3430
Sök

Volvo 855 R 97 med skuret vevlager

transport ledare
19 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#1
Hej Hej=)

Jag har precis köpt en volvo 855 R från 97, lycklig som jag var köpte jag bilen efter att ha gått igenom bilen och lyssnat nogrannt på motorn. Tyvärr blev lyckan kortvarig då motorn skar efter ca 7 mil. Jag hörde ett knackande ljud å släppte å¨gasen för att stanna men sekunden senare small det till och bilen började blå ryka och katastrofen var ett faktum. Kolven har slagit igenom blocket men det verkar som att turbon har klarat sig. Vad kan man göra i detta läge? Finns det motorer att få tag i ? Renovera motorn? Tacksam för alla råd å tips// en förtvivlad volvo ägare

Shine can never replace attitude

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
26 juli 2011
#2
byt motor är nog billigast i detta läge, är det en äkta R med 250 ? annars kan du ju bara sätta i en t5 motor, dom brukar ploppa upp lite här å var smile


612 Inlägg
26 juli 2011
#3
wallinvasteras skrev:
...Kolven har slagit igenom blocket... Renovera motorn?

Har man fått ett extra ventilationshål i blocket är det dags att se sig om efter en annan motor, utom möjligen om det rör sig om någon sällsynt veteranbil som det är fullständigt omöjligt att få tag i ett friskt block till.

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
26 juli 2011
#4
dock blir det nog billigare att fixa en motor ist för bara en block till dessa.


Forummoderator
26 349 Inlägg
26 juli 2011
#5
Riktigt surt att köra ett sådant köp, och så skär den på hemvägen.
Antar att förra ägaren har gått upp i rök också?

Edit: Tror nog det är som andra säger, dvs billigare med en begagnad motor från tex bildelsbasen.se eller blocket.se
Senast redigerat av AirOne (26 juli 2011)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

transport ledare
19 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#6
Aha det går med en t5:a ocå? hur blir det med effekten då? Jo det är en äkta med 250 hk i. Jag vill försöka rädda bilen för den är i fint skick annars=)



hewra skrev:
byt motor är nog billigast i detta läge, är det en äkta R med 250 ? annars kan du ju bara sätta i en t5 motor, dom brukar ploppa upp lite här å var smile

Shine can never replace attitude

transport ledare
19 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#7
Jo det var hemskt. Det hade varit kul och fått köra den nu under sommaren men jag antar att det är kört nu. Jo jag får inte tag i förra ägaren..Bilen visade ingen tendens under varken proivkörningen eller genom gången..Vad tror du att det kostar att byta motor?


AirOne skrev:
Riktigt surt att köra ett sådant köp, och så skär den på hemvägen.
Antar att förra ägaren har gått upp i rök också?

Edit: Tror nog det är som andra säger, dvs billigare med en begagnad motor från tex bildelsbasen.se eller blocket.se

Shine can never replace attitude

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
26 juli 2011
#8
man känner inte av så mkt på effektlust vad jag vet, annars är det ju bara å börja vässa,
*glt kammar
*större snurrbo
*större spridare
*större lmm
*oftast omdraget tryckrör,

dock har ja varit på firmafest ikv så tongue
försöker iaf smile


699 Inlägg
26 juli 2011
#9
Det är ingen skillnad på en 850R motor och en vanlig T5-a.. Båda har 81mm i borr och 90mm i slag..
Det som skiljer dem åt är spridare och turbo samt programvaran i styrboxen..
Dvs, det räcker med att du får tag i ett 2,3liters turboblock, resten av delarna har du ju redan..

//Jonas

Bilgalen elektriker :)

4 822 Inlägg
27 juli 2011
#10
som sagt så går det att ta vilket 2,3 liters block som hellst (även nyare volvo modeller) och sen bara flytta över topp, insug, grenrör mm. så har du ihop den igen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

transport ledare
19 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
#11
Tack snälla för hjälpen allihop=) Nu börjar den långa resan att få tag i en motor och sen plocka ihop bilen och förhoppningsvis få köra mer än dem 7 milen jag fick innan motor raset.

