4225
Sök

Koppla extraljus saab 9-5

32 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
Tjenare! Ny på forumet här så skrik som fan på mig om jag gör fel som gjorde en sådan här tråd wink har sökt runt lite men fattar ändå ingenting (Trög som man är). Är så att jag införskaffat mig 3 extraljus från Hella. Hella 3003 compact heter dem och nu har vi andra problemet smile. Hur ska jag koppla dessa? Har köpt en kopplingssats från hella som är till för 4 extraljus och då sitter det ju 2 reläer och 2 säkringar. men hur ska jag koppla? Är helt borta på fordonsel och elektronik över huvudtaget. Men jag vill lära mig koppla extraljus! Har en saab 9-5 sedan årsm 1999. All hjälp är jag tacksam för. vill koppla ihop allting imorgon. Tack på förhand MVH Danne

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
13 juli 2011
Saab har ju en originalsats för att koppla extraljus, att du inte köpte den bara tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

http://www.google.se/imgres?imgurl=http … mp;dur=237

Tog första bilden som kom upp tongue
dock aftonbladet... men Bosse!

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

32 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
Problemet är att jag inte fattar ett smack av det där :S Har ju 2 reläer i en dosa och sen 2 säkringar och jag har 3 svarta kablar och 3 röda och en blå då blir det ju 2 på varje extraljus och den blåa ska ju kopplar till strömbrytaren på hellyset. men sen har jag 2 röda över :S och 1 svart. Fattar ingenting här
Senast redigerat av Danisch (13 juli 2011)

Jägermeister
910 Inlägg
13 juli 2011
Dom två röda är ju för att du ska kunna dra ström från batteriet tilll reläna, sen ska du ju jorda reläna oxå med svart kabel.

Du behöver inte ta väckningsström till reläna med den blå kabeln från strömbrytaren utan kan skarva från en av hellysena eller ta direkt från relät som går till hellysena.

Jorden till extralysena tar du direkt från chassit och inte via reläna.
Senast redigerat av gemini78 (13 juli 2011)

En gång är ingen gång...

Jägermeister
910 Inlägg
13 juli 2011
Kolla in denna länk, bra förklaring med bild där. http://www.fotoaverick.se/dump/extraljus.jpg

En gång är ingen gång...

32 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
I min sats sitter reläet i en sockel redan det är 2 reläer o vardera är på 40A och sen 2 st 25A säkringer som också sitter i en sockel och allt det där sitter i en ända dosa och därifrån grå det massa svarta och röda kablar och en blå. Tror jag vet hur jag ska koppla dem svarta och röda för det är ju plus o minus men den blåa då? vart ska jag koppla den. det är ju till brytaren en del säger till säkringsdosan. men hur? Och en till fråga ska man koppla minusstyrt eller plusstyrt. MVH

Elektriker
718 Inlägg
14 juli 2011
Om jag fattat rätt så är den blå styr signalen?

Helt enkelt så när du drar igång hellyset så ska det komma ström i den blå så att reläerna slår till och extralysena tänds.

Enklast är då att helt enkelt leta reda på kabeln som går till hellyset och skarva in sig på den.

Alternativet är ju som du säger, leta reda på vart hellyse kabeln går ifrån i säkringsdosan och plugga in sig där. Ser väl proffsigare ut, om sen om det är värt det vette fan:P

Tkr nog du ska ta å styra/bryta plusen. Om du ska hålla på bryta minus så kan de sluta med att de blir nå smygjordning och de blir hejsan hoppsan med allt ihop:P

Som att kasta vatten i sjön.

32 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
Sådär nu har jag kopplat klart allting smile isolerade 2 kablar som blev över som var till det 4e ljuset. jordade alla 5 svarta kablar och dem 2 röda som gick från reläerna satte jag dit på plus polen och den blåa satte jag med en svartvid kabel inne i säkringsdosan på plats 56a och nu funkar allting. Jag plusstyrde kopplade allting. så nu är det bara att ställa in ljusen som är kvar att göra smile Får tacka så mycket får all hjälp jag fått... MVH

Sök