3628
Sök

Saab 9-5 2.3t -00 skuren motor?

26 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
Igår när jag åkte med min bil (5mil) så började den att blå ryka när jag stod vid en korsning sen försvann det men efter ett tag så kom det mer och mer rök så jag stannade. och då kollade jag under huven och såg att det hade sprutat olja både ovan och nedanför motorn.
Jag kollade oljestickan och såg att den nästan var helt torr så jag for till macken (inte med min bil då såklart) och köpte 4l olja och fyllde på.
Vi trodde först att det var turbon som hade rasat eller något men när vi sedan startade bilen och lät den stå på tomgång så "bubblade" någonting vid motorn. (vad kan det vara?)
Bilen verkade lite piggare och det kom inte knapp någon rök så vi testade att köra hem bilen (var nära hem) men jag kom bara till 1ans växel, när jag skulle lägga i 2an så tog det tvärstopp och motorn började hoppa och greja.
Så vi bogserade hem bilen till slut och sedan när vi testade och starta den så slog den ifrån direkt men efter några försök så startade den men motorn började hoppa och greja igen och dog.

Så vad kan va felet?

Ps. Köpte bilen för 1 månad sen av en bilhandlare. "i befintligt skick och utan garanti".
Är det något bilhandlaren ska stå för? ev. reparation eller motorbyte? För man köper ju inte en bil som bara ska hålla 100 mil?

Tack på förhand!

1 327 Inlägg
20 juli 2011
När kollade du oljenivån senast?

Tvätta/torka upp motorn och se om det läker olja någonstans.

26 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
en vecka sen ungefär

1 327 Inlägg
20 juli 2011
Hur mycket olja kunde du fylla på tills den var full?

26 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
fyllde  på den igår med 4L men det räckte inte för att få den full

1 327 Inlägg
20 juli 2011
Det låter ju inte så bra. Konstigt att oljetryckslampan inte började lysa när motorn var helt tom på olja.

Läker det ingen olja under den när den står stilla?

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
20 juli 2011
säkert motorbyte

standard fel på 9-5
gillar du bilen i övrigt bygg om med 9000block istället smile

Kör fort så hinner inget hända...

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
20 juli 2011
Du fyllde 4 liter men det var endå inte rätt nivå? Låter konstigt då det bara ska vara precis 4 liter olja i 9-5an.

viktigt som bara den att kolla upp service historiken på turbo bilar överhuvudtaget och finns det ingen då tar man en risk när man köper.

Varför fick du inte garanti på bilen? fick du den väldigt billigt?

2slow

360 Inlägg
20 juli 2011
Låter som vevhusventilationen har satts igen och den trycker upp olja ur oljestickan osv, kolla alla slangar osv till vevhusventilationen och kolla om dom koksat igen.
Om du får igång den, försök skruva av oljelocket när den går och kolla om det är högt tryck där eller om det är vakuum så den suger fast det

26 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
Aero T16 skrev:
Det låter ju inte så bra. Konstigt att oljetryckslampan inte började lysa när motorn var helt tom på olja.

Läker det ingen olja under den när den står stilla?

Det vet jag inte för det droppar lite olja pga av att hela undersidan av motorn är nerstänkt med olja, dock inte lika mycket nu som det gjorde förut när felet upptäcktes. Och såg oljelampan lös ej när jag körde.

26 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
Selleen skrev:
Låter som vevhusventilationen har satts igen och den trycker upp olja ur oljestickan osv, kolla alla slangar osv till vevhusventilationen och kolla om dom koksat igen.
Om du får igång den, försök skruva av oljelocket när den går och kolla om det är högt tryck där eller om det är vakuum så den suger fast det

Tack för svaret. Jag får titta på det när jag har fått svar från bilhandlar om dom ska stå för ev. reparation/återköp av bilen.

26 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
azid skrev:
Du fyllde 4 liter men det var endå inte rätt nivå? Låter konstigt då det bara ska vara precis 4 liter olja i 9-5an.

viktigt som bara den att kolla upp service historiken på turbo bilar överhuvudtaget och finns det ingen då tar man en risk när man köper.

Varför fick du inte garanti på bilen? fick du den väldigt billigt?

