3-serie är stadig i hög fart och ligger "tungt" på vägen precis som tyska bilar är så uppskattade för, och är varken bullrig eller obekväm. Har dessutom samma utrustningsnivå som en 5-serie, en bra farthållare och allt sådant trevligt finns tillgängligt i båda modellerna. Undvik dock 320i 2.2L då denna har en lägre utväxling än övriga motorer och blir således törstigare och bullrigare i högre fart.
Men en 5-serie är helt enkelt samma sak fast bättre, den är stadigare, bekvämare och tystare. Det är en klart märkbar skillnad, och kör man mycket landsväg eller motorväg hade jag valt en sådan över 3-serien såpass stor tycker jag skillnaden är.
Ägandekostnaderna är dem samma, snudd på exakt. I praktiken, i alla fall i dessa farter, är skillnaden i förbrukning försumbar och försäkringskostnaderna kan förstås skilja men oftast är de snarlika. 3-serie är t.ex oftast hårdare körd (=mer olyckor) än 5-serie men å andra sidan har många E39 Angeleyes, navigation och dylikt som visat sig vara något enormt stöldbegärligt så det jämnar ut sig.
Vanliga fel och problem hittar du på
www.Autopower.se under "Begagnatguiden", det finns en för både E46 och E39. Sedan kan jag också flika in att försök hitta en 330i, förbrukning och driftkostnaderna skiljer inte mot de klenare motorerna (Med reservation för försäkringen) och treliterssexan är verkligen extra trevlig!
Som på alla moderna bilar så finns det något att säga om rosten med. E46 har klarat sig fint, på tidiga exemplar förekom det att huven blev skavd mot ljusinsatserna och att detta sedan rostade men det bör vara åtgärdat på garantin. I övrigt rostar den på modernt vis, det kan komma blåsor lite varstans men sköt den så bör du klara dig fint.
E39 är lite värre, den har dels samma problem som E46 men brukar även rosta i skarvar. Kolla nederkanter av dörrar och baklucka, ser du ingen rost här så tro inte att bilen är rostfri: Tyvärr döljs rosten ofta av det kitt som tätar dörrarna och där BMW (idiotiskt nog) inte skyddade plåten under mot rost.
Lycka till i jakten!