3087
Sök

Volvo 740 B230K strul med automatlådan efter kamremsbyte m.m.

33 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
#1
Innan alla säger att K-motorn är skit så läs gärna om bilen på min sida.

Nåväl, jag bytte nyligen kamrem, drivremmar, spännare o tändstift.
Bilen startades upp o lät bedrövligt.... Livrädd att kolvarna tagit i ventilerna slog jag av motorn då K-motorn inte klarar kamremshaveri/strul (förbränningsrum osv). det visade sig att remskivans markering för ÖD var åt helvete... Vred o finljusterade...höll tummarna ....o startade på nytt.

Å kors i taket så verkat motorn klarat sig ok....växlar mjuk o spinner på. Provkört en bra bit och inga missljud eller annat.

Dock har det uppstått ett nytt fenomen/problem: När man stannar vid rödljus o korsningar m.m. med driven ilagd (alltså en automatlåda) då svajar tomgången... i park o neutral ligger den stadigt på ca 900-1000 varv men med driven i o bromsen nedtryckt går den ner på 2-300 varv efter 30-40 sek....går upp i varv igen för att plötsligt sjunka till 2-300 varv alt. stanna?

Vad kan det vara? Har inte kollat ngt ännu..... Bilen går klockrent i lådan när man kör men strular alltså på detta vis när driven alt. backen ligger i o bromsen är nedtryckt. sad

/S

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 juli 2011
#2
Vakumläckage i bromsservon.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

33 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
#3
Tack för tipset RD skall kolla det...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 juli 2011
#4
Lättaste är ju att prova att proppa bort den tillfälligt och se om bilen går bättre. Vanliga förgasarbilar brukar få förhöjd tomgång av när man bromsar men jag kan tänka mig att den stryper tomgången någon annanstans om det läcker igenom den vägen.
Men jag har ingen egentlig koll på K-motorerna.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök