Troligen bränd signaljord, men fixas med en s.k Ground Loop Isolator, hur?

MostWanted93
14 juli 2011 · 143 Inlägg

Köpte nyligen ett par 6x9´or av märket MAC Audio att ha i hatthyllan i bilen, men när jag kopplar in dom får jag ett jobbigt "pipande" ljud i högtalarna. Högtalarna drivs av ett slutsteg och ljudet går då alltså via en RCA kabel från stereon.
Ljudet låter precis likadant oavsett om motorn är på eller inte, och efter väldigt mycket sökande kom jag fram till att de borde vara signaljorden som är bränd, den uppfyller dom flesta kraven för att ha de felet.
Har provat olika kablar och slutsteg, samma sak med alla. Har även provat dra ström och jord direkt från batteriet, men de blir ingen skillnad.
Men enligt många sidor jag hittat ska man kunna konstatera att de är bränd signaljord genom att sätta en kabel mellan stereons jord och signaljorden, vilket jag självklart har provar, men de blev ingen skillnad.
Men nu ikväll hittade jag en såndär Ground Loop Isolator och provade den, och vips försvann "pipet".
Och kopplar jag in t ex mobilen i slutsteget(med en rca->3.5mm kabel) låter de precis som de ska.
Och framsystemet som sitter kopplat direkt i stereon är de inga problem med. Tvärpiper till ibland när man startar stereon, men som sagt bara ibland.

Nån som har nått bra tips om vad de kan vara?


Stereon är en Sony MEX-BT5700U
Slutsteget är ett MDS nånting
Framsystemet är också MDS
Och 6x9´orna är som sagt MAC Audio

Länkar ett litet filmklipp så ni får höra hur de låter också, rätt svårt och förklara de där ljudet.
http://www.youtube.com/watch?v=8-Ypqg0Ce0s


Edit: Provade en kompis monoblock idag, och utan isolator och sånt funkade de felfritt med de, så stereon och jorden verkar ju vara helt.
Provade även de där som nån nämnde att sätta stereon och steget på samma jordpunkt, de funkade inte heller.
Och med isolatorn funkar de ju som sagt i mitt, men även Utan isolator och med mobilen istället.
Vad jag fått ut av mina tester så är de inget fel på nånting av grejjerna i bilen, men ändå "piper" de... xD

Bilen är förresten en Toyota Starlet -83, glömde nämna de.

Senast redigerat av MostWanted93 (15 juli 2011)

Mack Forum- och sitemoderator
14 juli 2011 · 26 206 Inlägg

Vart exakt tar du jorden ifrån, till slutsteget?
Och vad är det för bil du har monterat grejerna i?

Kan ju vara så enkelt att kablarna ligger nära någon datorbox som stör också.
Provat dra kablarna annorlunda?

Och hur har du dragit kablarna för övrigt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
MostWanted93
14 juli 2011 · 143 Inlägg

AirOne skrev:
Vart exakt tar du jorden ifrån, till slutsteget?
Och vad är det för bil du har monterat grejerna i?

Kan ju vara så enkelt att kablarna ligger nära någon datorbox som stör också.
Provat dra kablarna annorlunda?

Och hur har du dragit kablarna för övrigt?

En typ M8 bult, samma bult som baklysena är jordade i.

De är en Toyota Starlet -83 de sitter i, så de är knappast nån datorbox som stör ^^

Strömkabeln på höger sida av bilen och rca kabeln ligger för tillfället bara dragen över sätena rak igenom bilen.
Fast de va exakt samma problem när dom va dragna på vänster sidan av bilen tillsammans med lågnivån för baslådan.
Mao, dom är inte dragna tillsammans med nå strömkablar.

Mack Forum- och sitemoderator
14 juli 2011 · 26 206 Inlägg

MostWanted93 skrev:

AirOne skrev:
Vart exakt tar du jorden ifrån, till slutsteget?
Och vad är det för bil du har monterat grejerna i?

Kan ju vara så enkelt att kablarna ligger nära någon datorbox som stör också.
Provat dra kablarna annorlunda?

Och hur har du dragit kablarna för övrigt?

