3917
Sök

Bubbla 1303s 3:ans cylinder

12 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
#1
hej jag är ny här på forumet och har läst och fått för mig att de ofta blir något fel på 3:ans cylinder på 1303s motorn stämmer de? och vad är de som händer? ursäkta om de är fel post:)


612 Inlägg
24 juli 2011
#2
Har läst något om att oljekylaren sitter så att varmluften som passerat den sedan passerar 3:e cylindern, vilket gör att den cylindern blir den första som visar tecken på överhettning. Däremot har jag för mig att det var åtgärdat på dom senare bubblorna, men det kanske inte stämmer.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
25 juli 2011
#4
Ett minne snurrar i bakhuvudet att det är ventilen som bränns på den cylindern som då blir komplös.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
25 juli 2011
#5
På 1303:ans orginalmotor så sitter oljekylaren inte i vägen för kylluften som den gjorde på dom äldre 1200 och 1300 modellerna.

Som nån skrev så kyldes 3:an av uppvärmd luft på äldre motorer.

1303:ans motor är den bästa i alla avseenden, 12v vxl-ström mm


12 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#6
när vi bytte tändstift på den motorn så var ja tvungen att använda spärrskaftet hela vägen på 3:ans cylinder och de var alldeles sotigt och gick tungt.


Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
25 juli 2011
#7
vesterberg_ skrev:
när vi bytte tändstift på den motorn så var ja tvungen att använda spärrskaftet hela vägen på 3:ans cylinder och de var alldeles sotigt och gick tungt.

Kolla kompet, alla motorer kan ju gå sönder...


12 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#8
kollade nyss kompet har 6,5 på alla utom 9,5 på 1;ans cylinder:S


Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
25 juli 2011
#9
vesterberg_ skrev:
kollade nyss kompet har 6,5 på alla utom 9,5 på 1;ans cylinder:S

6,5 är normalt på en lågkompsmotor som typ1:ans boxer

När blev stiften bytta sist ?
Om dom suttit sen 70-talet så brukar dom kunna "växa fast" i toppen...


12 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#10
de vet vi inte men de var bara på 3ans cylle de satt riktigt hårt dom är bytta nu. men hur kommer de sig att vi ha 9,5 på 1ans cylle:S


Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
26 juli 2011
#11
vesterberg_ skrev:
de vet vi inte men de var bara på 3ans cylle de satt riktigt hårt dom är bytta nu. men hur kommer de sig att vi ha 9,5 på 1ans cylle:S

Det är den stora gåtan det...


12 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#12
kompen kan väl ändå inte höjas`?


Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
26 juli 2011
#13
Precis !
Hur gick motorn innan ?
Skruva dit nya stift mm och provkör helt enkelt.


12 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#14
vi köpte den förra sommaren så vi har knappt hunnit köra något, vi har bytt fördelare tändkabla stift brytspetsar tro vi bytte tändspole ochså. bytte alla packningar i förgasaren och så,

vi skulle starta upp den igår men den ville inte, de vi är osäker på är om vi satt tändkablarna rätt. någon som kan säga hur dom ska sitta?
Senast redigerat av vesterberg_ (26 juli 2011)



Sök