hejsan , nu har jag gjort en beställning på 2 st mds fanatic 12or , skulle behöva hjälpa med att bygga en låda till dom , ska vara i en sedan så ska väll hälst vara portad? nån som kan hjälpa mig med mått osv ?
hejsan , nu har jag gjort en beställning på 2 st mds fanatic 12or , skulle behöva hjälpa med att bygga en låda till dom , ska vara i en sedan så ska väll hälst vara portad? nån som kan hjälpa mig med mått osv ?
mvh
Varför just portat till en sedan? Om det är till din Merca så röstar jag på en bandpasslåda, för den har väl tanken i ryggstödet?
mvh
Varför just portat till en sedan? Om det är till din Merca så röstar jag på en bandpasslåda, för den har väl tanken i ryggstödet?
tänkte mest på att portarna går upp i hatthyllan så basen kommer in i cupen , fast jag kanske tänker fel
Jo fast då får du ju bara in ljudet som portarna avger, inte det som kommer från basarna. Du kommer alltså att ha en hel del av basen kvar i skuffen, inte så kul. Bandpass är det som gäller isåfall för att få in trycket i kupén.
Den lådan blir nog jättebra i en sedan med helt avskilt bagageutrymme. Antar att du använt den i din 900? Det är något heeeelt annat, där funkar det mesta, i en sedan är det betydligt svårare att få till det bra.
okok förstår.. kan ej heller så mycke om ljud.. brl fixar de mesta.. men har faktist funderingar på att skaffa mej en bandpasslåda i den.. eller vad tror du?
För skojs skull kan det vara intressant med bandpass, annars känns det lite "onödigt" att göra en sån låda i den bilen eftersom kupen är helt öppen och ljudet från bagaget med lätthet tar sig ända fram utan problem.
Bandpasslåda är rätt onödigt i din bil, där funkar en vanlig portad låda minst lika bra. En bandpass har man nytta av i t.ex. en sedan där det ibland kan vara svårt att få in trycket i kupén på något vettigt sätt. Visst funkar det i andra bilmodeller också men det är mest bök.
ok.. så jag ska nöja mej med den lådan jag har.. får ju iaf upp den i 149.8DB om de e mycke vet jag ej faktist.. va med på en tävling på BRL och kom på 6e plats av 18 bilar med 137,2 DB.. frågan är om de går att få ut mycke mer av den eller om jag ska vara nöjd med de som de är.. de enda jag behöver är nog ett steg till högtalarna i fram då de inte hänger med i volymen.. kan inte spela alls så högt som jag önskar.. vad kan du rekomendera?
ja de trycker på bra.. de roligaste va på tävlingen när min sambo stod vid bilen när jag spelade och många skrek.. haha den rammlar snart isär.. då e de tryck i grejera.. kjolpaketet runt om vibrerade som bara den:cool:
Mät med TermLab igen och återkom med resultat. 149,2dB är inget man bara drar till med sådär, då ska man ha en jäkla tur! Men jag är tveksam när du förut spelat 12dB lägre och nu bara bytt steg, vist har du säkerligen ökat men inte så mycket.