3836
Sök

Saab 9-3 knackar i motorn - vad kan det vara? Ljudfil

72 Inlägg
25 juli 2011
#21
om de är oilsludge så går de väl att sätta tryck i systemet för att få ut skiten?

billig motor tycker jag.. nästan lite för billig, när jag bytte motor på min gamla 9-5 så pröjsade jag 15 000 för maskinen, dock en 2.3 men ändå, fortfarande nästan lite för billigt.. om du känner någon där och så så tycker jag du ska be honom hålla uppsyn över den så de inte finns något läckage i maskinen


96 Inlägg
25 juli 2011
#22
oilsludge är olja som klibbat och täppt igen. jo visst går de få bort men det har ju redan påverkat ramlager och vev genom att de inte fått olja och då blir det metall mot metall och grova slitningar och repor som följd.

det var ett vanligt problem på de tidiga 9-5:orna iaf då problemet var lågfriktions kolvringar.
Har själv sett hur det ser ut efter detta fenomen
Senast redigerat av Krogis (25 juli 2011)

Saab 9000 2.0t

21 Inlägg
30 juli 2011
Trådstartare
#23
Motorn är nu bytt och allt är förhoppningsvis frid och fröjd :-) Men jag kom på en sak, hur fungerar det med besiktning och så? Behöver jag göra något nu? Märker de att motorn är bytt på besiktningen. Tilläggas ska att det är en likvärdig motorn (enda skillnaden var att den "nya" motorn gått 18000 mil och den "gamla" 21000 mil)

(blev förövrigt inte motorn för 5500 kr, blev en "lite" dyrare)

429 Inlägg
31 juli 2011
#24
Det är bara besikta som vanligt.
Behöver inte säga till de eller något och det kommer inte märka något häller...


21 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
#25
Vad bra, tack för svaret!

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
3 augusti 2011
#26
edvinjoddlar skrev:
om de är oilsludge så går de väl att sätta tryck i systemet för att få ut skiten?

billig motor tycker jag.. nästan lite för billig, när jag bytte motor på min gamla 9-5 så pröjsade jag 15 000 för maskinen, dock en 2.3 men ändå, fortfarande nästan lite för billigt.. om du känner någon där och så så tycker jag du ska be honom hålla uppsyn över den så de inte finns något läckage i maskinen

What? Hade den gått typ 200 mil eller? Du måste ha fått betala för en 100% komplett motor med turbo, insug, grenrör och hela vischan.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

21 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
#27
Har lagt in två bilder i ett album på min sida på "nya" motorn, jag tycker det ser så konstigt ut på högra sidan, ser liksom ut som det ska sitta fast något där som saknas. Hoppas nån har tid att gå in och titta.

Nästa fråga är att när bilen går i cirka 1000 varv och är varm så tänds oljelampan. Vi har varit tillbaka på verkstan och han har kollat och hittar inget problem, men "chefen" är tillbaka om två veckor ås han kan kolla då... Känns sådär, nån som har en gissning på vad det kan vara. Vi har garanti på "nya" motorn och arbetet från verkstan så det gäller ju att få allt fixat nu.

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
3 augusti 2011
#28
lina__carlsson skrev:
Har lagt in två bilder i ett album på min sida på "nya" motorn, jag tycker det ser så konstigt ut på högra sidan, ser liksom ut som det ska sitta fast något där som saknas. Hoppas nån har tid att gå in och titta.

Nästa fråga är att när bilen går i cirka 1000 varv och är varm så tänds oljelampan. Vi har varit tillbaka på verkstan och han har kollat och hittar inget problem, men "chefen" är tillbaka om två veckor ås han kan kolla då... Känns sådär, nån som har en gissning på vad det kan vara. Vi har garanti på "nya" motorn och arbetet från verkstan så det gäller ju att få allt fixat nu.

Det du tycker saknas är ingen fara. På automatarna sitter där en pump. Denna ersätts med en plugg som är svår att se från den vinkeln du tagit bilden från.

Angående oljetryckslampan så kan man ju bara gissa sig till vad det är över ett forum så här.
Men det kan vara;
För lite olja i motorn = oljetrycket blir lågt på låga varv vilket får lampan att tändas.
Utsliten oljeump (svårt att tänka mig på 18.000 mil)
Trasig oljetrycksgivare.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

21 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
#29
Då är det förmodligen pluggen som saknas för det är liksom ett hål där.

För lite olja är det inte, det är kollat av både oss och verkstan. Hoppas inte oljepumpen är utsliten, men kan ju vara fel på oljetrycksgivaren, får be dem kolla detta.

tack för att du svarar!

