BlackT5 skrev:
Kopierade detta från en annan sida!!!
"Annars bygger man en anläggning som vår för under 1000 kr om man har tillgång till en laptop med serieport. Två fotoceller (36-1731 från Clas Ohlson), en serieportskabel, datorn och programmet Time Station är allt som behövs, plus lite kabel."
yep grundiden är bra..
MEN1000kr kommer inte att räcka till
två fotoceller, kommer inte heller att räcka till , det krävs minst
8 ( om du ska göra en riktig upplägg som man har på dragrace, med först "pre stage" att du närmar dig starten, sedan "stage" att du är på startlinjen" sedan behöver du 2 st på änden av banan för att mäta hastighet, och en av dem 2 bryter tiden, så det blir 4 fotoceller per bana, och en vanlig dragrace är 2 banor )
( tillägg ) jag har lekti lite med liknande ( kanske till och med samma ) sensorer, och jag upptäckte att dem är sega, dvs, att drar man handen förbi den tillräckligt snabbt, så ger den ingen utslag, och ifall en trimmad bil med otroligt lågprofiligadäck kör förbi i 140km/h+, och sensorn måste upptäcka ekarna, på fälgen så har den ingen chans
sedan behöver du en ordentlig kabel mellan startlinjen, och slutet, ( och ifall det blir 2 banor så behöver ledningen innehålla mins 4 ledare, kan inte vara det billigaste heller)
sedan programmet "time station" jag sökte lite snabbt och hittade inget, det betyder inte att den finns ,men ifall den gör det , och har alla funktioner som behövs så är den guld värt
en laptop med serieport ( letar man tillräckligt så kan man få tag i en sketbilligt, men då är troligen batteriet dött och man behöver driva hela anläggningen på bilbatterier t ex)
hittade annars en ställe som lånar ut tidtagare, till ett saftigt pris förstås
http://www.timetree.se/hyra.htm