3210
Sök

Var hittar jag bästa ljudet så billigt så möljligt

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
27 juli 2011
Mazdakillen skrev:
Dessutom är det inte så mycket luft i en som i det här fallet Corvette C4 i kupén så frågan är till och med om det inte blir för lite luft till förhållande med totala elementarean.

Då undrar jag hur jag fick min bil att funka, jag hade 4st 15"are och kupén är betydligt mindre i min Express än vad den är i en Corvette wink

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

29 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
när man bygger egna baslådor vad är det man ska fylla lådan med innan man lägger i basen??

Bara för jag kan :cool:

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 augusti 2011
Om du vill så kan du stoppa i dämpull, jag föredrar dock att köra utan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

29 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
blir det lika bra ljud utan någonting?? har byggt en tät låda

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 augusti 2011
Ja, det tycker iaf jag. Prova själv så får du se vad du föredrar! Ljudet blir lite rundare och mjukare med dämpull, men mindre attack. Rent generellt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

29 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
okey men testar utan först då tack så mycket

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
6 augusti 2011
ExtraKim skrev:
Mazdakillen skrev:
Dessutom är det inte så mycket luft i en som i det här fallet Corvette C4 i kupén så frågan är till och med om det inte blir för lite luft till förhållande med totala elementarean.

Då undrar jag hur jag fick min bil att funka, jag hade 4st 15"are och kupén är betydligt mindre i min Express än vad den är i en Corvette wink

Ja den blev ju liten i slutändan iaf!

3 466 Inlägg
6 augusti 2011
Mazdakillen skrev:
ChriZtoffer skrev:
Hur menar du nu? "Lådor med dubbla basar vill ha ordentligt med ström"? Strömmen har inget med det att göra, det är steget som drar ström. Två 10" basar kan vara mer lättdrivna och ge mer tryck än en 12" bas men jag håller ändå med om att det är bättre med en billig bas än med två ännu billigare då man får bättre ljud med den lite mindre billiga.

Jag menar på följande vis att för att få konan att röra sig tillräckligt för att börja flytta luft så krävs det energi nog för att klara av det jobbet.
Oftast har de väldigt hög peak/RMS tollerans och ju högre de tål ju desto mer kraft behövs det för att man ska börja då dem att röra sig.
Varje bas i sig kanske inte är så tungdriven men när det är två stycken samtidigt så blir det att du behöver släppa på mer ström. Watt och Ampere.
Den totala element arean på två 10 tummare blir 20 tum vilket innebär att de kan förflytta ganska så mycket luft men för att du ska få dem att komma till sinn fulla rätt så krävs det rätt mycket mera än tex 1 singel 12a.
Därav jag säger inte att jag vet men jag känner mig ganska säker att en långslagig 10 eller 12a räcker gott och väl till förhållande med mängden luft i kupén.

Asså ursäkta om jag svarar sent men har totalt missat denna tråden och detta är nog de roligaste jag läst på länge! lol

För det första: 2 basar blir ofta lättdrivnare än 1. Det som avgör hårdheten på en bas är ju trots allt spidern. Denna fungerar som ett gummiband att desto längre man försöker dra den desto mer kraft krävs. Detta märker du själv om du trycker försiktigt på en högtalare så är det oftast jättelätt o flytta konen dom första mm men om du ska trycka basen i botten så får du oftast ta i ordentligt.

Med andra ord: i teorin så är spelar det alltså högre med mindre effekt med 2 element även om dessa är hälften så stora. Detta gäller ju då om det är likadana basar.

Sen fattar jag inte vad du menar med att släppa på mer Watt och Ampere. (Watt = Ampere x Volt) Och detta bestämmer du helt och hållet själv hur mycket du vill mata dina högtalare.

för det andra. dubbla 10" motsvarar runt 13,5" och verkligen inte 20"!! HAHA

Sen när du snackar luftmängd i kupén i förhållande till konarea så är du nog tyvärr helt ute o cyklar på isen..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Sök