Smajly skrev:
Vad motsvarar 75watt xenon i "vanligt" watt (halogen?) ljus?
55W glödlampa ger ett ljusflöde på cirka 1200 lm, om jag inte minns fel.
35W xenonlampa ger ett ljusflöde på cirka 3200 lm.
55W xenonlampa ger ett ljusflöde på cirka 4200 lm.
75W xenonlampa ger ett ljusflöde på cirka 7000 lm.
75W xenon ger alltså nästan 6 gånger så mycket ljus som en halogenlampa.
Ljusflödet är antagligen varierande mellan olika tillverkare, och det beror även på vad du väljer för färgtemperatur. Högre Kelvintal innebär lägre Lumen. Dessa värden som jag angivit är vid 4300 Kelvin i färgtemperatur, och uppgifterna är hämtade från Xenonkungens hemsida. Mer korrekta svar än så kan jag tyvärr inte komma med.
Mvh.
P.s. Jag kan ha fel angående glödlampans Lumental, så om någon vet de rätta siffrorna så rätta mig gärna! Glödlampan lyser också vid cirka 3000K (Kelvin), så den upplevs även som mörkare än vad xenonljuset är.
http://www.humanhabit.se/shop/11788/art … 544c91.jpgPå ovanstående länk ni se ljusskillnader på 35/55/75watt xenon antalet och x betyder att det är en jämförelse med antal 55w halogen.
Mervolic skrev:
En 55W xenonlampa blir exakt lika varma som en 55W halogenlampa, eftersom Watt är ett mått för den värmeenergi som utvecklas.
Där har du fel mervolic, vrf skall annars alla xenonkonverterade bilar ha högtrycksspolning på strålkastarna för då?
Jo för att dom INTE blir lika varma. Har du en bil med xenon i helljuset så smälter inte isen/snön på lyktan. Men har du en bil med halogen i lyktorna så smälter snön för en halogen lampa alstrar mer värme än en xenon lampa.