3633
Sök

ABS/ESP slutar fungera vid färd på PEUGEOT 307 SW -03

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
En bekant har en PEUGEOT 307 SW-03 som ABS o ESP läger av på under färd.
ESP (antislad?) är kanske inte så viktig men ABS är ju bra att ha men det läger av totalt!
Kan lösa alla 4 hjul vid kraftig inbromsning!
Allt funkar ca 1 till 5 minuter o sen piper det till o lampor lyser...
Kan det vara så enkelt att en givare är kass o hela systemet lägger av eller kan det vara styreheten som är kas?

Just nu verkar det vara stängda verkstäder samt personen i fråga vill inte lägga ut massa pengar på felsökning då bilen har nu kostat en del i reparationer.... 

Nån som har erfarenhet?

Forummoderator
18 044 Inlägg
27 juli 2011
Det första du ska kolla är att alla däcken är av samma dimensioner och fabrikat. Samt att du inte har 2 nya och 2 utslitna... diffar det omkrets blir ESP förvirrad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 654 Inlägg
27 juli 2011
Grabber skrev:
Kan det vara så enkelt att en givare är kass o hela systemet lägger av eller kan det vara styreheten som är kas?

Utan tvekan kan det vara en givare eller styrenheten! Men bäst är nog ändå att läsa ut felkoder och på så vis få svaret serverat... Kostar iofs en slant, men är garanterat billigare än att byta ut systemet del för del i hopp om att träffa rätt!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 Inlägg
2 augusti 2011
Förmodligen rost under givarna vid bakhjulen. Det blir för stort avstånd när rosten gör att givarna böjs ut. Tag bort givarna och gör rent från rost och rostskydda sedan.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
S10e skrev:
Förmodligen rost under givarna vid bakhjulen. Det blir för stort avstånd när rosten gör att givarna böjs ut. Tag bort givarna och gör rent från rost och rostskydda sedan.

Är också inne på denna spår men hela systemet bör inte bara lägga av!

Sir Real
390 Inlägg
6 augusti 2011
hade liknade problem på min förra bil va ABSkransen som hade lossnat/spruckit  kanske värt att kolla ?

2 Inlägg
6 augusti 2011
Grabber skrev:
S10e skrev:

Är också inne på denna spår men hela systemet bör inte bara lägga av!

Rent säkerhetsmässigt skall systemet stängas av om inte alla parametrar stämmer, saknar du eller får felaktiga värden från en givare så kan inte systemet avgöra vad som skall göras. Jag har själv reparerat en 307SW 2003 som systemet larmade intermittent och detta berodde på rost under givarna. Det skadar inte att kolla om det är samma fel i detta fall.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
Ska meddela detta vidare - inte min bil...

6 Inlägg
8 augusti 2011
har samma "problem" på min MB w124. ABSen lägger av över 110-120km/h.

beror på att jag har åt h-vete olika hjulstorlekar. så ABS-en blir förvirrad och stänger av systemet.

(de olika hjulstorlekarna har förövrigt en funktion, större hjul=lägre utväxling=lägre förbrukning, och de hjulen går inte in fram) smile

Sök