Är det någon som vet om vev lager haveri är vanligt på dessa motorer och om man isf ska satsa på att byta ut detta innan man sätter i motorn? Vad ska man tänka på vid bytet av motor så att nåt sånt här inte händer igen? Mvh Tristan

Shine can never replace attitude

496 Inlägg
28 juli 2011
#12
wallinvasteras skrev:
Tack snälla för hjälpen allihop=) Nu börjar den långa resan att få tag i en motor och sen plocka ihop bilen och förhoppningsvis få köra mer än dem 7 milen jag fick innan motor raset.

Är det någon som vet om vev lager haveri är vanligt på dessa motorer och om man isf ska satsa på att byta ut detta innan man sätter i motorn? Vad ska man tänka på vid bytet av motor så att nåt sånt här inte händer igen? Mvh Tristan

Byt topplockspackningen tycker jag samt vevlager om du ändå är på g ! smile och kolla om toppen är hel tät


Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
28 juli 2011
#13
exakt, byt toppackning åtminstonde + arp bult, sen ta av tråge, å känn på lagrerna ifall du känner någe glapp = byt direkt !

firma fest idag big_smile
älskar ledighet big_smile


Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
29 juli 2011
#14
wallinvasteras skrev:
Vad ska man tänka på vid bytet av motor så att nåt sånt här inte händer igen? Mvh Tristan

Den typen av lager är i princip outslitliga.
Anledningen till att dom havererar är om oljefilmen brister av någon anledning, t.ex "utsliten"/smutsig olja, bränd/överhettad olja eller dåligt oljetryck.
Senast redigerat av insane_1 (29 juli 2011)


Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
transport ledare
19 Inlägg
30 juli 2011
Trådstartare
#16
insane_1 skrev:
wallinvasteras skrev:
Vad ska man tänka på vid bytet av motor så att nåt sånt här inte händer igen? Mvh Tristan

Den typen av lager är i princip outslitliga.
Anledningen till att dom havererar är om oljefilmen brister av någon anledning, t.ex "utsliten"/smutsig olja, bränd/överhettad olja eller dåligt oljetryck.

Okej, vilken bytes intervall är det som gäller för olja respektive kamrem? Jag vill göra den här renoveringen så grundlig som möjligt för att undvika framtida haverier. Men okej ger man 14 tusen för en 97:ans R så kanske man får räkna med trubbel? Är det lönt att göra ett motor byte med total renovering?

Shine can never replace attitude

4 822 Inlägg
30 juli 2011
#17
serviceintervallet är 1500mil och kamremmen 12000mil eller 96 månader (8år) beroende på vilket som inträffar först.

har du gett så lite för den så måste det vara nått fel på den för annars så skulle den inte varit så billig.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

BE*CE
419 Inlägg
30 juli 2011
#18
hur blir det om man skulle stoppa på insug turbo osv från en 2,3 till en 2,5 motor? skulle det änns funka, eller e jag helt ute o cyklar?

syftar på t5/R motor då

Volvo R racing

transport ledare
19 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
#19
Hej igen!

Jag har inte lyckats få tag i en 2.3 liters motor än men däremot fick jag tag i en ny renoverad 2 liters(t5) motor. Kan jag sätta i den i stället? Blir det några problem med data boxen osv? Eftersom original effekten är 250 hk på den skjutna motorn och 210 hk på 2 liters motorn..el har jag fel? Tacksam för all hjälp

Shine can never replace attitude

8 250 Inlägg
1 augusti 2011
#20
wallinvasteras skrev:
Jag har inte lyckats få tag i en 2.3 liters motor än men däremot fick jag tag i en ny renoverad 2 liters(t5) motor. Kan jag sätta i den i stället? Blir det några problem med data boxen osv?

Klart du kan - om du vill ha slöare bil. Och så länge du flyttar över spridarna från din gamla motor om det inte sitter likadana på så är det bara att sätta i och åka.



Sök