2819
Sök

Alkohol: Hur länge skulle jag vänta?

Fisketokig
2 997 Inlägg
13 augusti 2006
Trådstartare
#1
Hej.

Funderar om man gjort bort sig som tagit en tur med bilen nu på förmiddagen.

Vart sent igår och sista jag gjorde var att slappa vid TV:n med lite dricka till.

Inte så mycket utan blandade av ganska exakt 150ml 40% sprit så inge farligt alls, ett par groggar.

Har vart lite halvt sjuk senaste dagarna och ätit väldigt dåligt så med tom mage så räckte det så att man kände av det iaf.

Kom i säng ganska exakt 04:00 och 10:53 visade klockan i bilen när jag åkte iväg på ett lite akut småjobb.

Då hade det gått 7 timmar sedan sista intaget av alkohol, inte så pigg och fortfarande inte ätit något.

Undrar om det var ok att åka pga Alkohol eller hade det gått ur kroppen då ???

Kände inget sånt alls men förbaskat trött och illamående, troligen för att jag inte ätit något på längen då.

Hade man kunnat åkt dit i en poliskontroll ? hmm

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Rörpulare
1 453 Inlägg
13 augusti 2006
#2
Tror att de är så att man bränner ca 2 cl i timmen men de e ju från person till person...

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Fisketokig
2 997 Inlägg
13 augusti 2006
Trådstartare
#3
nissan 200sx skrev:
Tror att de är så att man bränner ca 2 cl i timmen men de e ju från person till person...
2cl ren sprit = 5cl 40% per timme då?

7x5= 35cl vodka hade jag kunnat dricka isf 15cl och köra efter mina 7 timmar då?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

303 Inlägg
13 augusti 2006
#4
Är det inte 2cl starksprit (40%) per timme OM man väger runt 70kg ???

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.

Gorgilus addictus
4 754 Inlägg
13 augusti 2006
#5
ja du hade nog kunnat åka dit på en kontroll...säkrast är nog att vänta en dag innan man kör

Allt för den där jävla hatten!

RushRacing.tk
278 Inlägg
13 augusti 2006
#6
Du hade utan vidare åkt dit i en eventuell kontroll... med tanke på att du tog sista groggen rätt sent.. OM man ska vara riktigt pedant så ska man vänta en dag innan man sätter sig bakom ratten..
Senast redigerat av Gislekillen (13 augusti 2006)


348 Inlägg
13 augusti 2006
#7
DU skulle nog åka dit om de thade stoppat dig.

Det tar längre än vad man tror innan alkoholen försvinner, jag har som tumregel att inte köra dagen efter, och om jag gör det, är det sent på kvällen isåfall, men helst inte. Bra är att röra på sig lite och äta en rejäl frukost/lunch så förbränns det lite fortare (och man mår bättre) smile


Rörpulare
1 453 Inlägg
13 augusti 2006
#8
Ja så kankse de va ja:)
Polluxe skrev:
Är det inte 2cl starksprit (40%) per timme OM man väger runt 70kg ???

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Gorgilus addictus
4 754 Inlägg
13 augusti 2006
#9
BBR skrev:
Bra är att röra på sig lite och äta en rejäl frukost/lunch så förbränns det lite fortare (och man mår bättre) smile
Mja...de stämmer inte...står i körkorts boken att de inte gör någon skillnad:/

Allt för den där jävla hatten!

"Ijenkligen"
786 Inlägg
13 augusti 2006
#10
BBR skrev:
DU skulle nog åka dit om de thade stoppat dig.

Det tar längre än vad man tror innan alkoholen försvinner, jag har som tumregel att inte köra dagen efter, och om jag gör det, är det sent på kvällen isåfall, men helst inte. Bra är att röra på sig lite och äta en rejäl frukost/lunch så förbränns det lite fortare (och man mår bättre) smile
Man brukar ange att kroppen i genomsnitt kan förbränna 2 cl starksprit per 1 timme. I genomsnitt sjunker alkoholhalten i blodet med 0,15promille per timme.
Förbränningen kan inte påskyndas, vare sig genom bastubad, språngmarsher eller något annat.

