2282
Sök

Byte av V-låda på BMW E34 m51 från automat till manuell

219 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
Halloj folket!

Tänkte fråga lite snabbt om det är någon som vet vilka delar jag behöver för att konvertera min E34 Touring TDSa till en vanlig TDS alltså byta låda till manuell gärna en lista på saker som kommer behövas.

det jag kommit på att byta hit tills är :

Vlåda (självklart)
Pedalställ
lite inrednings detaljer.

men där tar de stopp ja vet att det troligtvis är mycket mer men frågan är bara vad?

måste jag byta klump i bakaxeln?
måste jag byta kardanaxeln?

hur pass mycket mer behöver jag göra än att fixa in nytt pedal ställ +koppling , växelspak (inredning)?
eller är det enklare att modifiera automatlådan?

vilket håller bäst? automat lådan eller manuella lådan?

alla svar är mer än hjälpsamma!

MVH Nicke
Senast redigerat av McTw1st (13 juli 2011)

8 156 Inlägg
14 juli 2011
Jag flyttade din tråd till forumsdelen "Chassi, bromsar och transmission"
Den passar bättre där, då det hela inte är tekniskt avancerat.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

219 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
Tackar för rättelsen smile

12 086 Inlägg
14 juli 2011
Du behöver givetvis svänghjul och koppling + hydraliken. Ang pedalstället så behövs egentligen bara pedalen, det är bara skruva på befintligt pedalställ. Du slipper alltså skruva ner hela från donatorbilen.

Bakaxeln är samma, kardan skiljer. Manuell kardan är är troligen längre (den väger mer och har inte samma artikelnummer som automat kardan är det jag utgår ifrån)

Modifiera automatlådan? Manuellt ventilhus menar du som man gör på jänkelådor? Har jag aldrig hört talas om att det går att göra på dessa lådor.

376 Inlägg
14 juli 2011
Du lär väl byta differntialen också då dom inte har samma utväxling på en manuell och automat?

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

219 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
Tänkte först skaffa delarna separat men känns nästan som om det är lättare att få tag på en rutten 525TDS med manuell låda alltså en hel donator bil,

Ang. modifiering av automatlådan så var det precis det jag menade, men hittar inte mkt info ang detta =/ någon automat expert som kan hjälpa till montro?

12 086 Inlägg
14 juli 2011
Diffen skiljer inte på en 525tds manuell/automat. 2.64:1 på båda.

Det där med att modifiera automatlådan kan du glömma om du inte råkar ha en mekansik verkstad hemma.

Att hitta en hel donatorbil är hela klart det lättaste, rötna tds tycker jag jämt dom kastar efter en på blocket.

Sök