2823
Sök

Alkohol: Hur länge skulle jag vänta?

Wankel
1 080 Inlägg
14 augusti 2006
#21
UseDubbelTurbo skrev:
du får fixa alkolås i bilen
det är ju jätte svårt att svara på en sån här fråga när det jämt är olika för olika personer
det är ju olika från gång till gång också...men jag har funderat länge på att köpa en alkotestare så man vet mera säkert om man kan köra...frågan är bara vilka som är pålitliga...
Senast redigerat av StiFf (14 augusti 2006)

MDS Västerås

494 Inlägg
14 augusti 2006
#22
de finns en himla massa test på nätet för som påstår att de räknar ut förbänning på hur mycket man väger osv men inta jätte pålitliga min kompis (lättviktare) skulle inte få köra bil på tre dar efter en fylla låter otrolig när jag med 20 kg mer fick köra dagen efter kl 9 på kvällen ..

men de här med alcotester är ju ett intressant kappittel hur vet man vilka som stämmer man kan köpa en för 200kr och en för 1500kr polisen borde ju kunna göra något för oss stackars svensons och testa ett gäng alcotester i olika prisklasser så man vet om de är någe att förlita sig på.
för om man står där dagen efter med sin alcotestare från ok och tror man är nykter och blir stoppad och de ber om körkortet:( de r nog inget förmildrade omständighet att man blåst i sin lossas alcotester!?

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

DFFL
9 020 Inlägg
14 augusti 2006
#23
GrebyAxel skrev:
På nått jävla sätt måste de ju kunna gå att påskynda förbränningen,,, alla andra jävla reaktioner i kroppen kan ju påskyndas. Varför skulle just inte levern klara av de? Det måste gå på nått sätt.
Alla enzymer och sånt ändras ju beroende på olika förutsättningar. Jag är nästan säker på att det ska gå att påskynda även de me på nått konstigt sätt...
Det går inte att snabba på processen, man kan inte magiskt trolla ur alkoholen.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

524 Inlägg
14 augusti 2006
#24
FireTraXX skrev:
GrebyAxel skrev:
På nått jävla sätt måste de ju kunna gå att påskynda förbränningen,,, alla andra jävla reaktioner i kroppen kan ju påskyndas. Varför skulle just inte levern klara av de? Det måste gå på nått sätt.
Alla enzymer och sånt ändras ju beroende på olika förutsättningar. Jag är nästan säker på att det ska gå att påskynda även de me på nått konstigt sätt...
Det går inte att snabba på processen, man kan inte magiskt trolla ur alkoholen.
Jo, de går visst...


2 652 Inlägg
14 augusti 2006
#25
GrebyAxel skrev:
FireTraXX skrev:
GrebyAxel skrev:
På nått jävla sätt måste de ju kunna gå att påskynda förbränningen,,, alla andra jävla reaktioner i kroppen kan ju påskyndas. Varför skulle just inte levern klara av de? Det måste gå på nått sätt.
Alla enzymer och sånt ändras ju beroende på olika förutsättningar. Jag är nästan säker på att det ska gå att påskynda även de me på nått konstigt sätt...
Det går inte att snabba på processen, man kan inte magiskt trolla ur alkoholen.
Jo, de går visst...
hur då?

524 Inlägg
14 augusti 2006
#26
Jag vet inte riktigt, men när jag läste biologi B samt Kemi B på gymnasiet gjorde vi ett stort arbete om alkohol. De e typ jävligt komplicerat men de celler som påverkas av alkoholen är typ dopamin å GABA m fl. Alkoholen hämmar kalcium från att komma in i cellerna, de slöar ner den processen. (Därför man blir jävligt trött av alkohol ibland)  På nått sätt sen kunde man öka antalet kopior av vissa gener (gener, det är de som styr bildningen av enzymerna.) som bryter ner alkoholen samt tillföra mer kalcium. Asså, de går på nått jävla komplicerat sätt,, men de e ju knappast nått man själv kan göra åt när man vaknar på nått jävla torg en äcklig bakfyllemorron tongue


524 Inlägg
14 augusti 2006
#27
i teorin går det...

Annars kan man ju göra som ett fyllo i kalmar gjorde big_smile big_smile
Han voltade sin bil på fyllen, snuten kom dit,, krävde ett utandningsprov.  fyllot vägrade, han påstod att de var tvungna att bevisa att det var han som körde. Snuten bara: Lätt, vi tar blodprov och jämför med blodet på airbagen. Fyllot: aa, men de va "dennis" som körde men han blev rädd och sprang ut i skogen å jag var ju tvungen att sträcka mej över och stänga av tändningen så de  kan ju faktiskt hända att det e mitt blod...

Slutade med att snuten inte kunde göra nånting och att de gick ut i skogen och letade efter en påhittad chaufför tongue


2 652 Inlägg
14 augusti 2006
#28
hehe okej

173 Inlägg
14 augusti 2006
#29
GrebyAxel skrev:
i teorin går det...

Annars kan man ju göra som ett fyllo i kalmar gjorde big_smile big_smile
Han voltade sin bil på fyllen, snuten kom dit,, krävde ett utandningsprov.  fyllot vägrade, han påstod att de var tvungna att bevisa att det var han som körde. Snuten bara: Lätt, vi tar blodprov och jämför med blodet på airbagen. Fyllot: aa, men de va "dennis" som körde men han blev rädd och sprang ut i skogen å jag var ju tvungen att sträcka mej över och stänga av tändningen så de  kan ju faktiskt hända att det e mitt blod...

