3304
Sök

Pontiac firebird 3.1l år 1991 startar men dör efter 1-2 cek

44 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
#1
håller på o blir  galen   inget händer när jag vrider ¨på nyckeln  lamporna tänds  men  det händer inget på startmotorn den klickar inte enns  startmotorn   gör jag en fuling och kör en  kabel direckt till startmotorn så startar den till men dör efter 1 cek cir  håller du  motor varvet uppe   så  smäller  baktänder den  1-2 cek  och  sen gå skit fint 1-2 cek   

bilen är en pontiac firebird år 1991  3.1lit  aut


tacksam om nogon  känner igen felet

mvh cof

44 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#2
då har man felsökt hela dagen      blev lite förvånad  när jag  kollade soppan    vilket år slutade man med  röd soppa   samt   sprutade man med  startgas  gick den fint   så  i morn blir det o tömma  den på  gammal soppa  och   slänga i  lite v-power 

dock är det fortfarande samma symtom med  startnyckeln  helt död  funderar på o göra en start knapp

564 Inlägg
25 juli 2011
#3
Om det är en automat så prova att flytta växelväljaren fram och tillbaka, t.ex. till N-läget istället för P och försök starta där. Det finns en brytare som kollar att växelväljaren står i P eller N för att det ska gå att starta. Det finns nog också ett relä som ska påverkas från startnyckeln för att aktivera startmotorn så leta reda på det och se om den får manöverspänning, i så fall vet du att startnyckeln fungerar. Kolla att reläet fungerar och ger manöverspänning till solenoiden.

Du skriver att du drog en kabel till startmotorn, men till vilken pol? Peta till med en kabel till solenoidens manöverspänning, går startmotorn då så är solenoiden hel.

44 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#4
har  testat  all det  okså  utan resutalt

tror det e vat systemet  som spökar  den som stryper  fuel injection    så   det blir  o bygga  en ny box i morn som  kringår  deras  system   och släpper på soppan till  fuel injectionen samt  jag ev  får  göra en start knapp   vi får  se   


eller om det e non som har  bättre tips

564 Inlägg
25 juli 2011
#5
Det låter inte som rätt lösning utan leta reda på vad som är felet. 3.1L V6'an är en vanlig GM-motor och i princip samma som de senare 3.4L och 3.8L om jag förstått rätt. Själv har jag en 3.4L i en Chevrolet Trans Sport 97'a så den är lite nyare.

Jag skulle prova att söka i forument under http://www.automotiveforums.com/vbullet … amp;f=2129 och ställa frågan där, på engelska givetvis. Jag har fått fantastiskt bra hjälp där för min bil.

564 Inlägg
25 juli 2011
#6
Ang att den stannar efter några sekunder och går med startgas så skulle jag främst misstänka att den inte får fram soppa med tillräckligt tryck. Soppapumpen, bränslefilter och tryckregulator är möjliga felkällor. Det bör finnas en testport på fuel rail'en, ser ut som en däcksventil ungefär. Där kan du koppla på en mätare för att kontrollera vilket tryck den håller.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
25 juli 2011
#7
första tanken jag får är någon form av startspärr som strular eftersom både startmotorn och soppan är död

Kör fort så hinner inget hända...

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
26 juli 2011
#8
Sitter en liten resistor i startnyckeln (VATS) som checkas av ECM (styrboxen) och den "bygger man inte en box" för att komma runt utan man kollar först var problemet sitter. Starknapp? Jösses!

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

564 Inlägg
26 juli 2011
#9
Jo faktiskt, om det är det felet så kan man bygga en box som går runt VATS. Googla på +vats +bypass så finns det beskrivningar.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
26 juli 2011
#10
sverkera skrev:
Jo faktiskt, om det är det felet så kan man bygga en box som går runt VATS. Googla på +vats +bypass så finns det beskrivningar.

