3276
Sök

Köpråd: Småbil till hustrun, Stockholm, vi har 4 ungar och max är 40 lök!

Smurfen
103 Inlägg
20 juli 2011
#41
Har inte de där A6:orna dåliga framvagnar. A3: har ju MCP ben men det har ju inte de störra Audibilarna / passaterna. Ofta dyra reparationer i framvagnen vid varje bes.. Självklart fungerar de tills de gått några år sedan börjar det. Är ju många leder och bussningar som kan bli dåliga så det brukar sluta med en följetong.
Därför är A3 bättre... Såg att någon hade skrivit och tipsa pm Golf IV. Bra bil som fungerar alltid. Där ser man om den är välskött eller inte. Rost i fram/Bak skärmar börjar komma vid denna ålder. Så finns det obetydligt med rost så är den omhändertagen bra. Karossmässigt självklart. De kan ju ha hällt grus i motorn.
Finns bilar med mycket utrsustning och de med knappt någon alls. Det får man leta bland annonserns...

Vw Freak...
Längtar till BUG RUN

18 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
#42
Bra inlägg Rq, Primeran är fortfarande intressant. Frågar mig om det är någon fördel med att den är hos en blihandlare?
http://www.blocket.se/goteborg/Nissan_P … 11&w=3
Garanterar de ngt förutom att den inte rasar så fort jag svänger söderut på E4:an?

Needy!

Forummoderator
17 987 Inlägg
20 juli 2011
#43
DaSmisker skrev:
Tackar. Står mellan den, en audi A3 och denna A6:

http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A6 … 11&w=2
Den är lite större men jag tror jag kan nypa den för ett bra pris, vad tänker Dieselsmurfen?
Blir köp i helgen misstänker jag så detta är bland de sista inläggen jag gör. Vill passa på att tacka för en god ton och ett rappt, vänligt bemötande. Hoppas jag själv kan bidra vid tillfälle i framtiden och hjälpa en krake att hitta rätt i bildjungeln.

Vi förväntar oss att du skriver när du köpt en bil. Helst att du lägger upp den med bilder...

Som Required så riktigt påpekar så kan nog en C5 V6 dra lite vid kortare körningar. Men är det korta körningar så spelar väl det mindre roll? En stor och rätt säker bil dessutom. De har dessutom en snabb och effektiv värme vintertid. inte att förakta. Sexan är dock av karaktären högvarvig vilket gör att man gärna drar den på växlarna då den skjuter fart ordentligt. Inte bränsleekonomiskt. Dock har denna ESP vilket inte Audin har. I ESP ingår även antispinn vilket du kommer att uppskatta på vintern med stor motor. En säkerhetsdetalj som inte nog kan värderas för högt!

Den A6 du länkar till verkar på pappret mycket bra. Den maskinen fungerar mycket rappt i en Octavia eller mindre Audi men i denna är det ingen racerbil vilket ni säkert märker. Men den kan rulla relativt billigt. Iallafall på landsväg. Sen undrar jag om ni tänkt igenom växellådan? Ska ni köra mycket stad är en Automat att föredra. Jag kör inget annat än det själv. Har ni automat på er andra bil så vet du vad jag menar. Det går inte att byta från auto till manuell när man väl vant sig. Tro mig. kört Automatväxlade bilar sedan 1993 fyllda knappt 20 år då jag köpte en gammal S-klass Mersa med det. Sen var det kört.

Jag har inga goda erfarenheter från Audi. Dyra reparationer och allmänt småkrångel. Kanske har jag haft otur men då jag jobbade som handlare var detta ingen ovanlighet heller vid försäljning av en äldre Audi. Men visst är det trevliga bilar! Fast nog har den rullat en bit...

Kan nog inte ge dig något direkt råd här. Jag vet vad jag hade köpt men Tycker du ska konsultera tanten om hon nu ska köra för det mesta. Trött manuell Tysk mot Fransos med mycket lull-lull och raketmaskin?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 juli 2011
#44
Håller med Dieselsmurfen om att jag hellre lagt pengarna på en fransman med V6 och automat än att behöva piska en stor, tung Audi men liten maskin under huven. Men hur mycket kommer ni köra tror du? Kör ni 1000mil per år och skillnaden i förbrukning mellan en pigg A190 och en pigg C5 V6 är 4dl/mil (0.8L/mil kontra 1.2L/mil, tror inte det är ett dugg orealistiskt) blir det 6000kr/år i enbart bensinpengar.

