3216
Sök

Våtslipning och polering av lack?

25 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Har hört att man kan våtslipa lacken och sedan polera upp det,så man riktigt fin lack och glans!

Vart lite nyfiken hur detta funkar,någon som kan berätta?
lr nån länk med mer info!

Tack på förhand!
mvh//Emil


663 Inlägg
11 juli 2011
#2
zonix skrev:
Hej!

Har hört att man kan våtslipa lacken och sedan polera upp det,så man riktigt fin lack och glans!

Vart lite nyfiken hur detta funkar,någon som kan berätta?
lr nån länk med mer info!

Tack på förhand!
mvh//Emil

Nu är jag väl inte så haj på detta men är själv intresserad av bilvård. Jag har testat att våtslipa en skärm...tog först 1000papper och sedan 2000 för att avsluta med en grov och en finpolering...man får bort mycket apelsineffekt osv men det gäller att veta att man har klarlack för det så man inte tar för mycket. seriösa bilvårdsfirmor vet hur mycket som kan avverkas då dom har verktyg att just mäta klarlacken och dess tjocklek.

Men ta en gammal skärm eller en gammal bil och testa lite=)

Mvh Fredrik
Senast redigerat av Freddeponken (11 juli 2011)

74 Inlägg
12 juli 2011
#3
zonix skrev:
Hej!

Har hört att man kan våtslipa lacken och sedan polera upp det,så man riktigt fin lack och glans!

Vart lite nyfiken hur detta funkar,någon som kan berätta?
lr nån länk med mer info!

Tack på förhand!
mvh//Emil

Fan Emil, slå mig en signal så ska ja lära dig smile

Sponsorer: TM Tuning Bilvårdsgrossisten Meguiars Degfabriken Joakimrissveds.com Wiklunds Glas
Falu Billackering

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
12 juli 2011
#4
Freddeponken skrev:
zonix skrev:
Hej!

Har hört att man kan våtslipa lacken och sedan polera upp det,så man riktigt fin lack och glans!

Vart lite nyfiken hur detta funkar,någon som kan berätta?
lr nån länk med mer info!

Tack på förhand!
mvh//Emil

Nu är jag väl inte så haj på detta men är själv intresserad av bilvård. Jag har testat att våtslipa en skärm...tog först 1000papper och sedan 2000 för att avsluta med en grov och en finpolering...man får bort mycket apelsineffekt osv men det gäller att veta att man har klarlack för det så man inte tar för mycket. seriösa bilvårdsfirmor vet hur mycket som kan avverkas då dom har verktyg att just mäta klarlacken och dess tjocklek.

Men ta en gammal skärm eller en gammal bil och testa lite=)

Mvh Fredrik

Inte helt sant.
Med en lackmätare kan du endast mäta tjockleken på allt material som ligger på plåten, vilket innebär grundfärg, spackel, basfärg och klarlack. Det är helt omöjligt att veta tjockleken på klarlacken.

Våtslipningen är som säkrast när bilen är nylackad på en lackfirma där dom kan lägga på mer klarlack för att vara på den säkra sidan.

Bygger rolig bil. :)

663 Inlägg
12 juli 2011
#5
Torlejf skrev:
Freddeponken skrev:
zonix skrev:
Hej!

Har hört att man kan våtslipa lacken och sedan polera upp det,så man riktigt fin lack och glans!

Vart lite nyfiken hur detta funkar,någon som kan berätta?
lr nån länk med mer info!

Tack på förhand!
mvh//Emil

Nu är jag väl inte så haj på detta men är själv intresserad av bilvård. Jag har testat att våtslipa en skärm...tog först 1000papper och sedan 2000 för att avsluta med en grov och en finpolering...man får bort mycket apelsineffekt osv men det gäller att veta att man har klarlack för det så man inte tar för mycket. seriösa bilvårdsfirmor vet hur mycket som kan avverkas då dom har verktyg att just mäta klarlacken och dess tjocklek.

Men ta en gammal skärm eller en gammal bil och testa lite=)

Mvh Fredrik

Inte helt sant.


Med en lackmätare kan du endast mäta tjockleken på allt material som ligger på plåten, vilket innebär grundfärg, spackel, basfärg och klarlack. Det är helt omöjligt att veta tjockleken på klarlacken.

Våtslipningen är som säkrast när bilen är nylackad på en lackfirma där dom kan lägga på mer klarlack för att vara på den säkra sidan.