Slutade med att snuten inte kunde göra nånting och att de gick ut i skogen och letade efter en påhittad chaufför tongue
Tror du ärligt talat själv på det du säger?

2 652 Inlägg
14 augusti 2006
#30
Vad händer om man precis innan man blir stoppad av polisen ,går ur bilen o halsar en 7a  , då har dom väl inga bevis att man körde full eller kan man se de på något vis med blodprov ?

592 Inlägg
14 augusti 2006
#31
Det har jag också funderat på tongue Men då får man väl böter för att man dricker på allmän plats och en massa annat skit tongue

2much.fi
Accessories for your DSLR

2 652 Inlägg
14 augusti 2006
#32
Slaktarin skrev:
Det har jag också funderat på tongue Men då får man väl böter för att man dricker på allmän plats och en massa annat skit tongue
jo men de måste ju vara bättre än att åka dit för grov rattfylla . smile

någon som vet vad som händer då ?

173 Inlägg
14 augusti 2006
#33
bmw_z skrev:
Slaktarin skrev:
Det har jag också funderat på tongue Men då får man väl böter för att man dricker på allmän plats och en massa annat skit tongue
jo men de måste ju vara bättre än att åka dit för grov rattfylla . smile

någon som vet vad som händer då ?
I Norge så får du INTE dricka efter en trafikolycka för då räknas det som om du var full när du körde bilen också. Dom införde nog den lagen efter att så många rattfyllon sa att dom blev så nervösa efter olyckan så dom började dricka.

Tror inte vi har det så i Sverige dock, vilket är Sverige i ett nötskal som vanligt.
Senast redigerat av Ostsåsen (14 augusti 2006)

2 652 Inlägg
14 augusti 2006
#34
Ostsåsen skrev:
bmw_z skrev:
Slaktarin skrev:
Det har jag också funderat på tongue Men då får man väl böter för att man dricker på allmän plats och en massa annat skit tongue
jo men de måste ju vara bättre än att åka dit för grov rattfylla . smile

någon som vet vad som händer då ?
I Norge så får du INTE dricka efter en trafikolycka för då räknas det som om du var full när du körde bilen också. Dom införde nog den lagen efter att så många rattfyllon sa att dom blev så nervösa efter olyckan så dom började dricka.

Tror inte vi har det så i Sverige dock, vilket är Sverige i ett nötskal som vanligt.
men om det är en vanlig kontroll av körkort

524 Inlägg
14 augusti 2006
#35
då har dom sett dej köra,,, då e du typ körd...


Wankel
1 080 Inlägg
14 augusti 2006
#36
GrebyAxel skrev:
då har dom sett dej köra,,, då e du typ körd...
tror han menade att om dom stoppar dej, så stannar du bilen och börjar hala efter det...

MDS Västerås

524 Inlägg
14 augusti 2006
#37
aa de e klart,,, då vetefan hur de e,,, men jag tror att om man sveper brännvinn snabbt så syns det inte på alkotesten inom typ 15 min eller nått.


Fisketokig
2 997 Inlägg
14 augusti 2006
Trådstartare
#38
GrebyAxel skrev:
aa de e klart,,, då vetefan hur de e,,, men jag tror att om man sveper brännvinn snabbt så syns det inte på alkotesten inom typ 15 min eller nått.
Alkotesten är väl på utandningsluften och borde synas direkt.

Tänker på dokumentären om alkolås när föraren öppnar en startköl, tar en klunk och sen blåser och ska starta men det går inte.

Det kanske inte syns på blodprov direkt men utandning är det nog från första klunk...

Snarare att det kan finnas lite alkohol kvar i kroppen fast det inte visar på utandningen när man börjar nyktra till wink

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

524 Inlägg
14 augusti 2006
#39
aa, men hur fan? Efter det att du har druckit har du ju ingen alkohol i luften som man andas.
Det man dricker går ju förbi lungorna.. Sen ut i blodet.. Borde det inte vara så att när väl alkoholen är ute i blodet, först då kan man mäta det.. Det är ju blodet som kommer in i lungorna för att hämta nytt syre och lämna koldioxid samt andra "rester" först då borde man ju kunna mäta det tycker man.. De e va ja tror. Men jag vet inte, jag har inte sett nån dokumentär men jag tycker bara att de låter rimligt.


215 Inlägg
14 augusti 2006
#40
BBR skrev:
DU skulle nog åka dit om de thade stoppat dig.

Det tar längre än vad man tror innan alkoholen försvinner, jag har som tumregel att inte köra dagen efter, och om jag gör det, är det sent på kvällen isåfall, men helst inte. Bra är att röra på sig lite och äta en rejäl frukost/lunch så förbränns det lite fortare (och man mår bättre) smile
Det där stämmer inte alls,går inte att påskynda förbrännandet.


Sök