Köper du en bil av en firma har du vissa rättigheter enligt konsumentköplagen, det kommer firman aldrig undan!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
17 987 Inlägg
20 juli 2011
#45
Rquired skrev:
Håller med Dieselsmurfen om att jag hellre lagt pengarna på en fransman med V6 och automat än att behöva piska en stor, tung Audi men liten maskin under huven. Men hur mycket kommer ni köra tror du? Kör ni 1000mil per år och skillnaden i förbrukning mellan en pigg A190 och en pigg C5 V6 är 4dl/mil (0.8L/mil kontra 1.2L/mil, tror inte det är ett dugg orealistiskt) blir det 6000kr/år i enbart bensinpengar.

Köper du en bil av en firma har du vissa rättigheter enligt konsumentköplagen, det kommer firman aldrig undan!

Ja och nej Rquired. Köper man en bil av en bilfirma så kan man anmäla denna till ARN om man inte kan komma överens med de direkt. Däremot kan bara ARN ge en rekommendation om vadsom ska göras/ersättas. Väljer firman att inte göra detta så är de maktlösa och tingsrätten är nästa instans...Är bilfirman ansluten till MRF måste dock följa ARN:s råd annars blir de uteslutna.

Jo, pengarna springer iväg om man kör större bil och en A190 är inte fel alls.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 juli 2011
#46
Dieselsmurfen skrev:
Rquired skrev:
Håller med Dieselsmurfen om att jag hellre lagt pengarna på en fransman med V6 och automat än att behöva piska en stor, tung Audi men liten maskin under huven. Men hur mycket kommer ni köra tror du? Kör ni 1000mil per år och skillnaden i förbrukning mellan en pigg A190 och en pigg C5 V6 är 4dl/mil (0.8L/mil kontra 1.2L/mil, tror inte det är ett dugg orealistiskt) blir det 6000kr/år i enbart bensinpengar.

Köper du en bil av en firma har du vissa rättigheter enligt konsumentköplagen, det kommer firman aldrig undan!

Ja och nej Rquired. Köper man en bil av en bilfirma så kan man anmäla denna till ARN om man inte kan komma överens med de direkt. Däremot kan bara ARN ge en rekommendation om vadsom ska göras/ersättas. Väljer firman att inte göra detta så är de maktlösa och tingsrätten är nästa instans...Är bilfirman ansluten till MRF måste dock följa ARN:s råd annars blir de uteslutna.

Jo, pengarna springer iväg om man kör större bil och en A190 är inte fel alls.

Nu missade du nog någonting, det är en stor skillnad mellan Allmänna reklamationsnämnden och konsumentköpslagen! wink

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/ … tkoplagen/

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
17 987 Inlägg
20 juli 2011
#47
Rquired skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Rquired skrev:
Håller med Dieselsmurfen om att jag hellre lagt pengarna på en fransman med V6 och automat än att behöva piska en stor, tung Audi men liten maskin under huven. Men hur mycket kommer ni köra tror du? Kör ni 1000mil per år och skillnaden i förbrukning mellan en pigg A190 och en pigg C5 V6 är 4dl/mil (0.8L/mil kontra 1.2L/mil, tror inte det är ett dugg orealistiskt) blir det 6000kr/år i enbart bensinpengar.

Köper du en bil av en firma har du vissa rättigheter enligt konsumentköplagen, det kommer firman aldrig undan!

Ja och nej Rquired. Köper man en bil av en bilfirma så kan man anmäla denna till ARN om man inte kan komma överens med de direkt. Däremot kan bara ARN ge en rekommendation om vadsom ska göras/ersättas. Väljer firman att inte göra detta så är de maktlösa och tingsrätten är nästa instans...Är bilfirman ansluten till MRF måste dock följa ARN:s råd annars blir de uteslutna.

Jo, pengarna springer iväg om man kör större bil och en A190 är inte fel alls.

Nu missade du nog någonting, det är en stor skillnad mellan Allmänna reklamationsnämnden och konsumentköpslagen! wink

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/ … tkoplagen/

Tyvärr finns det firmor som "skiter i" Konsumentköplagen. Den är tyvärr en tandlös tiger i bilbranschen. Fast TS verkar ju köpa en privatbil ändå så i hans fall spelar det ingen roll.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

18 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
#48
Har ej hittat en lämplig bil, men beslutet nu är att hitta en Mercedes A-klass. Återkommer med vad det blev i slutänden! Tack för all hjälp,
DaSmisker

Needy!

18 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#49
Här är en bil, tycker ni det är värt pengarna? Kan få ner den till 43.000 men då ska en service göras inom kort samt att vinterdäcken saknar fälgar.
http://www.blocket.se/ostergotland/Merc … 11&w=3

Needy!

