3323
Sök

trimma mx3 a

146 Inlägg
13 augusti 2006
Trådstartare
#1
hej nu e jag igång igen med detta trimmandet hoppas jag inte e för jobbig ?

men e inne på en mx3 a men de e lite dålig kräm i dem (även v6 an) men har läst att de ska gå ner andra 6 or i den? men får jag göra detta??


Tunnelmaster
348 Inlägg
13 augusti 2006
#2
2.5 liters 6:an från Mx-6:an funkar o stoppa ner va?



Ett tips är att skicka till Kimco här på garaget, han har haft en Mx3:a som det var annnan motor i.
Senast redigerat av MKarlsson (13 augusti 2006)

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771

146 Inlägg
13 augusti 2006
Trådstartare
#3
tack för ditt svar. hmm vet inte men e det samma motor som e i en 626 v6 a?? den har ju iaf 160-175 hk??

skriv på bara e mycket tacksam för alla svar


4 571 Inlägg
13 augusti 2006
#4
KL-DE heter motorn och den finns i 626 v6 och ford probe v6.

Passar rakt på växellåda samt motorfästen du behöver också ny LMM samt ECU.

Det är det bästa vägen att gå om man ska ge sig på trimmning eftersom 1,8'an inte går att pressa mkt mer.


1 072 Inlägg
13 augusti 2006
#5
2.0 V6 145hk (KF-DE) från 323F 94-98
2.0 V6 160-170hk (KF-ZE) från 323F Type R som bara hittas i Japan (eller USA där de importerat dem från Japan)
2.5 V6 167hk (KL-DE/KL-03) från MX-6, 626, Xedos 9 eller Ford Probe
2.5 V6 200hk (KL-ZE) som bara hittas i Japan (eller USA där de importerat dem från Japan)


146 Inlägg
13 augusti 2006
Trådstartare
#6
tack för alla svar men e lite dum på små sakerna vad e LMM och ECU?

detta kommaer hjälpa mej mycket å motivera mig till att göra ett grymt bygge


Det ska inte bara se bra ut de ska gå bra med:D


4 571 Inlägg
13 augusti 2006
#7
LMM =luftmassemätare den delen som sitter mellan luftfiltret och motorn

ECU = styrboxen som sitter mellan förar och passagerarsida framtill


146 Inlägg
13 augusti 2006
Trådstartare
#8
okej tongue men får jag verkeligen lägga i dessa motorer för besiktningen?? tänkte på typ probe motorn den har ju turbo .. å 626 motorn har ju något mer hk..måste jag typa om den lr nått med??


4 571 Inlägg
13 augusti 2006
#9
Du får inte öka motoreffekten så många % utan att typa om bilen och det kostar en del sedan blir det högre försäkring skatt osv.

Probe 6'an har inte turbo iaf inte KL-DE, möjligtvis att de nyare har turbo.


146 Inlägg
14 augusti 2006
Trådstartare
#10
hmm de kan inte vara överdrivet dyrt asså kan ju iaf inte kosta 20.000-30.000 för att typa om den å så överdrivet mycke mer i försäkring .. nån tusing per år ....


men probe från 90 å upp har ju en 2.2 liters v6 a med turbo?? eller e det helt fel motor för att passa??


4 571 Inlägg
14 augusti 2006
#11
Det är 2,5L v6'an som passar.


146 Inlägg
18 augusti 2006
Trådstartare
#12
hmm men får jag göra detta utan att de blir massa problem??


4 571 Inlägg
18 augusti 2006
#13
BOBBBAN skrev:
hmm men får jag göra detta utan att de blir massa problem??

Märker dom inte det på besiktningen är det inga problem.


LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
18 augusti 2006
#14
jag har för mig att probe med turbo har 2.0 eller 2.2 liters rak 4 med turbo. tror inte dem lagt turbo på en v6. men jag kan ha fel tongue

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

2 123 Inlägg
18 augusti 2006
#15
_tedde88_ skrev:
jag har för mig att probe med turbo har 2.0 eller 2.2 liters rak 4 med turbo. tror inte dem lagt turbo på en v6. men jag kan ha fel tongue

Tror inte jag heller för ska man ha turbo måste man antingen ha dubbla eller en turbo med twin entry och det tror jag inte ford har men jag kan ha fel.

4 571 Inlägg
18 augusti 2006
#16
Dessa bilar som har "rätt motor" har ingen turbo utan en 2,5L v6 kl-de motor

Finns i 626v6, mx6, xedos, ford probev6

Bara att söka på blocket så får du en massa träffar.


146 Inlägg
24 augusti 2006
Trådstartare
#17
aha okej kanske smartast att ta 626 ans motor .. pasar kanske bätre in å så har dom nån hk mer .. ..men men ser väll ingen skilnad på motorerna?? förutom motor nummret å de kollar dom ju näst in till aldrig...nån som tror detta kan bli en liten racer?? ingen överdriven men drar några halv sportare?


Operatör
346 Inlägg
17 augusti 2007
#18
Izual skrev:
LMM =luftmassemätare den delen som sitter mellan luftfiltret och motorn

ECU = styrboxen som sitter under passagerarstolen

Inga tips på vart man får tag i dessa prylar?
Skulle vara till stor hjälp smile

Ang. ECUn, är det inte bara att "mappa" den så de funkar?


Edit: Jag har 2,5L v6 626a, men jag vill ha mer kräm ändå tongue
Kanske man inte behöver byta LLM då?
Senast redigerat av pars (17 augusti 2007)

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)

4 571 Inlägg
17 augusti 2007
#19
Du måste ha 2,5'an LMM samt styrbox för att den skall funka som den skall, funkar inte alls bra med 1,8'ans.

Visst bilen går ju men får samma soppa och luftmängd som den lilla sexan och det finns en risk för motorhaveri om du kör så länge.

Edit: dessa går att få tag på på nästan varje skrot motorerna är så pass vanliga så de brukar inte vara några problem att få tag på.

Sedan ett tips, har du inte redan gjort det så jorda motorn extra med jordkit eller liknande, gör man inte det så kan fördelaren gå sönder, det har jag och ett par till fått lära oss den hårda vägen wink



Sök