564 Inlägg
4 augusti 2011
#30
Det finns en annan tråd här idag om någon som körde sin 9-5 efter att oljetryckslampan börjat lysa så var försiktig:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2868856

Jag skulle inte köra den i det skicket utan be dem att byta givaren så att man åtminstone kan utesluta det. Kvarstår felet då så är det dåligt oljetryck på riktigt och byte av pump nästa.

21 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
#31
Killen på verkstan pratar inte svenska så bra, men han sa att han kopplat dator till bilen och allt var bra. Har han kollat oljetryck då? De har satt dit denna motor och lämnat garanti på både den och arbetet samt säger att vi ska köra tills chefen kommer tillbaka om 2 veckor "inga problem". Då känns det som det är deras problem om något händer...

72 Inlägg
5 augusti 2011
#32
man kan kolla oljetryck med "tech2" men troligtvis har han ej gjort detta pga de är lite mer komplicerat än att bara ta felkoder, men sätter den ingen felkod på bränsletrycket så ska du ha ett bra bränsletryck smile


193 Inlägg
6 augusti 2011
#33
Min 9-5 lät också förjävligt. Jag hade flera som lyssnade allt från duktiga bilmekaniker till random snubbar.
De flesta sa vev/ramlagerras.
Men utan att plocka ner och undersöka kan man aldrig veta 100% säkert.

En ganska lätt åtgärd då är att hänga av drivremmen och starta upp och lyssna. Kvarstår ljudet har man ett "invändigt" motorfel.
Slutar ljudet kan det vara AC-kompressor, servo, generator eller som i mitt fall en vattenpump. Vattenpumpen kostade 600:- och byttes själv. Liiite billigare än en ny motor.

Nu har du redan bytt motor så mitt inlägg tillför inte dig något. Min vattenpump skar vid 21000 mil.
Byta motor på en verkstad där man pratar dålig svenska låter som en jävligt dålig idé. Inget jag skulle göra.

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

269 Inlägg
18 september 2011
#34
lina__carlsson skrev:
Har lagt in två bilder i ett album på min sida på "nya" motorn, jag tycker det ser så konstigt ut på högra sidan, ser liksom ut som det ska sitta fast något där som saknas. Hoppas nån har tid att gå in och titta.

Nästa fråga är att när bilen går i cirka 1000 varv och är varm så tänds oljelampan. Vi har varit tillbaka på verkstan och han har kollat och hittar inget problem, men "chefen" är tillbaka om två veckor ås han kan kolla då... Känns sådär, nån som har en gissning på vad det kan vara. Vi har garanti på "nya" motorn och arbetet från verkstan så det gäller ju att få allt fixat nu.

Det är ju ett tag sen du skrev om detta, jag bytte turbo på min i våras, när jag startade upp den så gick den skitbra, ända tills den kommit upp i full arbetstemperatur, då plingade det till och oljelampan tändes, jag provade då att byta oljetrycksgivare, felet kvarstod, kollade tryckreduceringsventilen, felet kvarstod, fick till slut ett tips på map tune här i stan, rev ned tråget och bort med treans ramlager (det mittersta) det var precis på gränsen till ras, bytte ram och vev på plats och slog ihop skiten, startade och problemet var borta, märkte också att det lilla tickande från ventilerna var borta, så har du otur så är motorn på upphällningen och har du tur så kan ni byta lager och fixa det innan det totalrasat..

Mopar or no car:)

21 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#35
Väcker liv i denna tråd igen då det verkar som att denna bil är otursförföljd!!!

Vi var ju tillbaka och kollade ang. oljelampan, men enligt killen på verkstan var det inget fel? (mitt förtroende för dem var väl sådär)

Hur som så höll vi koll på oljan och lampan slutade blinka. Blinkade till nån gång när vi kört långt bara.

NU till det roliga problemet: På vägen ner till Oskarshamn i helgen så börjar oljelampan lysa. Vi stannar direkt och kolla oljan, inge problem där. Startar bilen och lampan har då slocknat, efter en stund tänds den igen så vi stannar i Västervik för att kolla olja och köpa ny för att fylla på tills vi kommer till Oskarshamn. Häller i lite mer olja och kör mot Oskarshamn (två små barn i bilen så man ville ju gärna komma fram) Efter några mil tänds lampan igen och bilen börjar gå trögt och känns som den ska lägga av. Stannar vid vägkanten direkt och inser att nu åker vi inte längre. Bilen bärgas till Oskarshamn osv.