Jodå jag vet och har micklat rätt mycket med VATS och GM´s motorstyr med tanke på att jag bland annat bygger roddar. Att bygga en box för att komma runt VATS är en riktig bonnlösning och varför inte ta reda å vart probset sitter istället?
Senast redigerat av hotrodder (26 juli 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

44 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#11
felet sitter  inte i nyckeln  har mätt där  och den ger  rätt värde   så varför bygga en box  ja  för att den  verkar  vara  trasig   efter det jag har mätt  och     och   vat,s   spärren du har i nyckeln  är   ett motstånd  många som löder på ett motstånd  på kabeln i stället       alla värden  stämmer   ut från  tädningslåset 

ja  jag vet  jag  inte  e  så  jäkla duktig  som vissa  andra  här på forumet    men   lite  vett  har  man  trots  allt   

ny box  går inte  o  köpa heller   kollade  med  åkes  i täby  i går   han sa  att dom har utgått

därav  att   bygga  egen box   som  släpper på   soppan 

eller  om non vill   ge mig ett handtag  med felet  så  bjuder jag  på en grillkväll  med bira   skratt


håller ju helt klart  med  dig  o   ha  tryck knapp  känns  inte  kul  men  när fantasin  om   felet  tar  slut    va  gör man
Senast redigerat av cof (26 juli 2011)

564 Inlägg
26 juli 2011
#12
Det är otydligt vilken "box" du menar, en styrbox till motorn (ECM) är definitivt inte trivialt att bygga och det stämmer inte heller att de inte skulle gå att köpa. Titta t.ex. på http://www.rockauto.com så finns det mesta, en extra bonus är att priset inkl frakt till Sverige brukar bli ungefär hälften av vad delarna kostar här...

Ytterligare forum att titta på är http://www.thirdgen.org/ och http://camaroforums.com/forum/3rd-generation-10/ (eftersom Camaro och Firebirt i princip är samma bil). Här är t.ex. en tråd som beskriver symptom liknande dina: http://camaroforums.com/forum/v6-tech-4 … elp-62725/

Som hotroddern skriver så är rätt lösning att ta reda på vad som är fel och göra korrekt lösning på det.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
26 juli 2011
#13
Du har en såkallad startspärr på din.
De hade jag på min 89a.

Hade samma jävla fel som dig.
Samma symtom m.m

Jag gjorde de absolut enklaste lösningen först.
Dra ut batteriet o nolla systemet i 10 min
vred om nyckeln = VROOOOOOOOOOOOOOOOM
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (26 juli 2011)

C H E V R O L E T <3

44 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#14
har  testat det okså  stått i ett dygn utan ström  mm   utan framgång     

dock plockade jag isär ecm.en   och   alla  banor  under  e  bubbliga som fan   kolla länken  ser den värkligen frisk ut  ?

kolla här för bild  jag vet inte riktigt hur man lägger in bilder

http://imageshack.us/photo/my-images/51/dscn0307l.jpg/
Senast redigerat av cof (26 juli 2011)

44 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#15
ja självklart   vill jag  ju  göra det  rätt   köpte  bilen  nyligen  billigt     och  tanken e ju att ha  kvar den   men det  e  onekligen  svårt det här   el   är  inte min  starka sida   

som hotrod skriver  så  har  han  stor  erfarenhet av  vat systemen     vad ska  man   gå  på  o mäta  mm   är  otrolig tacksam för  all  hjälp  jag har fått  hitills

mvh cof
Senast redigerat av cof (27 juli 2011)

564 Inlägg
26 juli 2011
#16
Det är lite för dålig upplösning på bilden för att man ska kunna säga säkert, det som ser "bubbligt" ut är jordbanor och det är inte nödvändigtvis så att de är trasiga. Ser kortet ärjat ut i övrigt? Isf är det bara att byta.

Annars kan jag lösa problemet åt dig genom att bjuda 3000 kr för bilen... wink

44 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#17
hej  nix  det är  ingen ärjat  på  kortet   

det  jag  okså  undrar  lite  över   mitt i mot  ecm.en   sitter det  en  liten  svart plast box  lite större  än ett cigg paket  vad är det  för box

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
26 juli 2011
#18
Kolla runt på sveriges olika jänk skrotar efter en hel beg box då ?

C H E V R O L E T <3

44 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#19
gjort det  och  hittar  inget  ringde  hansen racing   och dom kunde  inte  heller  fixa  fram  den   ser mörkt ut

564 Inlägg
26 juli 2011
#20
Den finns att köpa från siten jag länkade till tidigare, http://www.rockauto.com/. Det brukar ta en vecka ungefär att få hem grejer därifrån. Dock så är de oftast inte programmerade så man får flytta över en krets (PROM) från den gamla modulen. Jag tror dock inte att modulen i sig är trasig men det är möjligt.

Har du skaffat Haynes eller Chilton-manualen för bilen? Där finns elscheman så att du kan felsöka mer systematiskt.


Sök