Kollade igår och då var oljan på rätt nivå.
Serviceboken har rätt mycket stämplar i sig.
Jag köpte bilen för 30.500:- (38.500:- igentligen men det fanns lite småfix därav priset) t.ex. spänna handbromsen, byta ruta osv.
Bilen har gått 15000 mil
Kört ca 100 mil innan motorn dog. (haft den i 1 månad)
I kvittot står det "bilen säljs i befintligt skick utan garanti" men på deras hemsida står det att deras begagnade bilar säljs efter MRF's riklinjer.
Och enligt MRF och konsumentverket så har bilhandlaren rätt att laga ev. fel som redan fanns innan bilköpet.
Ps. Bilen blårökte ibland vid start redan efter bilköpet och var svårstartad när motorn var varm.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
21 juli 2011
38 500kr för en -00 9-5 Sedan... är du fullständigt tokig??? Dom är ju inte värd ett dugg, finns ju hur många som helst till salu.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
21 juli 2011
hotrodder skrev:
38 500kr för en -00 9-5 Sedan... är du fullständigt tokig??? Dom är ju inte värd ett dugg, finns ju hur många som helst till salu.

måste tyvärr hålla med finns sånna i likvärdigt skick privat för 10-15k

var med polarn och hämtade en 98:a 2.3t som var i skapligt bra skick motorn gick som en klocka
8000kr en 00 borde inte vara speciellt mycket dyrare

med rasad motor så får man 03:or för under 10k

Kör fort så hinner inget hända...

Rumpmas
3 860 Inlägg
21 juli 2011
Finns inget som heter utan garanti egentligen. Du har köplagen på din sida om du reklamerar. Detta bör handlaren ha känt till. Bilen var ju också fruktansvärt mycket för dyr, så när det gäller priset finns ingen anledning att misstänka att det skulle vara något knas. Du kan som sagt köpa en helt likvärdig bil för en tredjedel av priset eller mindre.

Bäst
250 Inlägg
21 juli 2011
Såldes den i befintligt skick så har återförsäljaren inget ansvar för bilen längre, även om de var fel på den eller inte..
Jag blev lurad av det, köpte en 855 t5, toppen var åt helvete men det visste inte jag och ville lämna tillbaka men den var köpt i befintligt skick så det var bara behålla den tyvärr...

Hoppas det löser sig!

Burna bör man annars dör man!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
21 juli 2011
Du köpte bilen på en firma, då har dom RÄTT att ge dig 1-3månaders garanti! Ta kontakt med dom, dom sålde ändå en "söndrig" bil till dig!

Min s60 börja blåryka som fan när jag hade köpt min bil bara någon timme efter köpet. Blir flyr förbannad, kör tillbaka och fråga vad han har sålt för skit. Han säger då - att han kommer stå för all repartion, fast hans mekaniker va inte hemma förrens nästa vecka. Så svara jag, om jag kör till en annan verkstad å fixar felet står du för det då?
Svar : Självklart.!

Då passar jag på göra felsökning av hela bilen, stoppa blåröken(va en oljeplopp som satt lös), rengjorde gasspjället, lite annat som behövdes.

Åkte tillbaka till verkstad lägger upp ett kvitto på 3k, vilket han snällt betalar och önskar mig ett lycka till, och om det va något mer så skulle jag ringa. Det kallar bra SÄLJARE. Nu har jag kört med bilen i nästan 300 mil sedan en månad! big_smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Rumpmas
3 860 Inlägg
21 juli 2011
vitto skrev:
Såldes den i befintligt skick så har återförsäljaren inget ansvar för bilen längre, även om de var fel på den eller inte..
Jag blev lurad av det, köpte en 855 t5, toppen var åt helvete men det visste inte jag och ville lämna tillbaka men den var köpt i befintligt skick så det var bara behålla den tyvärr...

Hoppas det löser sig!

Jo, handlare kan aldrig hävda befintligt skick, finns inget som heter. Däremot om bilen kostar under 15k...

930 Inlägg
21 juli 2011
enligt konsumentverket så har man 6 månaders garanti om man köper en BEG bil av en firma.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

26 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
hotrodder skrev:

Kikade blocket nu och den billigaste bilen som hade gått lika långt ligger ute för 34.000kr. (bilhandlare)
Och jag kunde inte köpa av privatperson för jag hade inte tillräckligt med kontanter och jag behövde bilen så snabbt som möjligt för att kunna ta mig till jobbet.

Sök