 1/4 del av marknadsvärdet och jag syftade på det när jag skrev *betalat vad jag gav för bilen*


Trafik kostar 700 i månaden.
Halv kostar 1200kr i månaden.
Hel kostar 2000kr i månaden.

Fiat Strada förövrigt.

Fy helvete hmm

Ska köpa en 9000 2,3T 200 hk imorgon. 28 år, 3600/år halvförsäkring.

Du får härda ut, det är de två sista åren premierna sjunkit markant för min del. För två år sedan betalade jag ett tag 600/månad för "Aset" här intill halvförsäkrad. När jag köpte Aeron låg den på 650/månad hel (fastän IF föreslog 1800/månad tongue ), och nu är det som sagt rätt så överkomligt för mig att försäkra bilar, det är bara att hålla ut. Jag tänker inte bitcha om du ställer bilen på mamma eller papa, för det där är inte rimligt någonstans, om du inte blivit av med kortet ett par gånger för rattfylla eller så.


Seg bôvel
322 Inlägg
28 juni 2011
#31
Kör halvförsäkrat, kostar inte mycket mer än trafik.
Bilens marknadsvärde ligger väl runt 20 lax (Enligt listorna), men min bil är i nuvarande skick inte ens värd hälften
Blir bilen stulen/brinner upp tjänar jag således en hacka.


2 266 Inlägg
28 juni 2011
#32
Ända sen jag åkte av vägen med min audi så har jag haft helförsäkring för att känna mig trygg att kunna få tillbaka nåt på försäkringen oavsett de är jag eller nån annan som gör nåt.

svetsdiff !!!

Forummoderator
18 013 Inlägg
28 juni 2011
#33
Andromeda skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Sarge skrev:
Jag har alltid helforsakring. Utan undantag. Sen kor jag inte skrotbilar heller.

Jo det gör du. KIA och Saab? Priset är ju det samma som TS riktar in sig på. Mycket onödigt inlägg.
Käften!

Saab... Var hos den lokala Saabhandlaren idag med min chef. Han ska ha ny bil. En diesel 9-5 som är listpris på 515'000:- kan säljas för 461'000:- Vi sa nej tack... Trots allt inklusive taklucka. Får en känsla av att han köper en Audi A7.









wink
Senast redigerat av Dieselsmurfen (28 juni 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Gött mos
1 096 Inlägg
28 juni 2011
#34
Jag har helbil på båda mina bilar. Självklarhet på Saaben o de skiljer iprincip ingenting mellan halv o hel på Volvons.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

Rumpmas
3 860 Inlägg
28 juni 2011
#35
Dieselsmurfen skrev:
Andromeda skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Jo det gör du. KIA och Saab? Priset är ju det samma som TS riktar in sig på. Mycket onödigt inlägg.
Käften!

Saab... Var hos den lokala Saabhandlaren idag med min chef. Han ska ha ny bil. En diesel 9-5 som är listpris på 515'000:- kan säljas för 461'000:- Vi sa nej tack... Trots allt inklusive taklucka. Får en känsla av att han köper en Audi A7.









wink


Nu blev det väl lite felciterat? wink

Jag skulle inte heller köpa en nyare Saab (över 100k) i dagsläget. Alldeles för osäkert andrahandsvärde med alla de här turerna. Men det är ju inte skrot för det. De säljer dåligt pga osäkerheten.
Senast redigerat av Andromeda (28 juni 2011)


1 192 Inlägg
12 mars 2017
#36
Googlade och hittade denna tråden big_smile

Så hur gör ni? Köpte min bimmer för 45 000:- och halvförsäkrar den. Tänkte att min smärtgräns ligger runt 40 000:- med halvförsäkring men det behöver den kanske inte göra? Hur blir det om man totalkrockar bilen och får köra den på skroten med endast halvförsäkring? Ingen ersättning alls?

Har en E90 325i i siktet som bör kunna förhandlas ner på ca 57 000:-
Det vore väl inte komplett galenskap att köra den med halvförsäkring om man kan slanta upp för hela bilen direkt?


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
12 mars 2017
#37
Cracksoup skrev:
Googlade och hittade denna tråden big_smile

Så hur gör ni? Köpte min bimmer för 45 000:- och halvförsäkrar den. 1. Tänkte att min smärtgräns ligger runt 40 000:- med halvförsäkring men det behöver den kanske inte göra? Hur blir det om man totalkrockar bilen och får köra den på skroten med endast halvförsäkring? Ingen ersättning alls?

Har en E90 325i i siktet som bör kunna förhandlas ner på ca 57 000:-
2. Det vore väl inte komplett galenskap att köra den med halvförsäkring om man kan slanta upp för hela bilen direkt?

