2482
Sök

Köpråd: Budget banbilsbygge

164 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#1
Tjena, är på väg att köpa bil och ska bli ett stort chassie uppgradering på bilen under vintern.
Motorn ska antaligen ej pillas med överdrivet mycket, basic trim.

Men vad är den bästa bilen att bygga på?
Hade tänkt mig att bilen skall kosta i 20k klassen och neråt.

Har funderat på:
Golf II gti 16v
Seat Ibiza cupra
bmw 3 serien e30/e36
Kanske peugeot 205 mi16?

Nackdelarna med dom mindre bilarna är att dom tappar i accet men kanske bara jag som tycker dom känns roligare?

Alla tips o tankar är bra!

mvh

53 Inlägg
27 juli 2011
#2
Om du vill hålla budget är mitt råd att köpa något som är 'färdigt'. Alltså som redan har chassi, bur och dylikt.
Nu kanske det är just grejen med att bygga sin egen du är ute efter och då hade jag nog satsat på någon gammal 3-serie från Bayern. Finns mycket grejor till dessa vagnar till hyfsade priser.

huh?
10 427 Inlägg
27 juli 2011
#3
VW Golf III VR6 går ju också att hitta för under 20 000, borde ju finnas någon
hygglig 3dörrars (eller vilken kaross som är vridstyvast) som det är lönt att bygga på smile

En 5dörrars som kanske duger:
http://www.blocket.se/gavleborg/Vw_golf … =6&w=3 wink

Och vad är då största poängen med det bilvalet?
En frisk VR6:a bör vara rappare än alla bilar som räknats upp
(som tex BMW 325 E36, lite osäker på 205 Mi16 dock wink ).


886 Inlägg
27 juli 2011
#4
Alltså, det här kanske är en dum fråga... Men varför tänker man ens på framhjulsdrivna bilar om man vill ha en bil för att köra snabbt på bana med?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Meister
6 763 Inlägg
27 juli 2011
#5
Wicca skrev:
Alltså, det här kanske är en dum fråga... Men varför tänker man ens på framhjulsdrivna bilar om man vill ha en bil för att köra snabbt på bana med?

Därför att man kan åka fort med dom? Kolla på hur det ser ut i stcc. Finns både fram och bakhjulsdrivna bilar och de ser ju ut att vara ganska jämnt? Och tidigare när Audi hade dispance för att köra quattro så var de bara snabbare på de banorna som är relativt långsamma med mycket hårnålar annars så hamnade de efter


7 274 Inlägg
27 juli 2011
#6
En honda crx/civic?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 juli 2011
#7
steifan skrev:
VW Golf III VR6 går ju också att hitta för under 20 000, borde ju finnas någon
hygglig 3dörrars (eller vilken kaross som är vridstyvast) som det är lönt att bygga på smile

En 5dörrars som kanske duger:
http://www.blocket.se/gavleborg/Vw_golf … =6&w=3 wink

Och vad är då största poängen med det bilvalet?
En frisk VR6:a bör vara rappare än alla bilar som räknats upp
(som tex BMW 325 E36, lite osäker på 205 Mi16 dock wink ).

Är en (fram)tung VR6 så kompetent som banbil jämfört med motsvarande betydligt lättare bilar med en fyra på runt 150hk? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

886 Inlägg
27 juli 2011
#8
camaro67 skrev:
Wicca skrev:
Alltså, det här kanske är en dum fråga... Men varför tänker man ens på framhjulsdrivna bilar om man vill ha en bil för att köra snabbt på bana med?

Därför att man kan åka fort med dom? Kolla på hur det ser ut i stcc. Finns både fram och bakhjulsdrivna bilar och de ser ju ut att vara ganska jämnt? Och tidigare när Audi hade dispance för att köra quattro så var de bara snabbare på de banorna som är relativt långsamma med mycket hårnålar annars så hamnade de efter

Självklart kan man åka fort med en FWD, men handlar det inte om körupplevelse också?

Själv kan jag köra fort och bra både med FWD och RWD, men jag tycker att det är mycket roligare körning med en RWD. Kanske får man en snabbare banbil för dessa pengar som FWD, men man får ställa snabbhet mot rolighet tycker jag.

Sen är det klart att vissa kanske tycker att det är skit samma vilka hjul som driver och att det är lika roligt oavsett.


För mig så är det såhär: Racing=RWD
Jag skulle aldrig köpa en framhjulsdriven bil med intentioner på att racea med.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

huh?
10 427 Inlägg
27 juli 2011
#9
Rquired skrev:
steifan skrev:
VW Golf III VR6 går ju också att hitta för under 20 000, borde ju finnas någon
hygglig 3dörrars (eller vilken kaross som är vridstyvast) som det är lönt att bygga på smile

En 5dörrars som kanske duger:
http://www.blocket.se/gavleborg/Vw_golf … =6&w=3 wink

Och vad är då största poängen med det bilvalet?
En frisk VR6:a bör vara rappare än alla bilar som räknats upp
(som tex BMW 325 E36, lite osäker på 205 Mi16 dock wink ).

