3332
Sök

16G vs 16T?

Ät gul snö, de kan vara öl
223 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
#1
Halloj! Har efter lite febrilt sökandes i en sjusatans massa kvitton till bilen sett att turbon är bytt till en 16G, men har för mig att det sitter 16T orginal i V70 T5, om jag inte minns helt snett då såklart..

Så nu undrar jag, om någon kan tala om för mig vad skillnaden är mellan 16G och 16T?
Jag vet, jag vet. "Google is your friend", men det enda jag hittar är en massa drabbel på nå forna språk eller liknande, inte alls förståeligt iaf.

Vore ju kul att veta om den nye turbon kan vara till min fördel i framtida "mycket vill ha mer" behov smile

MVH
Senast redigerat av Merc_ (11 juli 2011)


878 Inlägg
11 juli 2011
#2
Hmm... 850 t5 sitter det 15G Tro fasen om det sitter samma i din gamla v70. Nya v70 tror jag det sitter 19T ???

All The best
MVH
Jonas .L

Ät gul snö, de kan vara öl
223 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#3
Njae, skiljer ju 15hk på 850 t5 och v70 t5 orginal utförande, har för mig att turbon är skillnaden, var ett tag sen jag höll på med volvo/mitsubishi turbo så kan inte minnas helt riktigt.
Senast redigerat av Merc_ (12 juli 2011)


Forummoderator
10 576 Inlägg
12 juli 2011
#4

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Ät gul snö, de kan vara öl
223 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#5
Tusen tack! Se där ja, tänkte väl att det var 16T orginal, men vad har jag för för/nackdelar med min 16G? Läste någonstans att 16T är god för ca 300-320hk, medans 16G är god för ca 410-430hk, kan någon bekräfta eller rätta till det åt mig?
Senast redigerat av Merc_ (12 juli 2011)


Forummoderator
10 576 Inlägg
12 juli 2011
#6
Turboaggregat består av flera olika komponenter som var för sig sätter gränser. 16T eller 16G är bara benämningen på kompressorn.  Exempelvis 14T som sitter på S40 T4 finns även med större avgashus till 5cylindriga motorerna.  T eller G brukar i folkmun betyda hur fort turbon vevar igång och inte så mycket hur mycket effekt den ger.

Även grundmotorn bestämmer turbons förutsättningar, en original Volvo S40 turbo ger 260hk steg3 chippad med 1.3bar i laddtryck, byter man till vassare kamaxlar (inget extremt men lite vassare) så maxar man spridarna vid 0,6bar överladd. (spridarna bottnar vid 267hk)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Ät gul snö, de kan vara öl
223 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#7
Ahaaa, där ser man! Tusen tack för hjälpsamma svar! smile



Sök