En typ M8 bult, samma bult som baklysena är jordade i.

De är en Toyota Starlet -83 de sitter i, så de är knappast nån datorbox som stör ^^

Strömkabeln på höger sida av bilen och rca kabeln ligger för tillfället bara dragen över sätena rak igenom bilen.
Fast de va exakt samma problem när dom va dragna på vänster sidan av bilen tillsammans med lågnivån för baslådan.
Mao, dom är inte dragna tillsammans med nå strömkablar.

Okej.
Låter ju väldigt underligt i så fall. Antar du skrapade bort ärjning och sånt innan du skruvade dit m8:a-bulten, så den får riktig jord? Hur blir det om du jordar i en bult till bältena?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
MostWanted93
14 juli 2011 · 143 Inlägg

Ärjning och sånt fanns ej, men har slipat en del på plåten.
Har tänkt prova byta jordpunkt, och glömmer de alltid.
Men jag tycker de låter konstigt att de ska vara jorden ändå, eftersom att de låter ju som sagt bra när jag kopplar in telefonen i steget istället.

Mack Forum- och sitemoderator
14 juli 2011 · 26 206 Inlägg

MostWanted93 skrev:
Ärjning och sånt fanns ej, men har slipat en del på plåten.
Har tänkt prova byta jordpunkt, och glömmer de alltid.
Men jag tycker de låter konstigt att de ska vara jorden ändå, eftersom att de låter ju som sagt bra när jag kopplar in telefonen i steget istället.

Jadu. Nån annan får svara på vad som är fel.
Jag sitter bara och spekulerar.
Lycka till!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
MostWanted93
14 juli 2011 · 143 Inlägg

Spekulationer är alltid bra big_smile
Tackar ^^

Drönirettab
14 juli 2011 · 21 761 Inlägg

Det kan ju vara så att stereons jord och stegets jord inte har samma potential. Även fast jordkablarna sitter fast ordentligt så kan det skilja litegrann mellan deras jordpunkter, vilket ger störningar. Kopplar man en "jordisolator" så kan symptomet försvinna (vilket det tydligen gör i ditt fall), men huvudproblemet ligger egentligen i att stereo och steg har olika jordpotential.

Möjligen hjälper det att dra om stereons jord eller att man drar en grov jordkabel mellan stereons jordpunkt och stegets jordpunkt. smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
14 juli 2011 · 8 744 Inlägg

Bränd signaljord är det inte, då hade störningen inte uppkommit när motorn är avstängd utan bara när generatorn laddar. Men testa med en sån där galvanisk avskiljare (även kallad ground-loop isolator m.m.), hjälper det så är det en enkel lösning. Den borde iaf hjälpa.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Drönirettab
14 juli 2011 · 21 761 Inlägg

Det där med olika jordpotentialer har jag varit med om en gång. För en hel del år sedan hade jag en bärbar CD (typ walkman) som jag använde till dåvarande bilstereo (med kassett), satte in 3,5 mm kontakt i fronten på stereon.

Det var inga problem att använda CD-spelaren när den drevs av egna batterier, men med en extern strömförsörjning från cigguttaget så blev det diverse störningar. Bludder vid låtbyten och en masa "tickande" när den läste av låtarna.

Problemet var rimligtvis olika jordpotetial, jag ser ingen annan trolig orsak. smile

evilaudio
14 juli 2011 · 16 195 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Bränd signaljord är det inte, då hade störningen inte uppkommit när motorn är avstängd utan bara när generatorn laddar. Men testa med en sån där galvanisk avskiljare (även kallad ground-loop isolator m.m.), hjälper det så är det en enkel lösning. Den borde iaf hjälpa.

är signaljorden pajj så får man störningar även fast inte motorn är igång.. har haft de problemet på ett flertal pioneer.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
ChriZtoffer GAS democar 2018!
14 juli 2011 · 8 744 Inlägg

evilaudio skrev:

ChriZtoffer skrev:
Bränd signaljord är det inte, då hade störningen inte uppkommit när motorn är avstängd utan bara när generatorn laddar. Men testa med en sån där galvanisk avskiljare (även kallad ground-loop isolator m.m.), hjälper det så är det en enkel lösning. Den borde iaf hjälpa.