Är en (fram)tung VR6 så kompetent som banbil jämfört med motsvarande betydligt lättare bilar med en fyra på runt 150hk? smile

Det tror jag nog wink Bara skruva på en grövre krängningshämmare där bak för
bättre balansering.. hehe inklusive 3-hjulning i kurvor cool
Ljudet går inte av för hackor cool


Edit: En Golf III VR6 väger c:a 40kg mer än en Golf III GTI 2,0 16V så det är väl inga extrema skillnader.
Edit2: men mr R kan väl ha syftat på andra bilmodeller.
Senast redigerat av steifan (27 juli 2011)


huh?
10 427 Inlägg
27 juli 2011
#10
Bullet--- skrev:
steifan skrev:
Rquired skrev:

Är en (fram)tung VR6 så kompetent som banbil jämfört med motsvarande betydligt lättare bilar med en fyra på runt 150hk? smile

Det tror jag nog wink Bara skruva på en grövre krängningshämmare där bak för
bättre balansering.. hehe inklusive 3-hjulning i kurvor cool
Ljudet går inte av för hackor cool


Edit: En Golf III VR6 väger c:a 40kg mer än en Golf III GTI 2,0 16V så det är väl inga extrema skillnader.
Edit2: men mr R kan väl ha syftat på andra bilmodeller.

Men, är det inte lite felinställt om den trehjular i kurvor, syftet är att ha så mycket grepp i kurvor som möjligt,och då förlorar man en av fyra punkter greppet är baserat på.Första tanke som slog mig.

Yes, därför det kan vara bättre med bakhjulsdrift wink


huh?
10 427 Inlägg
27 juli 2011
#11
Här har vi lite budgetracing, skulle jag tro iaf.
Massvis med Golf II och Ford Fiesta (eller Vauxhall/Opel Corsa?  tongue )


Vid 1:50 ser man en Golf II som lyfter ena bakhjulet lite wink


Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 juli 2011
#12
Steifan: Visst gjorde jag det, en Peugeot 205 GTI eller Golf 2 GTI bör väga i alla fall 2-300kg under en VR6´s tjänstevikt på cirka 1350kg? Och Honda Civic bör ha ungefär samma vikt som dem bägge, en sådan finns med 160hk som mest. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 021 Inlägg
27 juli 2011
#13
Wicca skrev:
camaro67 skrev:
Wicca skrev:
Alltså, det här kanske är en dum fråga... Men varför tänker man ens på framhjulsdrivna bilar om man vill ha en bil för att köra snabbt på bana med?

Därför att man kan åka fort med dom? Kolla på hur det ser ut i stcc. Finns både fram och bakhjulsdrivna bilar och de ser ju ut att vara ganska jämnt? Och tidigare när Audi hade dispance för att köra quattro så var de bara snabbare på de banorna som är relativt långsamma med mycket hårnålar annars så hamnade de efter

Självklart kan man åka fort med en FWD, men handlar det inte om körupplevelse också?

Själv kan jag köra fort och bra både med FWD och RWD, men jag tycker att det är mycket roligare körning med en RWD. Kanske får man en snabbare banbil för dessa pengar som FWD, men man får ställa snabbhet mot rolighet tycker jag.

Sen är det klart att vissa kanske tycker att det är skit samma vilka hjul som driver och att det är lika roligt oavsett.


För mig så är det såhär: Racing=RWD
Jag skulle aldrig köpa en framhjulsdriven bil med intentioner på att racea med.

tråden gällde banracingbilar och inte driftingbilar.

205 med mi16 är säkert skitkul


886 Inlägg
27 juli 2011
#14
Rille0 skrev:
tråden gällde banracingbilar och inte driftingbilar.

205 med mi16 är säkert skitkul

Jag har inte pratat om drifting.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
28 juli 2011
#15
cupra 2.0 16v skulle jag nog köra på

eller en uppgradera mk2 golf med 2liters 16v spis

denna motor har 150hk så det borde gå väldigt bra och väger inte mer än orginal 1.8 16v spisen

vr6 är märkbart framtunga betydligt mycket värre än en mk2 med 1.8 spisen
vet inte hur många gånger jag åkt brett i vr6:or men har aldrig fått bakhjulsläpp på en mk2 med 4:a i smile
iof på vanlig väg men iallfall
jag är inte känd för att köra blygt när jag kör

alternativet är tex en pegga 205gti med mi16 spis där är bakaxel dock en stor nackdel då den har Torsionsfjäder
och det är väldigt mycket dyrare att uppgradera än vanliga skruvfjädrar

och vw/skoda/seat finns det MÄNGDER av billiga coils dämpare fjädrar osv ialla kvaliterer som ligger ganska långt under priset till många andra märken

glöm inte heller Clio sport som inte heller är jätte dåliga finns mycket clubsport chassin osv till dom
dock en fransk skitbil men iallfall

sen har även fiat mängder med spännande modeller som borde fungera bra
och alla tror att fiat är skit så dom brukar vara billiga
men dom är en stor tillverkare som många glömmer bort
motorerna brukar vara RIKTIGT bra

Kör fort så hinner inget hända...

s0l0m0n
28 juli 2011
#16
Beroende på hur mycket jobb du vill lägga ner, så skulle en Golf MK1 med antingen G60-motor eller en 16v spis vara bra objekt. Byta ut skärmar,huv baklucka m.m mot glasfiber (finns bra företag i sverige som inte är snordyra) & rensa hela karossen från onödig vikt så har du en bil som väger som en fluga & med hyffsat klös i motorväg.


Sök