Är lite orolig över hur oljetemperaturen beter sig när det är varmt ute.. På kvällar när det är lite svalare luft så brukar oljetemperaturen visa mellan 70-80 grader och samma även när jag gasar på lite mer med bilen.. Men mitt på dagen då solen är uppe och värmen hög så kan temperaturen gå upp mot 100 grader bara jag kör lugnt, jag vågar då knappt gasa för mycket med bilen eller så för är rädd den ska rusa iväg ännu högre.. Är detta normalt eller vad kan felet vara annars ? Jag har en 19 radig oljekylare, japtuning chip, FMIC, 3" mm..
Sen över till oljetrycket då! När bilen är kall så ligger den på ca 3,0 - 3,2 bar på tomgång och 2 gröna prickar lyser på mätaren + de 2 röda och 2 gula.. vid lite mer gas så ökar trycket till 4 eller så och ännu fler gröna prickar lyser.. När bilen sedan börjar bli varm så ligger den på 1,8 bar vid tomgång och typ 1-2 röda prickar lyser på mätaren och vid 2,5 - 3 tusen varv så ligger den på 2,4 bar oftast och inga gröna lampor lyser utan bara 2 röda + 2 gula .. Det är först vid 2.5 bar som första gröna lampan lyser och det händer ibland att den åker upp till 2.5 bar under körning.. För ett tag sedan har trycket legat på 2,6 - 2,7 bar under normal körning och även vid gaspådrag men nu är det tydligen lägre?.. Förstår inte om detta är normalt eller om mätaren kanske klöddar? Tror det är biltemas mätare. Hursomhelst så är oljan nybytt, kanske körd 150 mil ( Mobil1 5w-50 )
Hade gärna hört vad folk tycker om detta för jag har verkligen ingen aning.. men pga lampor osv så tvekar jag på att gasa på för mycket.
/ Fabian