4047
Sök

Bensin RC

3 059 Inlägg
14 juli 2011
#21
325i skrev:
Lånar tråden lite.
Jag har två st stora Flyttkartonger fulla med delar till Eb4 (tror jag dom heter) och en komplett bil bortsett från fungerande motor. finns delar att nästintill plocka ihop tre bilar och ha delar över i massor.
Vart säljer man detta och vad kan det vara värt?
Har en fråga till, tänkte köpa en brushless istället för metanolbil, känns som man får mer körtid med en sådan!? vilken skall man välja?
funderar på en traxxas e-revo!
MVH/Jonis

Har den lilla e-revon.. en traxxas e-revo vxl.. liten som attans är den men går som ett as.. perfekt storlek att bränna runt i trädgården med när man har tråkigt.
Kan ju säga att dom HÅLLER för ALLT.. Inte en pinal gått sönde roch den har vurpat mycket och hårt.
Beroende på var och hur man kör så får man ut nästan en timmes körning (kör på dubbla lipo).


Meldem
917 Inlägg
14 juli 2011
#22
tjompa skrev:
Marticus skrev:
Hade en Thunder Tiger SSR Subaru som gick på Etanol, den va skitrolig!!

toppade typ 75, vilket verkligen va tillräckligt för mig. Kommer aldrig glömma det grymma ljudet, 4-hjulsdrivningen på häng och den lilla dippen nosen gjorde när andra växeln flög i, sjukt mycket latjo för pengarna! smile

Så du tankade verkligen etanol i den? det kan jag sätta mig pillesnopp på att det inte är det korrekta bränslet till en sån bil, har du däremot en saab 9-5 biopower så vore det fullt möjligt;)

Det va en 9-5 biopower motor i den. Specialbyggt chassi av härdat kolfiber också. bara att sätta dig på din pillesnopp.

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

224 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#23
fy fan säger jag bara fick hem den idag och oj oj oj vilket klös det är i den=DDD
hahaha körde lite på grusvägen här hemma låg på halvgas knappt det sen full gas resultat=hjulspinn ca 10m fan va kul med rwd på den maskinen dirtdrifter NR1=)))
fast dock körde jag lite på gräset/mossan vilket resulterade i en volt då small själva friktions kopplingen *belägget i mitten* av så bara dom 2 på sidorna av skivorna sitter kvar=((( inga bromsar men va fan ska reklamera det o hoppas på ny skickade grejer utan kostnad=D

hur lätt startad som helt tror till o med min gräsklippare är mer svårstartad än bilen.
ska försöka få ett par kort på den imorgon med

340 Inlägg
15 juli 2011
#24
Marticus skrev:
tjompa skrev:
Marticus skrev:
Hade en Thunder Tiger SSR Subaru som gick på Etanol, den va skitrolig!!

toppade typ 75, vilket verkligen va tillräckligt för mig. Kommer aldrig glömma det grymma ljudet, 4-hjulsdrivningen på häng och den lilla dippen nosen gjorde när andra växeln flög i, sjukt mycket latjo för pengarna! smile

Så du tankade verkligen etanol i den? det kan jag sätta mig pillesnopp på att det inte är det korrekta bränslet till en sån bil, har du däremot en saab 9-5 biopower så vore det fullt möjligt;)

Det va en 9-5 biopower motor i den. Specialbyggt chassi av härdat kolfiber också. bara att sätta dig på din pillesnopp.

Men etanol?Skärp dig..metanol är ju nog mer lämpligt. Du vet ju inte ett smack, snackar bara, vet inte ens vad du tankat din rc bil med.

832 Inlägg
15 juli 2011
#25
Problemet dom flesta har med nitrobilar är att dom har provat RTR-bilar vilket är bara sopor vad jag fått höra och erfara själv. Visst det blir dyrare å köpa ett nytt tävlingschassi och komplettera med allt som behövs men det går inte att jämföra både prestanda och kvalité mot en RTR-bil. Har själv en Kyosho MFR och kyoshos motorer är ju allt annat än bra. Går inte att få den å gå bra alls. När den går bra så går den hett och fetar man på den lite så har man ingen tomgång och en bil som går skit. Så mitt tips till dom som ska köpa metanolbil är att leta efter en beg tävlingsbil. Kostar lite mer än en ny RTR men det är värt varenda krona.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Meldem
917 Inlägg
15 juli 2011
#26
tjompa skrev:
Marticus skrev:
tjompa skrev:
Så du tankade verkligen etanol i den? det kan jag sätta mig pillesnopp på att det inte är det korrekta bränslet till en sån bil, har du däremot en saab 9-5 biopower så vore det fullt möjligt;)

Det va en 9-5 biopower motor i den. Specialbyggt chassi av härdat kolfiber också. bara att sätta dig på din pillesnopp.