1. Betalar du 40000 kr i halvförsäkring?
2. Hur menar du här?

Jag får liksom inte ihop det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 192 Inlägg
12 mars 2017
#38
Vettemannen skrev:
Cracksoup skrev:
Googlade och hittade denna tråden big_smile

Så hur gör ni? Köpte min bimmer för 45 000:- och halvförsäkrar den. 1. Tänkte att min smärtgräns ligger runt 40 000:- med halvförsäkring men det behöver den kanske inte göra? Hur blir det om man totalkrockar bilen och får köra den på skroten med endast halvförsäkring? Ingen ersättning alls?

Har en E90 325i i siktet som bör kunna förhandlas ner på ca 57 000:-
2. Det vore väl inte komplett galenskap att köra den med halvförsäkring om man kan slanta upp för hela bilen direkt?

1. Betalar du 40000 kr i halvförsäkring?
2. Hur menar du här?

Jag får liksom inte ihop det.

/Benny

Nä det förstår jag. Skrev inte ihop det alls bra ser jag nu.

1. Menar att när bilens värde överstiger 40 000:- så har jag hela tiden tänkt att det krävs en helförsäkring eftersom bilen helt enkelt är för dyr för att inte ha vagnskadeförsäkring.

2. När värdet uppgår till 60 000kr så tycker vissa att bilen bör helförsäkras, men behövs det verkligen? De enda vagnskador som sker på mina bilar är sådana som andra förvållar och därmed går det inte på min försäkring.

Frågan är bara vad som sker om det värsta händer och den måste skrotas. Blir det någon ersättning med halvförsäkring då?


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
12 mars 2017
#39
Cracksoup skrev:
Vettemannen skrev:
Cracksoup skrev:
Googlade och hittade denna tråden big_smile

Så hur gör ni? Köpte min bimmer för 45 000:- och halvförsäkrar den. 1. Tänkte att min smärtgräns ligger runt 40 000:- med halvförsäkring men det behöver den kanske inte göra? Hur blir det om man totalkrockar bilen och får köra den på skroten med endast halvförsäkring? Ingen ersättning alls?

Har en E90 325i i siktet som bör kunna förhandlas ner på ca 57 000:-
2. Det vore väl inte komplett galenskap att köra den med halvförsäkring om man kan slanta upp för hela bilen direkt?

1. Betalar du 40000 kr i halvförsäkring?
2. Hur menar du här?

Jag får liksom inte ihop det.

/Benny

Nä det förstår jag. Skrev inte ihop det alls bra ser jag nu.

1. Menar att när bilens värde överstiger 40 000:- så har jag hela tiden tänkt att det krävs en helförsäkring eftersom bilen helt enkelt är för dyr för att inte ha vagnskadeförsäkring.

2. När värdet uppgår till 60 000kr så tycker vissa att bilen bör helförsäkras, men behövs det verkligen? De enda vagnskador som sker på mina bilar är sådana som andra förvållar och därmed går det inte på min försäkring.

Frågan är bara vad som sker om det värsta händer och den måste skrotas. Blir det någon ersättning med halvförsäkring då?

Okay, då förstår jag bättre. Är du vållande så lär du nog inte få ett nickel med bara halvförsäkring. Jag har helförsäkring på bilar som kostat långt under 60000 kr.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 192 Inlägg
12 mars 2017
#40
Vettemannen skrev:
Cracksoup skrev:
Vettemannen skrev:

1. Betalar du 40000 kr i halvförsäkring?
2. Hur menar du här?

Jag får liksom inte ihop det.

/Benny

Nä det förstår jag. Skrev inte ihop det alls bra ser jag nu.

1. Menar att när bilens värde överstiger 40 000:- så har jag hela tiden tänkt att det krävs en helförsäkring eftersom bilen helt enkelt är för dyr för att inte ha vagnskadeförsäkring.

2. När värdet uppgår till 60 000kr så tycker vissa att bilen bör helförsäkras, men behövs det verkligen? De enda vagnskador som sker på mina bilar är sådana som andra förvållar och därmed går det inte på min försäkring.

Frågan är bara vad som sker om det värsta händer och den måste skrotas. Blir det någon ersättning med halvförsäkring då?

Okay, då förstår jag bättre. Är du vållande så lär du nog inte få ett nickel med bara halvförsäkring. Jag har helförsäkring på bilar som kostat långt under 60000 kr.

/Benny

Hmm jag förstår. Jag har svårt att tro att jag någonsin kommer vara anledningen till en olycka, men jag är ju inte synsk. Tål att funderas på.



Sök