3320
Sök

Pontiac firebird 3.1l år 1991 startar men dör efter 1-2 cek

44 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
hej  jepp den har  jag  e från general motors

ok  ska  kolla  sidan  missade den

44 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
vad heter den på engelska   hittar  inte  :-(

564 Inlägg
26 juli 2011
Engine Control Module (ECM Computer), du hittar den i trädet under Pontiac / 1991 / Firebird / 3.1L ... / Electrical / Engine Control Module (ECM Computer) eller söka på artikelnummret EM7730. Det finns från tre olika leverantörer, AC DELCO är orginal och de andra är tredje part (och kostar hälften så mycket). Kolla också http://www.rockauto.com/catalog/moreinfo.php?pk=322814

564 Inlägg
26 juli 2011
Har du inget felsökningschema i servicemanualen från GM, för det är inte Owners Manual du menar? I den jag har för Trans Sporten så finns det steg för steg vad man ska kolla.

44 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
nä nått sånt har jag inte sett till :-(

44 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
en annan fråga   när jag  vrider på  nyckel  så  går ampmätaren i botten     jag blir  inte klok på den

44 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
nu har jag rivit lite till    airbag boxen  låter det som fan om  surrar  o knäpper    e det  nått som kan  påverka  om   den e paj ?

564 Inlägg
27 juli 2011
Det låter konstigt, jag har aldrig varit med om det på någon bil men jag har som sagt aldrig petat på en sådan som du har..

Du svarade inte på vad det är för typ av manual du har, om du har den riktiga verkstadsmanualen från GM så är den väldigt omfattande och detaljerad och innehåller bland annat vilka steg man ska ta för att felsöka (de jag har tittat i iaf) och kopplingsscheman. Den jag har för Trans Sporten är pdf'er på över 800 megabyte. Dessa är ämnade för verkstäderna som ska serva bilarna. Det är alltså inte samma sak som Owners Manual som är den vanliga manualen som följer med bilen. Här finns en länk till de som är för generationen efter din så att du kan jämföra, men tyvärr hittar jag ingen för den generation du har:

http://www.fullthrottlev6.com/forums/fa … y_platform

Haynes och Chilton-böckerna är riktade till gör-det-själv'are och är lite mer lättlästa och med mer illustrationer. Jag tycker generellt att Haynes är trevligare än Chilton, men det kan variera.

564 Inlägg
27 juli 2011
Det här är GM's verkstadsmanual, är det en sådan du har?
http://www.amazon.com/Pontiac-Firebird- … B0015AZX5G

De brukar gå att hitta på ebay, t.ex. här:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1991-Pon … 1e65913bdc

44 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
hej  missade  det står ju med  stora bokstäver på sidan av  boken   det e en Chilton  bok jag har

ruttnade lite  i dag  funderar på o sälja av den   eller  byta bort den mot en bil + pengar

om non e sugen   gärna en s80 + pengar  max 15000

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
28 juli 2011
cof skrev:
hej  missade  det står ju med  stora bokstäver på sidan av  boken   det e en Chilton  bok jag har

ruttnade lite  i dag  funderar på o sälja av den   eller  byta bort den mot en bil + pengar

om non e sugen   gärna en s80 + pengar  max 15000

Du skrev ju här att du gav 3000kr right ?
Tror knappast någon kommer nappa då mot en större summa eller S80

Men hur som helst släng upp ett foto på bilen vet ja ! smile
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (28 juli 2011)

C H E V R O L E T <3

564 Inlägg
28 juli 2011
Jag har ju redan bjudit dig 3000 kr för den... wink

44 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
skratt   nä  blir  o behålla bilen i värsta fall  river jag ut   skiten  elsystem o motot o låda  o  stoppar i en  v8  och  gär en bus bil av den  hehe     detta system som sitter i  ger  hjärnblödning

44 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
en  annan fråga har ni alldrig gjort ett fynd  för en billig  peng   och   sen  sälja det för samma  summa   nä tror  inte det       ska  ha kva den   om jag inte får  ett  vetttigt bud     för  det  e inte en rostfläck på den  ute eller  under   bilen har  gått   11000 mil    så    mer än 3000  e den värd      eller

skulle vara  lite kul o göra den till blomlåda   skratt  ja  3000   för en blommlåda   som  står på framsidan av kåken  hehe

44 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
ja ja   jag stavar som en kråka  ordblind  o  lite på lyset nu  hehe

564 Inlägg
29 juli 2011
Tja, man måste ju försöka iaf... wink Det var väl inte helt seriöst förslag, men inte helt oseriöst heller.. ;O) Det är inte mycket pengar i en sådan där som inte fungerar, men om det är nya däck som du skrev någonstans så är ju det värt en del.