är signaljorden pajj så får man störningar även fast inte motorn är igång.. har haft de problemet på ett flertal pioneer.

Vinande ljud med motorn av? Enda ljuden jag hört med motorn av och bränd signaljord är dom som uppstår när läsaren rör sig eller när man ändrar volymen.

Kan ju förresten passa på och fråga TS, det vinande ljudet, ändrar det sig med motorn varvtal eller är det konstant?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
huntelaar DLS
14 juli 2011 · 1 147 Inlägg

Örjan: Stämmer det att signaljorden INTE är paj om det INTE låter när bilen är av?

evilaudio
14 juli 2011 · 16 195 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

evilaudio skrev:

ChriZtoffer skrev:
Bränd signaljord är det inte, då hade störningen inte uppkommit när motorn är avstängd utan bara när generatorn laddar. Men testa med en sån där galvanisk avskiljare (även kallad ground-loop isolator m.m.), hjälper det så är det en enkel lösning. Den borde iaf hjälpa.

är signaljorden pajj så får man störningar även fast inte motorn är igång.. har haft de problemet på ett flertal pioneer.

Vinande ljud med motorn av? Enda ljuden jag hört med motorn av och bränd signaljord är dom som uppstår när läsaren rör sig eller när man ändrar volymen.

Kan ju förresten passa på och fråga TS, det vinande ljudet, ändrar det sig med motorn varvtal eller är det konstant?

du skulle bara höra hur de lät i chevellen.. dock satt den en stereo i den med inbyggd hårddisk så de kanske hade nåt med hårddisken att göra.   de tjöt å skrek nå galet i diskanterna så fort man slog igång stereon.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Drönirettab
14 juli 2011 · 21 761 Inlägg

Störningar kan uppstå även med motorn av, var med om det när TechnoBass och jag byggde det oavslutade ljudprojektet för några år sedan. Motorn var aldrig igång alltså.

Vi kopplade ihop 3 st olika steg har jag för mig (kan ha varit 4 st också) och använde "line out" på flera av stegen för att koppla vidare till nästa steg, från början blev det tjut i basarna och till slut märkte vi att man var tvungen att koppla i en viss ordning för att det skulle funka. Det gick inte att koppla från vissa steg till andra steg, då började det tjuta. smile

huntelaar DLS
14 juli 2011 · 1 147 Inlägg

Skumt fenomen.. Jag har lite tjut när bilen är på en helt tyst när bilen är av. En Ground Loop löste inte problemet utan förvärrade det. Vred ner gainen lite och det är i stort sett borta. Verkar vara typiskt bmw problem.

Drönirettab
14 juli 2011 · 21 761 Inlägg

Ja, för högt uppvriden gain kan ge liknande fenomen. Det finns i princip alltid ett visst grundbrus i ett steg och stereo, vrider man upp stegets gain på max så förstärks allting så mycket det går och då kan ibland även "pyttesmå tjut" bli hörbara i högtalarna. smile

Lägger man till eventuellt "pyttesmå" skillnader i jordpotentialen så kan det totala resultatet bli hörbara störningar.......men det är inte säkert att det blir så lik förbenat. Störningar är ett svårt kapitel. wink

Senast redigerat av Drönirettab (14 juli 2011)

huntelaar DLS
14 juli 2011 · 1 147 Inlägg

Kan en bättre stereo med högre utsignal till steget göra så att risken minimeras då gainen ej behöver ställas så högt?

Senast redigerat av huntelaar (14 juli 2011)

evilaudio
14 juli 2011 · 16 195 Inlägg

huntelaar skrev:
Kan en bättre stereo med högre utsignal till steget göra så att risken minimeras då gainen ej behöver ställas så högt?

exakt..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Lonefox Bad music kills good sound
14 juli 2011 · 7 241 Inlägg

Eftersom det slutar när du momnterar in en jordloopsisolator så funderar jag på hur du har monterat steget...
Sitter det draget direkt i plåt?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang