Jag kan hålla med dig om att en P11 är rätt slö och väldigt bullrig, men fjädringen/chassiet tycker jag är väldigt kompetent och både bekväm och ger (för biltypen) riktigt vass väghållning. Kan det vara som så att din är lite sliten?
Tycker dock du skall satsa på motorvolym, som Volvo´s turbofemma eller ännu hellre någon form av sexa. En Saab hade jag inte valt som dragbil, beror visserligen lite på modell och utväxling men som ett exempel kan en kompis Saab 2.0t knappt gå på 2an i 20km/h utan det går väldigt tungt. I samma fart kan min 328i ligga på femman (Japp, 5an) utan gas utan att gå lika tungt, den skillnaden har du i elasticitet av 800 kubik och 2 extra cylindrar!
Turboförespråkarnas standardsvar på detta brukar vara "Men jag är inte så lat att jag inte orkar växla". Men självklart behöver man växla en stor, stark motor med utan frågan är "Hur ofta/till vilken växel", hur kul är det att behöva peta i ettan i låg fart och svängar, behöva gå ner två steg för en omkörning och hur mycket törstigare blir inte en bil av att man behöver piska den på detta vis? Då är det markant mysigare med lite styrka!
Såg att du inte gillade Volvo, annars är en vanlig V70 inte dum. Har själv mycket bra erfarenhet av BMW, en 3-serie som den jag har är lite efter när det gäller utrymmen men får dra 1500kg, är billig i drift och är inga problem att köra under 0.9L/mil. En 5-serie dricker marginellt mer, men är på gränsen när det kommer till dragvikt på B-kort. Även Mercedes är en dröm att dra släp med, kanonbilar som tyvärr är rostkänsliga.
En annan fördel med BMW och Mercedes som gör dem till klassiska dragbilar är bakhjulsdriften, av just den anledningen att en släpvagn trycker ner bakänden och lyfter fronten vilket alltså ger grepp på drivhjulen hos en RWD. En lite starkare FWD, tex. en Saab eller Audi turbo, så spinner istället hjulen så fort det är blött, ligger lite grus på vägen och så vidare. Inte ett dugg roligt att stå vid en påfart till en större väg och inte våga köra ut för att man inte litar på att bilen skall få ner kraften och kunna accelerera upp i fart tillräckligt fort!
Alternativet är en Audi quattro då Saab inte har någon fyrhjulsdriven modell, men med fyrhjulsdrift kommer också en törstig bil året runt; Även när du inte drar släp. Sedan brukar Audi-entusiaster alltid prata om att V6an inte är bra utan läcker olja, är törstig och rekommendera de mindre turbomotorerna, vilket kanske inte är optimalt när du nu söker en dragbil?