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
13 augusti 2006
#11
opeltiffi skrev:
BBR skrev:
DU skulle nog åka dit om de thade stoppat dig.

Det tar längre än vad man tror innan alkoholen försvinner, jag har som tumregel att inte köra dagen efter, och om jag gör det, är det sent på kvällen isåfall, men helst inte. Bra är att röra på sig lite och äta en rejäl frukost/lunch så förbränns det lite fortare (och man mår bättre) smile
Man brukar ange att kroppen i genomsnitt kan förbränna 2 cl starksprit per 1 timme. I genomsnitt sjunker alkoholhalten i blodet med 0,15promille per timme.
Förbränningen kan inte påskyndas, vare sig genom bastubad, språngmarsher eller något annat.
varför det inte går är på grund av att levern inte kan arbeta fortare.

men om du äter så blir du piggare och känner av alkoholen mindre. dock betyder det inte att det är ok att köra bil..

men en kuggfråga då; om man äter och dricker vätska i den mån att man späder ut blodet (extremt liten grad), blir man mindre påverkad då? borde ju vara så i teorin iaf.

man lever bara en gång så lev väl!

Driver
2 111 Inlägg
13 augusti 2006
#12
THEBADGUY skrev:
BBR skrev:
Bra är att röra på sig lite och äta en rejäl frukost/lunch så förbränns det lite fortare (och man mår bättre) smile
Mja...de stämmer inte...står i körkorts boken att de inte gör någon skillnad:/
Spelar ingen roll om du äter,badar bastu,springer eller vad du kan tänkas hitta på. Förbränns lika snabbt (eller sakta om man så vill) iallafall. Möjligen lurar du kroppen att du är piggare genom att äta osv. Vilket iofs aldrig skadar sålänge man är medveten om förbränningen av alkohol.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Wankel
1 080 Inlägg
13 augusti 2006
#13
en tumregel är väl att vänta 12 timmar sen man slutade dricka, om man varit lagom full..om man blivit dyngrak borde man nog inte köra på hela dagen efter...

MDS Västerås

524 Inlägg
13 augusti 2006
#14
Du förbränner cirka 2cl 40% sprit i timmen. UTOM den första timmen efter du har börjat dricka,, då förbränner du 5 cl. Jag tror du hade klarat dej..


med lem
1 147 Inlägg
13 augusti 2006
#15
Gislekillen skrev:
OM man ska vara riktigt pedant så ska man vänta en dag innan man sätter sig bakom ratten..
och det ska man vara...

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

764 Inlägg
13 augusti 2006
#16
BBR skrev:
Bra är att röra på sig lite och äta en rejäl frukost/lunch så förbränns det lite fortare (och man mår bättre) smile
Det är bara bullshit... Man kan inte förbränna snabbare på nåt sätt...

TeQuilla

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
13 augusti 2006
#17
du får fixa alkolås i bilen
det är ju jätte svårt att svara på en sån här fråga när det jämt är olika för olika personer


Bmw osv..

348 Inlägg
13 augusti 2006
#18
Jag får ursäkta om förbränningen,, jag ahde fel yikes, men man mår bättre iaf big_smile


524 Inlägg
13 augusti 2006
#19
På nått jävla sätt måste de ju kunna gå att påskynda förbränningen,,, alla andra jävla reaktioner i kroppen kan ju påskyndas. Varför skulle just inte levern klara av de? Det måste gå på nått sätt.
Alla enzymer och sånt ändras ju beroende på olika förutsättningar. Jag är nästan säker på att det ska gå att påskynda även de me på nått konstigt sätt...


9 108 Inlägg
13 augusti 2006
#20
äh, jag brukar vänta till 15-tiden.. Och då dricker jag hyfsat mycket när jag är ute.. Man måste åka o hämta pizza på bakfyllan ju smile

En gång fick jag blåsa vid 12-tiden dagen efter, var lite nervös.. Han frågade om jag druckit dagen innan och jag svarade ja, sen lät han mig åka. Var antagligen gränsfall.


Edit: Ta två resorb när du kommer hem på kvällen och drick en halvliter-liter vatten innan du går o lägger dig, då mår man bättre när man vaknar wink
Senast redigerat av MilleN (13 augusti 2006)



Sök