Men etanol?Skärp dig..metanol är ju nog mer lämpligt. Du vet ju inte ett smack, snackar bara, vet inte ens vad du tankat din rc bil med.

men för helvette fattar du inte att jag va ironisk eller? om du nu är insatt i hobbyn (vilket jag va för 8 ÅR SEDAN) så vet du vad jag menar och fattar att jag skrev fel. de e inte direkt som att skriva diesel ist för bensin. etanol, metanol, enkelt att skriva fel.

så du kan ju ta ditt snack och fara åt fanders
Senast redigerat av Marticus (15 juli 2011)

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

99 Inlägg
15 juli 2011
#27
Dom bensindrivna 1/5 bilarna är grymt kul. Dessutom lätta att ställa in motorerna på.
Däremot orkar jag inte med metanol. Hade en MTA-4 och det var mest krångel. Jag fick ställa in motorn vid nästan varje körning. Och kladda med soppa, krångla med glödstift och after-runoil.

Nä, el ska det vara. Traxxas Summit FTW! smile


224 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#28
haha fan vilken rolig leksak det är big_smile
men ett tips till alla som funderar på o köpa KOLLA ALLA SKRUVAR!!! och lägg på locktite på dom mest belastade skruvar tex motor,växelhuset och bärarmar va ute till grusgropen och körde resulterade i att jag tappa alla förutom en skruv till motorn och växellådshuset=( tur man har skruvar o skit hemma till det så nu åker locktite tuben fram

141 Inlägg
31 juli 2011
#29
Annonserat ut mina grejer nu så bara å höra av sig, e sugen på elbil smile

http://www.blocket.se/goteborg/Mangder_ … amp;last=1

Do not kill, do not rape, do not steal, these are principles that every man of every faith can embrace.
These are not polite suggestions,
these are codes of behavior and those of you that ignore them will pay the dearest cost!

4 693 Inlägg
29 december 2011
#30
Hoppas att någon kan hjälpa mig.
Har tittat lite på den här bilen http://www.blocket.se/vi/37609033.htm
Och nu är frågan, tankar man vanlig 95/98 okt på macken eller är det metanol eller något?

Fattar inte riktigt det där, en del skriver att det är bensindriven, fast man ska tanka något annat.

Booyakasha!

KHRacing
29 december 2011
#31
Softis skrev:
Hoppas att någon kan hjälpa mig.
Har tittat lite på den här bilen http://www.blocket.se/vi/37609033.htm
Och nu är frågan, tankar man vanlig 95/98 okt på macken eller är det metanol eller något?

Fattar inte riktigt det där, en del skriver att det är bensindriven, fast man ska tanka något annat.

Den är Metanoldriven

3 059 Inlägg
29 december 2011
#32
Ja och för att vara helt korrekt körs den på oljeblandad metanol smile och förmodligen med en skvätt nitro i också..


4 693 Inlägg
30 december 2011
#33
Smajly skrev:
Ja och för att vara helt korrekt körs den på oljeblandad metanol smile och förmodligen med en skvätt nitro i också..

Exakt vad är nitro? Menar du lustgas?

Sen undrar jag vilken motor som är mest hållbar.
Känns som att bensin är smidigast då det bara är att knalla till macken om det skulle ta slut.

Försöker byta bort min dator just nu så jag vet inte vad det blir för något än smile

Booyakasha!

3 059 Inlägg
30 december 2011
#34
T.ex. http://www.skanehobby.se/nitromentan-1- … -dhl/739-0

En tillsats som man blandar 10-25% i soppan. Det ger bättre/lättare start/tomgång och även lite effekt på fullvarv.

