2988
Sök

Pontiac firebird 3.1l år 1991 startar men dör efter 1-2 cek

44 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
#41
eller  om  jag  säjer så här 2000kr  till den som fixar det  non som e sugen   bilen finns i åkersberga 

bara  och  ringa  om du  kan komma  skulle vara  så tacksam  om  non vänlig själ hadde lust

0762684325
Senast redigerat av cof (3 augusti 2011)

44 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
#42
var i dag  på elfa  och  beställde  dessa grejer


555 timer
16 pin DIP IC PC board
two 0.1 µF ceramic capacitors
1 µF electrolytic capacitor
3.9 K resistor
22 K resistor
100 Ohm resistor
14 Volt Zener diode


länk  till sidan http://home.hiwaay.net/~davida1/passkey.htm


tror du  denna  kommer funka 

komponenterna  går på 34kr  så  det e ju ingen  stor  summa  skratt

564 Inlägg
3 augusti 2011
#43
Haha, då var jag ju inte helt off med mitt bud (relaterat till värdet på S80 alltså)... wink

Komponenterna du köpt kommer att genera en fyrkantsvåg, så om du har tur så fungerar det wink

44 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
#44
felet  hittat    det var  start reläet    så nu  jagar  jag  nytt sånt :-)   

det har nummer 14093107

44 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
#45
non som vet var man kan få tag på ett nytt relä  i stockholms omr   tack  än en  gång alla  för hjälpen

564 Inlägg
4 augusti 2011
#46
Hansen Racing, Åberg VTC eller Svenska Bil, någon av dem lär garanterat ha

44 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
#47
du e en klippa  tack

44 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
#48
ingen av dom  hadde  nått relä hemma     efterlyser   en  relä  om non har att sälja    kan betala bra för det då jag behöver det snabbt

564 Inlägg
4 augusti 2011
#49
Är du säker på att reläet verkligen är trasigt, det är ganska så ovanligt men visst händer det att man bränner lindningen eller att kontakterna ärjar. Det är lätt att mäta upp ett relä med en ohm-mätare om man tar loss det, ofta finns det ett schema på kåpan som beskriver hur det är kopplat. Först mäter du spolens resistans (motstånd), ska varken vara kortslutning (dvs väldigt låg resistans) eller för hög (t.ex. oändlig) resistans. Senast jag mätte upp ett relä så låg spolens resistans på 80 ohm vilket är ganska så lagom på ett 12V system.

Sedan mäter du kretsen som är aktiv när spolen inte har spänning, det ska vara i princip ingen resistans mellan de polerna då. Därefter tar du en sladdstump med en säkring på och kopplar in spänning på reläet direkt från batteriet, då ska du kunna mäta den andra kretsen. Clas Ohlson mfl har sladd med säkringshållare, det behövs 150 mA för spolen så sätt i en svag säkring t.ex 1A.

Så här gjorde jag när jag skulle kolla fläktreläerna på Trans Sporten:

http://www.abrahamsson.com/IMAG0164.jpg

Dvs jag tog av reläets kåpa, sedan kan man lätt trycka på armen för att få den att byta läge. Var dock väldigt försiktig, det är lätt att spräcka kåpan och det är också svårt att få ur reläet ur hållaren utan kåpan att dra i så koppla ur batteriet innan du ska ta ur den efter att ha kört den "naken".

Rackarns också, jag hade nästan hoppats på att du skulle tröttna igen så att jag kunde köpa den av dig för en billig peng men du får nog igång den om du jobbar logiskt... wink

564 Inlägg
4 augusti 2011
#50
Jaha ja, den såg ju inte ut som ett vanligt relä men samma princip ändå. Rockauto har förståss och du får hem därifrån på ca 4-5 dagar.

Ett annat alternativ är att kolla med någon av företagen som är åf till Klintberg&Way om den finns i sortimentet och hur snabbt de kan få fram det. Be dem söka antingen på 14093107 eller RY544 vilket är en ekvivalent del. Listan på åf finns på https://www.klintbergway.com/html/se/partner.shtml. Samma del sitter i vissa årsmodeller på Camaro och Corvette, kan vara enklare för vissa att söka på det.

