Köpte nyligen ett par 6x9´or av märket MAC Audio att ha i hatthyllan i bilen, men när jag kopplar in dom får jag ett jobbigt "pipande" ljud i högtalarna. Högtalarna drivs av ett slutsteg och ljudet går då alltså via en RCA kabel från stereon.
Ljudet låter precis likadant oavsett om motorn är på eller inte, och efter väldigt mycket sökande kom jag fram till att de borde vara signaljorden som är bränd, den uppfyller dom flesta kraven för att ha de felet.
Har provat olika kablar och slutsteg, samma sak med alla. Har även provat dra ström och jord direkt från batteriet, men de blir ingen skillnad.
Men enligt många sidor jag hittat ska man kunna konstatera att de är bränd signaljord genom att sätta en kabel mellan stereons jord och signaljorden, vilket jag självklart har provar, men de blev ingen skillnad.
Men nu ikväll hittade jag en såndär Ground Loop Isolator och provade den, och vips försvann "pipet".
Och kopplar jag in t ex mobilen i slutsteget(med en rca->3.5mm kabel) låter de precis som de ska.
Och framsystemet som sitter kopplat direkt i stereon är de inga problem med. Tvärpiper till ibland när man startar stereon, men som sagt bara ibland.
Nån som har nått bra tips om vad de kan vara?
Stereon är en Sony MEX-BT5700U
Slutsteget är ett MDS nånting
Framsystemet är också MDS
Och 6x9´orna är som sagt MAC Audio
Länkar ett litet filmklipp så ni får höra hur de låter också, rätt svårt och förklara de där ljudet.
http://www.youtube.com/watch?v=8-Ypqg0Ce0sEdit: Provade en kompis monoblock idag, och utan isolator och sånt funkade de felfritt med de, så stereon och jorden verkar ju vara helt.
Provade även de där som nån nämnde att sätta stereon och steget på samma jordpunkt, de funkade inte heller.
Och med isolatorn funkar de ju som sagt i mitt, men även Utan isolator och med mobilen istället.
Vad jag fått ut av mina tester så är de inget fel på nånting av grejjerna i bilen, men ändå "piper" de... xD
Bilen är förresten en Toyota Starlet -83, glömde nämna de.