Evildan
26 juli 2011
#50
DaSmisker skrev:
Här är en bil, tycker ni det är värt pengarna? Kan få ner den till 43.000 men då ska en service göras inom kort samt att vinterdäcken saknar fälgar.
http://www.blocket.se/ostergotland/Merc … 11&w=3

Endast två ägare skriver hon, import 2003 så hur många egentliga ägare den har vet du inte.
Tycker den ska ned ytterligare i pris då du har den här runt knuten:
http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … 12&w=3

18 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#51
Har kikat på den, varit i kontakt med vederbörande. Det var ju detta med faceliften (DieselSmurfen vurmade för bilar 2001 och framåt), vet inte hur viktigt det är med det?
Bilen du refererar till har varit i Nacka Bils ägo fram till sep 2010 och nu behöver ägaren en större bil helt enkelt.
Ska titta på den imorgon och se hur mkt man kan pruta på den. Budget på 40000 så jag vill helst inte gå mkt över det priset.

Needy!

Forummoderator
17 987 Inlägg
26 juli 2011
#52
DaSmisker skrev:
Har kikat på den, varit i kontakt med vederbörande. Det var ju detta med faceliften (DieselSmurfen vurmade för bilar 2001 och framåt), vet inte hur viktigt det är med det?
Bilen du refererar till har varit i Nacka Bils ägo fram till sep 2010 och nu behöver ägaren en större bil helt enkelt.
Ska titta på den imorgon och se hur mkt man kan pruta på den. Budget på 40000 så jag vill helst inte gå mkt över det priset.

Gjorde jag???

I vilket fall som helst så pruta på som ni säger!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

18 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#53
Sorry, det var det eminenta inlägget av Rquired:
"Utan enkelt sammanfattat, försök hitta en så ny A190 som möjligt. Har du att välja mellan en A190 2000 och en A160 2001 med facelift, tycker jag däremot du skall välja den senare trots 190´s fördelar just eftersom facelift förbättrade flera saker. "Perfekt" vore förstås en A190 2001!"

Jagar på...

Needy!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 juli 2011
#54
DaSmisker skrev:
Sorry, det var det eminenta inlägget av Rquired:
"Utan enkelt sammanfattat, försök hitta en så ny A190 som möjligt. Har du att välja mellan en A190 2000 och en A160 2001 med facelift, tycker jag däremot du skall välja den senare trots 190´s fördelar just eftersom facelift förbättrade flera saker. "Perfekt" vore förstås en A190 2001!"

Jagar på...

En W168 med facelift håller högre kvalité än en utan och det är därför man borde sträva efter en sådan, dock är ingen av bilarna i annonserna ovan en facelift utan 2001an saknar faktiskt detta trots sin ålder. Det måste (uppenbarligen) funnits några gamla A-klass kvar som blev klassade som 2001or!

Om du kollar denna bilen: http://www.garaget.org/?car=168150
Så ser du vad facelift innebär utseendemässigt, andra strålkastare, andra bakljus, andra lister, en annan interiör (Annan mittkonsol, annan ratt etc.) och så vidare. Kort och gått lite detaljer, men när man vet vad man skall titta efter så ser man skillnaden! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

18 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#55
Förstår om jag tröttar ut min debut på forumet, nu börjar jag närma mig köp. Har kollat in ett antal av de A190 som ligger ute, fick äntligen tag på ägaren till:
http://www.blocket.se/uppsala/Mercedez_ … 11&w=2

Har kollat uppgifter (11 ägare bland annat), har ägts av Hedins Bil i Uppsala innan nuvarande ägare, det är lite rost på bakskärmen, behöver 2 nya däck och den är bok-servad fram till 11000 mil.
Det som talar för den är ju priset, modell (190 samt Avantgarde) samt årsmodell (2003).

Bilen ägs av en äldre man vars son har haft bilen det senaste året.
Vad tänker ni, är det "fara på taket" eller kan jag eventuellt göra ett klipp. Ska man göra ett Motormännen-test eller motsvarande tycker ni?
Prutmån?
Sista råden för att rusta mig, lovar publicera bilder och en uppdatering på slutet av historien.

Needy!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 juli 2011
#56
DaSmisker skrev:
Förstår om jag tröttar ut min debut på forumet, nu börjar jag närma mig köp. Har kollat in ett antal av de A190 som ligger ute, fick äntligen tag på ägaren till:
http://www.blocket.se/uppsala/Mercedez_ … 11&w=2

Har kollat uppgifter (11 ägare bland annat), har ägts av Hedins Bil i Uppsala innan nuvarande ägare, det är lite rost på bakskärmen, behöver 2 nya däck och den är bok-servad fram till 11000 mil.
Det som talar för den är ju priset, modell (190 samt Avantgarde) samt årsmodell (2003).

Bilen ägs av en äldre man vars son har haft bilen det senaste året.
Vad tänker ni, är det "fara på taket" eller kan jag eventuellt göra ett klipp. Ska man göra ett Motormännen-test eller motsvarande tycker ni?
Prutmån?
Sista råden för att rusta mig, lovar publicera bilder och en uppdatering på slutet av historien.