Visst kan vi diskutera ett något mer seriöst bud men det handlar inte om några jättestora pengar som jag skulle vara villig att lägga iaf wink. Kollade iofs lite snabbt på S80 på blocket och de stod lägre än jag trodde även för sådana som såg riktigt hyfsade ut så av de första årsmodellerna så om du lägger på 15 tusen så kanske det räcker.. wink

Min Cheva Trans Sport som är bruksbil nu köpte jag för 5000 kr, med trasig motor men bra i övrigt. Den reparationen skulle kosta 15 - 20 tusen på verkstan, jag gjorde den själv för en bråkdel. Jag köpte också en till på ren impuls för 2500 kr, också trasig motor på den som en klantig mek som skulle försöka laga den hade skadat ännu mer så verkstan skulle ha 35 000 kr för att laga den. Tanken var att den ha som reservdelsbil men den är så pass fin i övrigt så jag ska nog riva ner motorn på den också och se om det är det fel jag tror det är för i så fall fixar jag nog till den, kan inte riktigt med att skrota någonting som inte är upprostat. Min andra bruksbil är en Ford Scorpio som köptes jättefin för 5 år sedan för 7000 kr, ingen rost (då!) och pigg v6 med automat men det gick inte att köra när det regnade för då levde elsystemet rövare, också fixat själv. Hjälpte också en kompis att köpa en jättefin Trans Sport för 5000 kr, den hade däck som var värda mer men rejält lagerknack i motorn så det var bara att riva ner och renovera hela motorn men den är också igång nu (där har jag inte varit inblandad i renoveringen dock).

Att lägga i en V8 är ett par magnituder svårare än att få igång den nuvarande motorn och tillhörande styrsystem, du behöver en motor av samma generation eller nyare för att klara avgaskraven och då ska du bygga ihop dess elektronik med den befintliga i bilen, vilket inte är trivialt.

Kolla förresten oljan på din motor, det är ett väldigt vanligt fel på alla GM's V6'or (och även vissa V8'or) att de läcker kylarvatten in i motorn vilket inte alls är bra. Oljan blir då från oboj-färgad till grå-vit beroende på hur mycket vatten det är i den.

44 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
hej  har forskat  vidare  mätt  lite mera  o rivit  en  jäkla massa    på styrstången som  reläet sitter   det går  in 2 röda kablar där  när du slår på tädningen  e det ström på dom  o vrider du till start  så  ger  den  gula  ut ström  så  så långt  funkar det   hittar dock inget elchema på  var den gula  tar vägen   har  inte  lust att splitta upp elsystemet  under  instrumenten så  nu  blir det  och  bygga   fulboxen  till ecm.en  för att se  om  felet  ligger i ecm.en   e det där felet ligger   så    blir  det  o beställa ny box från usa   dom var  inte alls  dyra där

nä  skämt vet okså  det  blir grymt mycke mer jobb o  byta  motor    mm   

det  som en  inläggare  sa tidigare  bättre  o  lokalisera felet  och  åtgärda 

o  bygga boxen  kostar  nogra  hundringar  så det  kan man ta

motor oljan  ser  fin ut  ingen vatten  i den 

så  nu e man närmare  en  lösning

ps  har köpt en  s80  nu    gav 12000 för en  00.a  gått 19,000mil   ända fel på den e  stötdämpare bak e slut   :-)

44 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
hej igen   nu har jag pluggat  på   får fram felkod   46   

och det  ska  vara  ECM did not receive the proper signal from vehicle anti-theft system when ignition was turned on.

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
2 augusti 2011
är jhu knappast en otippad felkod eftersom det bevsligen är startspärren som strular
borde inte vara några problem att få ordning på den

säkert samma typ som tex corvett har osv
börja med att motståndsmät nyckeln

Kör fort så hinner inget hända...

Sök