44 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
#51
det  som satt   var  sönder rostad  bara skit av det

44 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
#52
så  nu  e  boxen bygd    nu har  jag  en  fråga  till  jag  hittar  inget schema  över   ecm.en  mm


dom sladdana  som kommer ut  från  boxen       

kabel 1, ska  gå till ecm crank signal   vilken färg e den och var sitter den ?

kabel 2. ska gå till  to ground   e det  vanlig jordning bara ?

kabel 3. ska gp till ecm passkey wire  vilken färg e den och var sitter den   ?

kabel 4. ska gå till alarm fuel cutoff   vilken färg e den och var sitter den  ?

hoppas  på  non  kan  visa  med en bild    om  vilka  kablar  det är


tack än en gång

mvh

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
5 augusti 2011
#53
ang relä så kolla med Roger´s Custom , gbg.
Eller Yankeeparts . gbg

C H E V R O L E T <3

44 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
#54
okså kollat  har ringt  till dom flesta  :-( och ingen har hemma

44 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
#55
lyfter fram tråden    ingen som  har ett elchema  över  vilka  kablar  som går till  databoxen  ecm.en ?

så  nu  e  boxen bygd    nu har  jag  en  fråga  till  jag  hittar  inget schema  över   ecm.en  mm


dom sladdana  som kommer ut  från  boxen       

kabel 1, ska  gå till ecm crank signal   vilken färg e den och var sitter den ?

kabel 2. ska gå till  to ground   e det  vanlig jordning bara ?

kabel 3. ska gp till ecm passkey wire  vilken färg e den och var sitter den   ?

kabel 4. ska gå till alarm fuel cutoff   vilken färg e den och var sitter den  ?

hoppas  på  non  kan  visa  med en bild    om  vilka  kablar  det är


tack än en gång

mvh

44 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
#56
tråden kan  låsas  då  problem  e  fixat

564 Inlägg
9 augusti 2011
#57
Grattis, bra att det löste sig!

44 Inlägg
12 augusti 2011
Trådstartare
#58
nix  det har  inte  löst sig   jag var lite  för snabb  med  mitt svar  :-(   

har  dock börjat att  tappa suget  lite   då det verkar omöligt

ska i morgon hemta  ett nytt  relä   samt  ev  ecm om det är samma  nummer  vi får se

eller om  non  har lust  o ge mig ett handtag  så  jag kan få boxen inkopplad  så kringgår man  ju  det som spökar

44 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
#59
hej  nu så fick jag tag på en likadan box från en  shevolet beretta   som hadde samma box nummer  startade  fint   3-4 gånger  såg att  i gammla boxen  sitter det  ett  hypertech  chip i    flyttar jag över detta (prom,en) har jag fått för det  heter   så  beter den sig  som från början   då måste det ju vara  det som spökar samma sak om jag använder gammla boxen okså  nu verkar som om det e chipet som har gått på lunch  för  byter jag det  så  blir den dum    kollar  felkod  nu   och  den  visar inga som jag kan se det   den  blinkar  1gång uppehåll  sen 2 blink   mellan rum  1 blink  pause  2 blink   så håller den på           

nu efter jag har startat den 3-4 gånger   så  går den skit max 1000 - 1500 rpm med full gas    den gick skit fint  vid dom första 3-4 gånger jag startade  gick jämt och fint   men inte nu  hmmm  verkar som  denna box okså har gått   den nya boxen kom från en chevrolet beretta  3.1l v6  samma som min  hmm

non som har nogra iderer
Senast redigerat av cof (13 augusti 2011)

564 Inlägg
14 augusti 2011
#60
Boxen i sig är väl samma i flera olika modeller men olika program i prommet. Om man köper en ny box så innehåller de inte prom utan det ska man flytta över från den gamla boxen. Kolla så att du inte böjt något ben på prommet när du flyttade över det, det är lätt hänt.


Sök