Jag tänker så här när det gäller den bilen:

-11 ägare, det behöver inte betyda ett dugg. Jag har sett bilar med en brukare, som efter finansbolag, bilfirmor etc. avverkats säljs så att brukare nummer två blir ägare nummer sex. Detta är inget ovanligt alls och att bilen har många pappersägare påverkar inte automatiskt skicket. Det kan vara bra att veta att en eventuell framtida köpare kan vara lite kall när han får veta att han kommer bli ägare nummer 13, men av exakt samma anledning så har du ett bra skäl att pruta.

-Två nya däck får du kalkylera med, borde landa runt 3000:- för bra däck och byte? Att den är rostig tror jag du kan bortse ifrån, det är standardutrustning på Mercedes. Men hur menar du med "Bok-servad", att bilen fått service på Mercedes till 11.000mil eller att senaste noterade service var vid 11.000mil?

Frågan är om inte denna bilen kan vara ett rätt bra köp trots allt, även om någon av de dyrare reparationerna skulle behövas inom en snar framtid kommer den inte att spränga din budget (30k+10k rep) och om du noga kontrollerar dessa punkterna ordentligt är risken att de skulle gå sönder liten.

Just på grund av att den är så billig hade jag nog gjort ett M-test/Bildiagnos på den, enbart för att det trots allt är lite pengar i förhållande till vad det kan kosta att reparera. Det är "döljer säljaren något" jag tänker på. A-klass är inte så lättsålda av den enkla anledningen att det inte är så många som känner till att modellen finns, å andra sidan upplevde jag det som att det finns en del spekulanter som vet precis vad det är för något och är intresserade utav endast en sådan. Men jag tror ändå det inte är den enklaste bilen att sälja, jag tror "Peter" själv börjat inse det och att det är därför han sänkt priset såpass mycket.

Tänk på följande saker: Bilen är ett kreditköp, bilen har en skuld på 1400:- vid påställning och den är inte besiktigad.

Jag hade velat att han löst lånet innan köp, ställt på bilen och betalt skulden (Det är hans problem, du vill köpa bilen och inte hans skulder...) och sedan hade ni tillsammans gjort en Bildiagnos (Samma som ett M-test, fast hos SBP istället för Motormännen). Anledningen till just en bildiagnos är att ni då kan besiktiga bilen samtidigt så den förhoppningsvis blir laglig att köra igen, denna kostnaden (Ungefär 1500:-) tycker jag ni kan dela på, om du inte köper bilen har han nytta av att kunna visa att den är testad och han får den dessutom besiktigad för det!

Är du intresserad hade jag lagt fram det förslaget för honom i din sits, är det sedan inga större anmärkningar (För anmärkningar får i princip alla bilar, SBP/M är noggranna!) tror jag 30.000:- kan vara rimligt; Det är ändå närmre halva priset av vad en sådan brukar kosta. smile

Edit: Du skall förstås lägga fram detta förslag efter att du själv kollat bilen så noga du kan i och med att den inte är gatlaglig, så att du inte gör ett test på den "i onödan"!
Senast redigerat av Rquired (27 juli 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

18 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#57
Uj vad stark du är Req! Suger åt mig som en cyklon!
Återkommer!

Needy!

2 Inlägg
2 augusti 2011
#58
A160 -01 eller A190 -00 verkar kosta ungefär lika mycket. Är facelift (+1år nyare) värt mer än lite mer kraft i bilen?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 augusti 2011
#59
jole1977 skrev:
A160 -01 eller A190 -00 verkar kosta ungefär lika mycket. Är facelift (+1år nyare) värt mer än lite mer kraft i bilen?

Jag tycker det, visserligen förlorar du även lite i komfort då de svagare bensinmotorerna har en annan fjädring men eftersom facelift förbättrade modellen ganska kraftigt hade jag letat efter en sådan. A-klass är en stum bil generellt och ingen bil som gungar fram vilket gör att skillnaden i komfort mellan en 160 och en 190 inte är värt att lägga någon större vikt på. A160-01 tycker jag låter bättre. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 Inlägg
2 augusti 2011
#60
Rquired skrev:
jole1977 skrev:
A160 -01 eller A190 -00 verkar kosta ungefär lika mycket. Är facelift (+1år nyare) värt mer än lite mer kraft i bilen?

Jag tycker det, visserligen förlorar du även lite i komfort då de svagare bensinmotorerna har en annan fjädring men eftersom facelift förbättrade modellen ganska kraftigt hade jag letat efter en sådan. A-klass är en stum bil generellt och ingen bil som gungar fram vilket gör att skillnaden i komfort mellan en 160 och en 190 inte är värt att lägga någon större vikt på. A160-01 tycker jag låter bättre. smile

Tänk om man kunde få sån här snabb och bra hjälp överallt!


Sök