Självklart är det säkrast att låta en lackfirma göra allt jobb men killen frågan hur man våtslipar...och inte att lämna för omlack men ja självklart är det ju det bästa men på det viset lär man sig inte ett dyft!

Okej då blev jag felinformerad angående lackmätaren. vad är den då bra för? såg en bilvårdstråd för ett årsedan där han mätte och sa att nu kan jag avverka ditten datten för mätte precis detta och denna bilen klarar av  ex antal poleringar innan klarlacken är borta osv...

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
12 juli 2011
#6
Freddeponken skrev:
Torlejf skrev:
Freddeponken skrev:

Nu är jag väl inte så haj på detta men är själv intresserad av bilvård. Jag har testat att våtslipa en skärm...tog först 1000papper och sedan 2000 för att avsluta med en grov och en finpolering...man får bort mycket apelsineffekt osv men det gäller att veta att man har klarlack för det så man inte tar för mycket. seriösa bilvårdsfirmor vet hur mycket som kan avverkas då dom har verktyg att just mäta klarlacken och dess tjocklek.

Men ta en gammal skärm eller en gammal bil och testa lite=)

Mvh Fredrik

Inte helt sant.


Med en lackmätare kan du endast mäta tjockleken på allt material som ligger på plåten, vilket innebär grundfärg, spackel, basfärg och klarlack. Det är helt omöjligt att veta tjockleken på klarlacken.

Våtslipningen är som säkrast när bilen är nylackad på en lackfirma där dom kan lägga på mer klarlack för att vara på den säkra sidan.

Självklart är det säkrast att låta en lackfirma göra allt jobb men killen frågan hur man våtslipar...och inte att lämna för omlack men ja självklart är det ju det bästa men på det viset lär man sig inte ett dyft!

Okej då blev jag felinformerad angående lackmätaren. vad är den då bra för? såg en bilvårdstråd för ett årsedan där han mätte och sa att nu kan jag avverka ditten datten för mätte precis detta och denna bilen klarar av  ex antal poleringar innan klarlacken är borta osv...

Jag sa inte att han skulle lämna in den på lack, jag sa att det är det sättet som är säkrast!
En lackmätare kan vara bra att ha, visar den ett högt värde är det en indikation på att det är mycket klarlack på bilen. Dock kan man inte garantera det.
Sen är det alltid kul att tävla med sig själv och försöka få bort så mycket repor som möjligt utan att avverka mycket på lacken. Då tar man före och efter värden på samma punkt.

Att våtslipa är alltid en chansning, men vad vore livet utan sådana.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

663 Inlägg
12 juli 2011
#7
Torlejf skrev:
Freddeponken skrev:
Torlejf skrev:

Inte helt sant.


Med en lackmätare kan du endast mäta tjockleken på allt material som ligger på plåten, vilket innebär grundfärg, spackel, basfärg och klarlack. Det är helt omöjligt att veta tjockleken på klarlacken.

Våtslipningen är som säkrast när bilen är nylackad på en lackfirma där dom kan lägga på mer klarlack för att vara på den säkra sidan.

Självklart är det säkrast att låta en lackfirma göra allt jobb men killen frågan hur man våtslipar...och inte att lämna för omlack men ja självklart är det ju det bästa men på det viset lär man sig inte ett dyft!

Okej då blev jag felinformerad angående lackmätaren. vad är den då bra för? såg en bilvårdstråd för ett årsedan där han mätte och sa att nu kan jag avverka ditten datten för mätte precis detta och denna bilen klarar av  ex antal poleringar innan klarlacken är borta osv...

Jag sa inte att han skulle lämna in den på lack, jag sa att det är det sättet som är säkrast!
En lackmätare kan vara bra att ha, visar den ett högt värde är det en indikation på att det är mycket klarlack på bilen. Dock kan man inte garantera det.
Sen är det alltid kul att tävla med sig själv och försöka få bort så mycket repor som möjligt utan att avverka mycket på lacken. Då tar man före och efter värden på samma punkt.

Att våtslipa är alltid en chansning, men vad vore livet utan sådana.

Mvh. David.

haha ja hela livet är en chansning så bara tuta på=) Från youtube kan man lära sig mycket om man bortser från dom oseriösa filmerna!

Men jag tycker att en lackmätare ska kunna splitta upp lagrena i mätningen=) kostar ju sjukt mycket pengar! haha

Mvh Fredde


Sök