Är du säker på att reläet verkligen är trasigt, det är ganska så ovanligt men visst händer det att man bränner lindningen eller att kontakterna ärjar. Det är lätt att mäta upp ett relä med en ohm-mätare om man tar loss det, ofta finns det ett schema på kåpan som beskriver hur det är kopplat. Först mäter du spolens resistans (motstånd), ska varken vara kortslutning (dvs väldigt låg resistans) eller för hög (t.ex. oändlig) resistans. Senast jag mätte upp ett relä så låg spolens resistans på 80 ohm vilket är ganska så lagom på ett 12V system.
Sedan mäter du kretsen som är aktiv när spolen inte har spänning, det ska vara i princip ingen resistans mellan de polerna då. Därefter tar du en sladdstump
med en säkring på och kopplar in spänning på reläet direkt från batteriet, då ska du kunna mäta den andra kretsen. Clas Ohlson mfl har sladd med säkringshållare, det behövs 150 mA för spolen så sätt i en svag säkring t.ex 1A.
Så här gjorde jag när jag skulle kolla fläktreläerna på Trans Sporten:
Dvs jag tog av reläets kåpa, sedan kan man lätt trycka på armen för att få den att byta läge. Var dock väldigt försiktig, det är lätt att spräcka kåpan och det är också svårt att få ur reläet ur hållaren utan kåpan att dra i så koppla ur batteriet innan du ska ta ur den efter att ha kört den "naken".
Rackarns också, jag hade nästan hoppats på att du skulle tröttna igen så att jag kunde köpa den av dig för en billig peng men du får nog igång den om du jobbar logiskt...