2330
Sök

Saab 9-3 knackar i motorn - vad kan det vara? Ljudfil

21 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
#1
Har en Saab 9-3 -02 som helt plötsligt har börjat knacka i motorn. Det verkar komma från mitten (kanske lite åt vänster). Knackande hörs mycket svagt vid tomgång och ökar med varvtalet. Det verkar försvinna när man kommer upp i högt varvtal. Bilen går precis som den ska annars.

Har försökt spela in ljudet...

http://www.speedyshare.com/files/29562564/Memo.m4a

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
24 juli 2011
#2
Lagerljud känns nära till hands (vevlager möjligtvis), dock inget jag kan säga till 100% av ett ljudklipp.


21 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
#3
Nej, det förstår jag att du inte kan. tacksam dock att du tar dig tid att svara. Ska till verkstaden snarast, ville bara kolla om nån hade en gissning. Om det är något med vevlager, kan man köra till verkstaden och är det dyrt att fixa?

72 Inlägg
24 juli 2011
#4
trodde jag kunde hjälpa dig här eftersom jag också hade missljud i min, men det var inte alls det missljudet som jag hade, tyvärr hmm


Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
24 juli 2011
#5
Om det är vevlagerras är det nog billigare att köpa en bättre begagnad motor på skroten än att låta en verkstad renovera den befintliga.


21 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
#6
Usch då, det var inte det jag ville höra. Vad innebär vevlagerras - kan man märka det på nåt mer sätt än knackandet?

21 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
#7
Hittade ett klipp på youtube där de trodde det var ventilknack och den lät väldigt likt. Vad är det som är fel då?
Senast redigerat av lina__carlsson (24 juli 2011)

2 400 Inlägg
25 juli 2011
#8
Jag har haft väldiga knack i min audi 80 (ventilknack) och dessa försvan efter att ha bytt olja och en omega-kur.

Kostar inte mycket att testa iaf


21 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#9
Vart på verkstaden, han lyssnade och trodde att det var vevlager och att det bara var att byta motorn. Ska man ändå prova att byta olja för att vara på den säkra sidan? I så fall vilken olja rekommenderar ni?

42 Inlägg
25 juli 2011
#10
Plocka ner oljetråget och ta loss ett vevlager och kolla! inte så mycket jobb med det! är det dom så kolla hur veven ser ut! är den fin hade jag satt i nya lager och olja!

72 Inlägg
25 juli 2011
#11
mobil 1 olja rekommenderar saab till sina bilar


429 Inlägg
25 juli 2011
#12
Är det vevlagar så ska ljudet bli "hårdare"/slå högre när man varvar som man belastar det mer.
Vevlager går inte söder bara så...
Fanns det olja i motorn när den började knacka?
Hur mycket olja finns det i den nu?
Vart håller du "mikrofonen" när du spelar in?

Vad jag hörde på ljudfilen så låter som det är fler än 1 ställe ljudet kommer ifrån, tycker mer som det låter som hydrallyftarna/ventilknack


21 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#13
Verkstan var säker på vevlagret så nu är den inlämnad och motorn ska bytas. Hoppas att han hade rätt!

Tvivlare
2 266 Inlägg
25 juli 2011
#14
lina__carlsson skrev:
Verkstan var säker på vevlagret så nu är den inlämnad och motorn ska bytas. Hoppas att han hade rätt!

Även om han hade fel så lär ljudet försvinna med ny motor, om den är i bra skick vill säga smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

429 Inlägg
25 juli 2011
#15
Ja men de lär inte säga om de har fel häller tongue
Har bilen gått långt så be de byta koppling när de ändå har isär allt...


564 Inlägg
25 juli 2011
#16
En sådan här är bra för att lokalisera mer exakt var det knackar:
http://www.jula.se/stetoskop-for-motorer-609578

21 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#17
Ja, det mesta borde ju fixas av att motorn byts :-) Han skulle byta kopplingen också. Fick betala 5500 kr för en begagnad motor samt 2500 kr för arbetet. Inte så farligt va?

429 Inlägg
25 juli 2011
#18
Är det en bilvekstad som gör det?
Med kvitto?

Tycker det är riktigt bra pris.
Tar några timmar att byta en motor och tar han 2500:- så han tjänar inte många kronor i timmen på det jobbet...

Sen ska du kolla upp den nya motorn. Hur långt den har gått och vart han har fått tag i den osv.
Senast redigerat av jonas 740 (25 juli 2011)


21 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#19
Ja en liten verkstad, kvitto fick vi också. Vi fick vara med och titta vilken motor som skulle köpas.

96 Inlägg
25 juli 2011
#20
låter som du drabbats av oilsludge med otäcka repor i vev och ramlager som följd. Man Behöver inte byta motorn allt går fixa, men skall saab verkstad ordna detta så räkna med mycket pengar. Det är oftast billigast att byta motorn isf. Den händige fixar själv för kanske 2-3 tusen

Saab 9000 2.0t


Sök