Lådan nere. 4 puck stum sinterlamell monterad tillsammans med sachs race engineering tryckplatta och spec aluminium svänghjul (800nm+ combo) Och 1200cc spridare som ska förse kärran med sprit monterade!
Inte hänt mycket sedan sist, men två saker är fixade iallafall i väntar på växellådsfix. Stålomspunna slangar till oljekylen är monterade. Samt att jag fått tag på en uppsättning extra ASA 18" fälgar. Blir troligtvis R-däck på dem.
Senast redigerat av VirreEriksson (24 november 2015)
Kul att du uppdaterar igen! Din första, silvriga 9000 ("aero"?), fick den åka vidare till återvinningen?
Japp, hade gärna haft kvar den men karossen var så sunkig så det fick bli så..
Uppdatering! Lådan lämnad till en kille som ska ta en sista titt på den för att reda ut varför 2an skrapar.. Quaifelåda 2016 blir det känner jag. Tog även tid och städade ut hela bilen, körde med lädervård samt glasrengöring och intergörrengöring. Så nu känns den riktigt fräsch! Ska bara få tillbaka lådan någongång efter jul/nyår förhoppningsvis, sen blir att att fixa startmapp av Nordic.
Köpte en reservdels-9000 att plocka motorn ifrån, hade tydligen lite missljud, som tydligen var en kolv som gett upp, ovanligt på T5 motorer! Men var flera saker i motorväg som var friska, så var en rätt bra deal för endast 300kr!
Sålde även av min pedlarbil då jag vill ha en lite nyare 9-5a. Fick delvis pengar och en annan slutkörd 9-5 Aero i inbyte med en polare. Bilen var så rutten att det blir nedplock av denna med, samt att kunna bygga ihop en ny fräsch motor till den kommande 9-5an jag vill köpa, ska bara hitta rätt bil!
Med min svarta 9000 så har jag fått tillbaka lådan tillfixad(tack till Alexander!) och bilen ihopsatt igen. Även fått hjälp med att fixa in en tomgångsmapp på E85 som funkar perfekt(tack Tommi!) Inga läckage eller så ännu, bilen mullrar på fint på tomgång. Nu inväntas bara våren så riktigt mappning kan ske! 500hk+ är inte långt ifrån.
Äntligen hittat en bil att fixa till och ha som vardagsbil! Åkte upp till stockholm i söndags och hämtade en SAAB 9-5 Vector 2.3T Biopower -07. Självklart med motorras och reducerat pris. 18k mil samt bra utrustad.
Bara att sätta igång;
Hämtades
Tvätta av bilen innan den börjar rivas ned
Turboras och motorras, tur man byter till 15T på nya motorn.
Två snabba frågor. Kör du med an10 för oljekylet? Och har du pressat på ny slang på original rören som går in i oljefilterhuset? Tänkte hur du hade löst det där eftersom det är o-ring där
Två snabba frågor. Kör du med an10 för oljekylet? Och har du pressat på ny slang på original rören som går in i oljefilterhuset? Tänkte hur du hade löst det där eftersom det är o-ring där
Just nu sitter de med slangklämmer på avkapade orgrör. Har beställt hem mer slang så tanken är att göra som du säger, att få de riktigt pressat på firma!
Update!
Nya bilen är ihop, så nu kan man lägga all krut på att få 9000 redo inför sommaren!
Inntercooler byte, då gamla hade 2-3 liter olja i sig,
Fortsättning av ihopmontering, nya packboxar, slavcylinder och koppling,
Ja, gillar 90talsbilar överlag, men att pendla med är detta perfa!
Ja det går ju inte att jämföra, min gamla SS ska bytas ut nu till våren tänkte jag. Blir inte mycket nyare men är sugen på en SC och gärna en 2.8T V6:a !
Två snabba frågor. Kör du med an10 för oljekylet? Och har du pressat på ny slang på original rören som går in i oljefilterhuset? Tänkte hur du hade löst det där eftersom det är o-ring där
Just nu sitter de med slangklämmer på avkapade orgrör. Har beställt hem mer slang så tanken är att göra som du säger, att få de riktigt pressat på firma!
Två snabba frågor. Kör du med an10 för oljekylet? Och har du pressat på ny slang på original rören som går in i oljefilterhuset? Tänkte hur du hade löst det där eftersom det är o-ring där
Just nu sitter de med slangklämmer på avkapade orgrör. Har beställt hem mer slang så tanken är att göra som du säger, att få de riktigt pressat på firma!
Just nu sitter de med slangklämmer på avkapade orgrör. Har beställt hem mer slang så tanken är att göra som du säger, att få de riktigt pressat på firma!
Aha okej Men kommer du köra med AN10?
Jajjamän!
Kanon, tack! Är AN8 för litet för oljekyl eller hur kommer sig valet på an10? Kikat på speedparts och deras kyl är med an8
Kanon, tack! Är AN8 för litet för oljekyl eller hur kommer sig valet på an10? Kikat på speedparts och deras kyl är med an8
Mest för att AN10 gick att dra över originalröret snyggt och tätt. AN8 blir perfekt annars!
Snabb update! Bilen har fått en grundmapp av robban på nordic! Lite provkörd, avtvättad och så. Fick dock lite problem med skenladd, verkar som inte wgn öppnar? Ska testa byta fjädrar i den när jag fått boxen igen som åter är hos Nordic för lite justeringar!