---
Från Wiki: Det krävs 14,6 kg luft för att förbränna 1 kg bensin, men bara 1,7 kg luft för att förbränna 1 kg nitrometan. Nitrometan är explosivt vid kraftig upphettning. Det är så pass explosivt att man endast får ha en-liters behållare av ämnet i hemmet för att hemförsäkringen ska täcka. Större sammanlagda kvantiteter är dock tillåtna.
Nitrometan, eller CH3NO2, är en organisk molekyl. Det används bland annat som industriellt lösningsmedel och reaktant, men också som bränsle bland annat inom motorsport, till exempel dragracing. I detta sammanhang kallas nitrometan ofta bara för nitro.
Eftersom nitrometan innehåller sitt 'eget' syre krävs mycket mindre syre i den omgivande luften för att uppnå full förbränning av till exempel bensin.
---

Finns färdigblandade dunkar att köpa i nästan alla hobby/rc butiker.
Senast redigerat av Smajly (30 december 2011)


4 693 Inlägg
30 december 2011
#35
Tror inte det finns någon sådan butik här i närheten tyvärr så man får väl beställa i så fall.

Men är det någon som vet vilken motor som är mest tålig?
Har inget emot en elbil eftersom att den kan köras vart som helst utan att störa, men jag tror den blir rätt dyr om den ska ha samma prestanda som en bränsledriven

Booyakasha!

3 059 Inlägg
30 december 2011
#36
Nädå, prestanda finns till bra pris i elbil.
Oftast har du ett acc som är snabbare än metanolbilarna också...
Ja även toppfart.. allt beror ju på vad man är berädd att lägga på det.

Har t.ex. traxxas e-revo vxl med borstlöst och lipo... E fasiken så kul bil att bränna runt med och den går som fasiken. Inte särskilt dyr heller. Inte en krona har man behövt lägga på reserdelar heller för den tåler hur mycket stryk som helst. Går att köra i både snö och vatten/regn också.. bara till att hålla den under kranen när man kommer hem och spola av den.. perfekt.
Samma toppfart som den du själv kollat på blocket..

Men toppfarten kan man nästan strunta i för i den hastigheten 80 kmh+ kan man inte köra bilarna så roligt ändå.. Svänger man fullt kommer dom volta oavsett vilken av dom...
Senast redigerat av Smajly (30 december 2011)


4 693 Inlägg
31 december 2011
#37
Smajly skrev:
Nädå, prestanda finns till bra pris i elbil.
Oftast har du ett acc som är snabbare än metanolbilarna också...
Ja även toppfart.. allt beror ju på vad man är berädd att lägga på det.

Har t.ex. traxxas e-revo vxl med borstlöst och lipo... E fasiken så kul bil att bränna runt med och den går som fasiken. Inte särskilt dyr heller. Inte en krona har man behövt lägga på reserdelar heller för den tåler hur mycket stryk som helst. Går att köra i både snö och vatten/regn också.. bara till att hålla den under kranen när man kommer hem och spola av den.. perfekt.
Samma toppfart som den du själv kollat på blocket..

Men toppfarten kan man nästan strunta i för i den hastigheten 80 kmh+ kan man inte köra bilarna så roligt ändå.. Svänger man fullt kommer dom volta oavsett vilken av dom...

Hade hoppats på att hitta något begagnat till 1/3 av priset på din bil roll
Blev med i ett RC forum nyss, får se om någon har något i gömmorna där.

Fast din bil lät ju onekligen bra!

Booyakasha!

3 059 Inlägg
31 december 2011
#38
Aha.. Ja jag köpte min ny.. går ju att hitta många bra och bättre beg. om man letar lite.

Jo just den är väl ganska så känd för att hålla nått otroligt bra.
Den är ju liten, bara skala 1/16 så det är inga stora grejor men den går fin fint att sladda runt med hemma i huset smile likaså passar den i trädgården där man inte vill ha för stora grejor..


1 210 Inlägg
31 december 2011
#39
Varför kör ni alla metanol eller bensin?? 
Själv har jag en borstlös el bil med 3s lipo batterier i en hps brontosaurus.. Den toppar 80 km/h

Metanol är old!

köp el/borstlöst...
Sjukt kul

4 693 Inlägg
31 december 2011
#40
Det jag hade tänkt ha den till är att sladda runt på pakeringar och hoppa på stenar i skogen.
Jo borslöst lutar det åt

Booyakasha!


Sök