I måndags gjordes en mindre felsökning där verkstan (en märkesverkstad denna gång) och de bedömer att det antagligen är ett vevlager som har gått. Vilket innebär att vi i princip behöver byta motor igen!!! Hur är det möjligt att man kan ha sån otur?

Till dilemmat: Bilen står i Oskarshamn, vi bor i Norrköping. Den köptes i somras för 25 000 kr och lagades i höstas för 10 000 kr. Ska vi:

1. Skrota åbäket?
2. Försöka sälja den som reservdelsbil?
3. Laga den?

Hur ska vi få den från Oskarshamn till Norrköping, eller ska vi försöka sälja den på distans? (Har min släkt där så de kan såklart hjälpa till)

Ska tillägga att om man bortser från motorn (haha) så är dte en fin bil. Den är i gott skick, har full servicebok och är besiktad utan anmärkning. NY turbo och ACC-kompressor sattes in under 2011. SID fungerar fint osv...

HJÄLP!!!

DEVIL
1 171 Inlägg
31 januari 2012
#36
lina__carlsson skrev:
Väcker liv i denna tråd igen då det verkar som att denna bil är otursförföljd!!!

Vi var ju tillbaka och kollade ang. oljelampan, men enligt killen på verkstan var det inget fel? (mitt förtroende för dem var väl sådär)

Hur som så höll vi koll på oljan och lampan slutade blinka. Blinkade till nån gång när vi kört långt bara.

NU till det roliga problemet: På vägen ner till Oskarshamn i helgen så börjar oljelampan lysa. Vi stannar direkt och kolla oljan, inge problem där. Startar bilen och lampan har då slocknat, efter en stund tänds den igen så vi stannar i Västervik för att kolla olja och köpa ny för att fylla på tills vi kommer till Oskarshamn. Häller i lite mer olja och kör mot Oskarshamn (två små barn i bilen så man ville ju gärna komma fram) Efter några mil tänds lampan igen och bilen börjar gå trögt och känns som den ska lägga av. Stannar vid vägkanten direkt och inser att nu åker vi inte längre. Bilen bärgas till Oskarshamn osv.

I måndags gjordes en mindre felsökning där verkstan (en märkesverkstad denna gång) och de bedömer att det antagligen är ett vevlager som har gått. Vilket innebär att vi i princip behöver byta motor igen!!! Hur är det möjligt att man kan ha sån otur?

Till dilemmat: Bilen står i Oskarshamn, vi bor i Norrköping. Den köptes i somras för 25 000 kr och lagades i höstas för 10 000 kr. Ska vi:

1. Skrota åbäket?
2. Försöka sälja den som reservdelsbil?
3. Laga den?

Hur ska vi få den från Oskarshamn till Norrköping, eller ska vi försöka sälja den på distans? (Har min släkt där så de kan såklart hjälpa till)

Ska tillägga att om man bortser från motorn (haha) så är dte en fin bil. Den är i gott skick, har full servicebok och är besiktad utan anmärkning. NY turbo och ACC-kompressor sattes in under 2011. SID fungerar fint osv...

HJÄLP!!!

Tycker ni ska åka tillbaks till verkstaden som satte i motorn och få den ersatt eftersom att du har kvitto och garanti så borde ni inte få stå för nånting, har ni en annan bil eller så kan ni hyra ett släp och slänga upp bilen på och sen dra den till den verkstaden ni besökte då motorn blev bytt.

Sen kan du ju också försöka sälja bilen i delar, vilket ger bättre vinst och mer pengar. Ingen köper en komplett motor och vevlager står som pipsvängar, nackdelen med att sälja i delar är att det tar tid att plocka isär allt, det blir mycket skrivande osv i en annons, så jag tycker du/ni ska hämta bilen på släp och släpa in den tillbaks till den såkallade "verkstaden" som ni bytte motor hos.

bmw m power

58 Inlägg
31 januari 2012
#37
Legosoldaten skrev:
lina__carlsson skrev:
Väcker liv i denna tråd igen då det verkar som att denna bil är otursförföljd!!!

Vi var ju tillbaka och kollade ang. oljelampan, men enligt killen på verkstan var det inget fel? (mitt förtroende för dem var väl sådär)

Hur som så höll vi koll på oljan och lampan slutade blinka. Blinkade till nån gång när vi kört långt bara.

