Lexus IS 200 - Inkoppling utav bas och slutsteg

Drönirettab
2 juli 2011 · 21 761 Inlägg

Kolla om det finns någon remotekabel från stereons originalkablar, brukar vara blå/vit. Då kan du skarva in dig på den kabeln. Bäst är ju i så fall att först mäta att det verkligen finns spänning på den kabeln när stereon är påslagen, borde gå att sätta mätpinnen i ISO-kontakten.

peterniklas skrev:
missade tydligen att ladda upp en bild, från min adapter så har jag en svart vit grön och brun sladd, som är helt lösa.. dom ska alltså tryckas på någon sådan vit koppling som fanns på bild

När jag svarade på det inlägget så trodde jag att du redan hade låg/högnivåadaptern, då gäller nog inte det jag skrev.

Senast redigerat av Drönirettab (2 juli 2011)

ptjern5
2 juli 2011 · 78 Inlägg

Drönirettab skrev:
Kolla om det finns någon remotekabel från stereons originalkablar, brukar vara blå/vit. Då kan du skarva in dig på den kabeln. Bäst är ju i så fall att först mäta att det verkligen finns spänning på den kabeln när stereon är påslagen, borde gå att sätta mätpinnen i ISO-kontakten.

peterniklas skrev:
missade tydligen att ladda upp en bild, från min adapter så har jag en svart vit grön och brun sladd, som är helt lösa.. dom ska alltså tryckas på någon sådan vit koppling som fanns på bild

När jag svarade på det inlägget så trodde jag att du redan hade låg/högnivåadaptern, då gäller nog inte det jag skrev.

Jag drog remote direkt från batteriet istället med en brytare så det enda som återstår nu är att f¨till adaptern smile

ptjern5
2 juli 2011 · 78 Inlägg

Jag testade att gör som du gjorde, jag har två högtalare i hatthyllan, testade att klippa av sladdarna på ena och koppla med adaptern lite snabbt men fick inte fram något, på adapter så finns det typ som "volymrattar" (2st) som det står - level +, ska ajag dra upp dom på max?

Behöver jag ändra några inställningar på slutsteget för att ens få fram ljud? '

Gain, subsonic, bassboost, freq?

Drönirettab
2 juli 2011 · 21 761 Inlägg

Volymratten på själva adaptern borde du kunna vrida upp på max, tror inte att ljudet blir dåligt. Steget kan du grundinställa så här:

GAIN: Vrid helt till vänster (min)
LPF: Ställ i läge "kvart i/tio i"
SUBSONIC: Ställ i läge "klockan tolv"

BASSBOOST: Vrid ner till 0 dB
FREQ: Har med bassboost att göra, du behöver inte röra den i nuläget

Nu är allting grundinställt, om du slår igång stereon och spelar musik så kan du långsamt vrida upp stegets GAIN lite i taget (inte till max, det borde spela en hel del bas innan du har hunnit halvvägs) och lyssna om det kommer bas i lådan. smile

ptjern5
2 juli 2011 · 78 Inlägg

Har fått igång allt, när jag har alla inställningar på 0 så dunkar det endå för jävla bra i bilen.. big_smile

Drönirettab
2 juli 2011 · 21 761 Inlägg

Kul att det verkar fungera. Se till att inte vrida upp stegets gain för mycket nu bara, följ inställningsinstruktionen i stegets manual.

Punkt 5 (gain) i manualen visar hur man gör en grundinställning, när en sån justering är gjord så innebär det att basen ska låta bra även när stereons volym är högt uppvriden. Utifrån den inställningen så kan man sedan anpassa (sänka) basen så att den matchar övriga högtalare. smile

ptjern5
4 juli 2011 · 78 Inlägg

Drönirettab skrev:
Kul att det verkar fungera. Se till att inte vrida upp stegets gain för mycket nu bara, följ inställningsinstruktionen i stegets manual.

Punkt 5 (gain) i manualen visar hur man gör en grundinställning, när en sån justering är gjord så innebär det att basen ska låta bra även när stereons volym är högt uppvriden. Utifrån den inställningen så kan man sedan anpassa (sänka) basen så att den matchar övriga högtalare. smile

Okej. Jag vill tacka dig så mycket för all hjälp jag har fått, verkligen tacksam! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang