Troligen bränd signaljord, men fixas med en s.k Ground Loop Isolator, hur?

MostWanted93
14 juli 2011 · 143 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det kan ju vara så att stereons jord och stegets jord inte har samma potential. Även fast jordkablarna sitter fast ordentligt så kan det skilja litegrann mellan deras jordpunkter, vilket ger störningar. Kopplar man en "jordisolator" så kan symptomet försvinna (vilket det tydligen gör i ditt fall), men huvudproblemet ligger egentligen i att stereo och steg har olika jordpotential.

Möjligen hjälper det att dra om stereons jord eller att man drar en grov jordkabel mellan stereons jordpunkt och stegets jordpunkt. smile

Eftersom att stereon av nån anledning även jordar i antennsladden, så har jag redan provat med en kabel mellen stereons jord och slutstegets..... tror jag iaf, får väl annars prova igen.

ChriZtoffer skrev:
Vinande ljud med motorn av? Enda ljuden jag hört med motorn av och bränd signaljord är dom som uppstår när läsaren rör sig eller när man ändrar volymen.

Kan ju förresten passa på och fråga TS, det vinande ljudet, ändrar det sig med motorn varvtal eller är det konstant?

Nej, de låter precis lika hela tiden, oavsett om motorn är av eller på, med högre varv eller inte.

Lonefox skrev:
Eftersom det slutar när du momnterar in en jordloopsisolator så funderar jag på hur du har monterat steget...
Sitter det draget direkt i plåt?

Nej, steget sitter för tillfället uppepå baslådan, så den sitter på trä mao, och den har den alltid suttit.


Btw, finns de ingen s.k Multicitat knapp i dehär forumet? Jag hittar iallafall ingen

Senast redigerat av MostWanted93 (14 juli 2011)

Lonefox Bad music kills good sound
14 juli 2011 · 7 241 Inlägg

Ja då kan man skippa den teorin, för om steget har kontakt med karossen på ngt sätt kan det uppstå skumma problem.... Men men nu är det inte så.

Senast redigerat av Lonefox (14 juli 2011)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
MostWanted93
15 juli 2011 · 143 Inlägg

Uppdaterat med lite mer info

Mack Forum- och sitemoderator
15 juli 2011 · 26 206 Inlägg

Din bil kanske är så kallat "haunted"..? Haha.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
MostWanted93
15 juli 2011 · 143 Inlägg

AirOne skrev:
Din bil kanske är så kallat "haunted"..? Haha.

Nästan så att man börjar tro de...

Mack Forum- och sitemoderator
15 juli 2011 · 26 206 Inlägg

MostWanted93 skrev:

AirOne skrev:
Din bil kanske är så kallat "haunted"..? Haha.

Nästan så att man börjar tro de...

Jadu..jag har ingen aning i alla fall. Tyvärr.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Lonefox Bad music kills good sound
15 juli 2011 · 7 241 Inlägg

MostWanted93 skrev:
Uppdaterat med lite mer info

Funderar på om signaljorden är bränd i steget........
Ja inte monoblocket dutestade med utan det andra du har.

Förlåt, jag försöker skriva lite på lyran.. Går la sådär..... :S

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
MostWanted93
15 juli 2011 · 143 Inlägg

Lonefox skrev:

MostWanted93 skrev:
Uppdaterat med lite mer info

Funderar på om signaljorden är bränd i steget........
Ja inte monoblocket dutestade med utan det andra du har.

Förlåt, jag försöker skriva lite på lyran.. Går la sådär..... :S

Ja, hellre i steget än i stereon isåfall, då jag ändå hade tänkt byta steg nångång i framtiden.
Hur kan man kolla de isåfall?

Haha, de är läsbart iallafall wink

Drönirettab
15 juli 2011 · 21 761 Inlägg

MostWanted93 skrev:
Har provat olika kablar och slutsteg, samma sak med alla. Har även provat dra ström och jord direkt från batteriet, men de blir ingen skillnad.

Edit: Provade en kompis monoblock idag, och utan isolator och sånt funkade de felfritt med de

Eftersom du tidigare hade provat andra steg utan lyckat resultat så borde det ju ändå inte vara signaljordsfel på nuvarande steg tycker jag, trots att det fungerade med monosteget. hmm

Började problemet när du kopplade in de nya 6x9"?
Hade du drivit andra högtalare med samma steg utan problem innan detta?
Har du provat att plocka ur antennkabeln ur stereon och se om pipet fortfarande finns kvar?

I videon såg det ut som att det kunde sitta 3 st kablar i steget utan att det pep, det vara bara när du stoppade in sista kabeln helt och hållet som det började pipa. Det var ju lite skumt. hmm

Senast redigerat av Drönirettab (15 juli 2011)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 juli 2011 · 8 744 Inlägg

Din kompis monoblock som du testade, är det fullregister? Annars så skickar det nämligen inte ut dom frekvenser som pipet ligger vid, och vips så är det "borta"! Du skulle ha provat med ett annat fullregistersteg.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Lonefox Bad music kills good sound
15 juli 2011 · 7 241 Inlägg

BTW.......provat andra lågnivåkablar?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
MostWanted93
15 juli 2011 · 143 Inlägg

Drönirettab skrev:
Eftersom du tidigare hade provat andra steg utan lyckat resultat så borde det ju ändå inte vara signaljordsfel på nuvarande steg tycker jag, trots att det fungerade med monosteget. hmm

Började problemet när du kopplade in de nya 6x9"?
Hade du drivit andra högtalare med samma steg utan problem innan detta?
Har du provat att plocka ur antennkabeln ur stereon och se om pipet fortfarande finns kvar?

I videon såg det ut som att det kunde sitta 3 st kablar i steget utan att det pep, det vara bara när du stoppade in sista kabeln helt och hållet som det började pipa. Det var ju lite skumt. hmm

Problemet sitter bara i 6x9´orna, ev baslådan också, men den klarar ju inte så höga frekvenser så de hörs inte i den isåfall.
Antennkabeln är ur men pipet är kvar.
De sitter 4 st kablar totalt, 2 till baslådan och 2 till 6x9´orna, och de räcker med att jag stoppar in 1 av kablarna till 6x9´orna så börjar de pipa.

ChriZtoffer skrev:
Din kompis monoblock som du testade, är det fullregister? Annars så skickar det nämligen inte ut dom frekvenser som pipet ligger vid, och vips så är det "borta"! Du skulle ha provat med ett annat fullregistersteg.

Iiingen som helst aning om de va fullregister, har inte så extremt bra koll på sånna grejjer

Lonefox skrev:
BTW.......provat andra lågnivåkablar?

Ja, jag har provat andra kablar utan lyckat resultat

Fellow
12 juli 2012 · 1 581 Inlägg

Tänkte höra så även jag nu fått vinande i högtalarna. Det följer varvtal och är tyst när bilen är avstängd men låter även när steg och stereo är avstängt? Även dragit ur lågnivån till framsystemet och det låter även då vilket jag tycker är konstigt när steg och lågnivå inte är påslaget eller inkopplat? Bränd signaljord i steg/stereo eller?

Senast redigerat av Fellow (12 juli 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang