DaSmisker skrev:
Förstår om jag tröttar ut min debut på forumet, nu börjar jag närma mig köp. Har kollat in ett antal av de A190 som ligger ute, fick äntligen tag på ägaren till:
http://www.blocket.se/uppsala/Mercedez_ … 11&w=2Har kollat uppgifter (11 ägare bland annat), har ägts av Hedins Bil i Uppsala innan nuvarande ägare, det är lite rost på bakskärmen, behöver 2 nya däck och den är bok-servad fram till 11000 mil.
Det som talar för den är ju priset, modell (190 samt Avantgarde) samt årsmodell (2003).
Bilen ägs av en äldre man vars son har haft bilen det senaste året.
Vad tänker ni, är det "fara på taket" eller kan jag eventuellt göra ett klipp. Ska man göra ett Motormännen-test eller motsvarande tycker ni?
Prutmån?
Sista råden för att rusta mig, lovar publicera bilder och en uppdatering på slutet av historien.
Jag tänker så här när det gäller den bilen:
-11 ägare, det behöver inte betyda ett dugg. Jag har sett bilar med en brukare, som efter finansbolag, bilfirmor etc. avverkats säljs så att brukare nummer två blir ägare nummer sex. Detta är inget ovanligt alls och att bilen har många pappersägare påverkar inte automatiskt skicket. Det kan vara bra att veta att en eventuell framtida köpare kan vara lite kall när han får veta att han kommer bli ägare nummer 13, men av exakt samma anledning så har du ett bra skäl att pruta.
-Två nya däck får du kalkylera med, borde landa runt 3000:- för bra däck och byte? Att den är rostig tror jag du kan bortse ifrån, det är standardutrustning på Mercedes. Men hur menar du med "Bok-servad", att bilen fått service på Mercedes till 11.000mil eller att senaste noterade service var vid 11.000mil?
Frågan är om inte denna bilen kan vara ett rätt bra köp trots allt, även om någon av de dyrare reparationerna skulle behövas inom en snar framtid kommer den inte att spränga din budget (30k+10k rep) och om du noga kontrollerar dessa punkterna ordentligt är risken att de skulle gå sönder liten.
Just på grund av att den är så billig hade jag nog gjort ett M-test/Bildiagnos på den, enbart för att det trots allt är lite pengar i förhållande till vad det kan kosta att reparera. Det är "döljer säljaren något" jag tänker på. A-klass är inte så lättsålda av den enkla anledningen att det inte är så många som känner till att modellen finns, å andra sidan upplevde jag det som att det finns en del spekulanter som vet precis vad det är för något och är intresserade utav endast en sådan. Men jag tror ändå det inte är den enklaste bilen att sälja, jag tror "Peter" själv börjat inse det och att det är därför han sänkt priset såpass mycket.
Tänk på följande saker: Bilen är ett kreditköp, bilen har en skuld på 1400:- vid påställning och den är inte besiktigad.
Jag hade velat att han löst lånet innan köp, ställt på bilen och betalt skulden (Det är hans problem, du vill köpa bilen och inte hans skulder...) och sedan hade ni tillsammans gjort en Bildiagnos (Samma som ett M-test, fast hos SBP istället för Motormännen). Anledningen till just en bildiagnos är att ni då kan besiktiga bilen samtidigt så den förhoppningsvis blir laglig att köra igen, denna kostnaden (Ungefär 1500:-) tycker jag ni kan dela på, om du inte köper bilen har han nytta av att kunna visa att den är testad och han får den dessutom besiktigad för det!
Är du intresserad hade jag lagt fram det förslaget för honom i din sits, är det sedan inga större anmärkningar (För anmärkningar får i princip alla bilar, SBP/M är noggranna!) tror jag 30.000:- kan vara rimligt; Det är ändå närmre halva priset av vad en sådan brukar kosta.
Edit: Du skall förstås lägga fram detta förslag efter att du själv kollat bilen så noga du kan i och med att den inte är gatlaglig, så att du inte gör ett test på den "i onödan"!