NU till det roliga problemet: På vägen ner till Oskarshamn i helgen så börjar oljelampan lysa. Vi stannar direkt och kolla oljan, inge problem där. Startar bilen och lampan har då slocknat, efter en stund tänds den igen så vi stannar i Västervik för att kolla olja och köpa ny för att fylla på tills vi kommer till Oskarshamn. Häller i lite mer olja och kör mot Oskarshamn (två små barn i bilen så man ville ju gärna komma fram) Efter några mil tänds lampan igen och bilen börjar gå trögt och känns som den ska lägga av. Stannar vid vägkanten direkt och inser att nu åker vi inte längre. Bilen bärgas till Oskarshamn osv.

I måndags gjordes en mindre felsökning där verkstan (en märkesverkstad denna gång) och de bedömer att det antagligen är ett vevlager som har gått. Vilket innebär att vi i princip behöver byta motor igen!!! Hur är det möjligt att man kan ha sån otur?

Till dilemmat: Bilen står i Oskarshamn, vi bor i Norrköping. Den köptes i somras för 25 000 kr och lagades i höstas för 10 000 kr. Ska vi:

1. Skrota åbäket?
2. Försöka sälja den som reservdelsbil?
3. Laga den?

Hur ska vi få den från Oskarshamn till Norrköping, eller ska vi försöka sälja den på distans? (Har min släkt där så de kan såklart hjälpa till)

Ska tillägga att om man bortser från motorn (haha) så är dte en fin bil. Den är i gott skick, har full servicebok och är besiktad utan anmärkning. NY turbo och ACC-kompressor sattes in under 2011. SID fungerar fint osv...

HJÄLP!!!

Tycker ni ska åka tillbaks till verkstaden som satte i motorn och få den ersatt eftersom att du har kvitto och garanti så borde ni inte få stå för nånting, har ni en annan bil eller så kan ni hyra ett släp och slänga upp bilen på och sen dra den till den verkstaden ni besökte då motorn blev bytt.

Sen kan du ju också försöka sälja bilen i delar, vilket ger bättre vinst och mer pengar. Ingen köper en komplett motor och vevlager står som pipsvängar, nackdelen med att sälja i delar är att det tar tid att plocka isär allt, det blir mycket skrivande osv i en annons, så jag tycker du/ni ska hämta bilen på släp och släpa in den tillbaks till den såkallade "verkstaden" som ni bytte motor hos.

Tror nog inte det hjälper att åka tillbaka till verkstaden.. Dom lämnar nog bara garanti på själva jobbet då jag inte tror att dom satte i en NY motor då dom byte den. Isf kan det vara värt ringa och kolla med verkstaden.
Sen kan man ju visst köpa en motor där vevlagerna har gått, så länge vevaxeln fått sig repor så räcker det med att byta vevlagerna. Det är vevaxeln som är värdefull, men oftast har den också tagit stryk hmm


21 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#38
Den så kallade verkstan gav oss 2 månaders garanti på motor och jobb. Skitdåligt jag vet, men alla har vi våra dåliga tillfällen :-)

Problemet med att sälja i delar är vi varken har tid, plats eller kunskap för det. Därav kanske det är bäst att sälja den till någon som kan och vill.

Jag är så trött på denna bil så jag kan kräkas, det är min mans bil förövrigt. (Min peugeot rullar än så länge på fint :-))

DEVIL
1 171 Inlägg
31 januari 2012
#39
lina__carlsson skrev:
Den så kallade verkstan gav oss 2 månaders garanti på motor och jobb. Skitdåligt jag vet, men alla har vi våra dåliga tillfällen :-)

Problemet med att sälja i delar är vi varken har tid, plats eller kunskap för det. Därav kanske det är bäst att sälja den till någon som kan och vill.

Jag är så trött på denna bil så jag kan kräkas, det är min mans bil förövrigt. (Min peugeot rullar än så länge på fint :-))

Försök då sälja som den står, men man för knappt inte ute ett öre.

bmw m power

58 Inlägg
31 januari 2012
#40
lina__carlsson skrev:
Den så kallade verkstan gav oss 2 månaders garanti på motor och jobb. Skitdåligt jag vet, men alla har vi våra dåliga tillfällen :-)

Problemet med att sälja i delar är vi varken har tid, plats eller kunskap för det. Därav kanske det är bäst att sälja den till någon som kan och vill.

Jag är så trött på denna bil så jag kan kräkas, det är min mans bil förövrigt. (Min peugeot rullar än så länge på fint :-))

Ibland suger livet ;p om ni är sugna på att sälja bilen så kan du pm:a mig va ni vill ha för den smile
Senast redigerat av robban_eddie (31 januari 2012)



Sök