3452
Sök

Montera VX3 kam 740 turbo

MulleRacing
499 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#1
Hejsan!
Det är så att jag har införskaffat mig en vx3 kam och har lite funderingar.

-Vad behöver jag ha för montering? Den ska monteras utan att lyfta av toppen
-Vad bör jag ha för kamdrev? Går det med vilket som helst till 740?
-Vilken skillnad gör kammen? för å nackdelar

Mvh Limpan


MulleRacing
499 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#2
Ingen?


270 Inlägg
27 juli 2011
#3
Är ju ingen raketforskning direkt o byta kam.
Plocka dän kamrem/kam-drev/fördelare samt ventilkåpa.
Stoppa i nya kammen och gör i omvänd ordning :p


(Se till att du har nollat motorn efter du monterat nya kammen)


412 Inlägg
27 juli 2011
#4
Sakiq skrev:
Plocka dän kamrem/kam-drev/fördelare samt ventilkåpa.

Dän?

135
├┼┼
24 R

270 Inlägg
27 juli 2011
#5
Ja, va i helvete tror du att jag menar?


One Man Clan
4 287 Inlägg
28 juli 2011
#6
glöm inte packningarna och att man bör justera ventilspelet samt eventuellt justera de!


2 230 Inlägg
28 juli 2011
#7
byta kam i en volvo rödblock är sjukt enkelt tar väll typ 10-15 min, av med allt sen dit med allt igen, se till att nolla motorn finns märkning på kamdrev och remhjulet längs ner. sen om du vill vara noga så moment drar du kammen när du ska dra fast den.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

2 230 Inlägg
28 juli 2011
#8
Xuri skrev:
glöm inte packningarna och att man bör justera ventilspelet samt eventuellt justera de!

ja precis det med 0.35-0.45 har jag googlat mig fram till det ska vara, mät med bladmått eller om du har bättre saker.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 juli 2011
#9
Rojpen skrev:
byta kam i en volvo rödblock är sjukt enkelt tar väll typ 10-15 min, av med allt sen dit med allt igen, se till att nolla motorn finns märkning på kamdrev och remhjulet längs ner. sen om du vill vara noga så moment drar du kammen när du ska dra fast den.

shimsar du in en kamaxel så fort ? visa gärna de..


2 230 Inlägg
28 juli 2011
#10
Xuri skrev:
Rojpen skrev:
byta kam i en volvo rödblock är sjukt enkelt tar väll typ 10-15 min, av med allt sen dit med allt igen, se till att nolla motorn finns märkning på kamdrev och remhjulet längs ner. sen om du vill vara noga så moment drar du kammen när du ska dra fast den.

shimsar du in en kamaxel så fort ? visa gärna de..

om man inte behöver shimsa alltså ^^ bara bytet går att göra så fort.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
28 juli 2011
#11
köp gummina som sitter på ventilskaften när du endå lyfter kammen dom tar några minuter extra att byta men motorn brukar gå tystare med nya sånna smile

Kör fort så hinner inget hända...

498 Inlägg
28 juli 2011
#12
Glöm inte packboxen till kammen wink Kan vara gött att byta den med.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

MulleRacing
499 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
#13
Xuri skrev:
glöm inte packningarna och att man bör justera ventilspelet samt eventuellt justera de!

Justera men brickor eller hur? Åker A-kam nu å den har dom inte justerat tror jag, men är det samma ventilspel som gäller när man drar i en annan kam?


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
29 juli 2011
#14
Bara ett tips VX3 Kammen är värdelös...

...........Team T-Röd Racing.............

2 230 Inlägg
29 juli 2011
#15
StlpMK skrev:
Bara ett tips VX3 Kammen är värdelös...

jämfört med riktiga trimkammar ja men inte bland volvo org smile då H och K kammen är är mkt svårare att få tag på, sen går även VX3 kammen att skicka för omslipning så den blir riktigt fin.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

STREETRACER
892 Inlägg
29 juli 2011
#16
VX3 är onödigt arbete... Behåll du din A-kam.. Du får ett bättre register med den!

Bmc Crew

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
29 juli 2011
#17
Sketstopp24v skrev:
VX3 är onödigt arbete... Behåll du din A-kam.. Du får ett bättre register med den!

tycker att vx3 är betydligt trevligare

har kört K-kam i min 245turbo fungerade oxå perfekt visst effekten kom ganska högt upp men annars var den helt okej drog bra från 3000rpm-6700
gick att dra till 7000rpm utan att den direkt sa ifrån


men vx3 kammen är en beprövad 300hk kam
inte många som plockar 300hk ur en ft med A-kam

polarn har vx3 kam i sin 360turbo och den drar riktigt bra och snällt över hela registret ihop med 16t så är det en förbannat perfekt kam dom matchar varandra ganska bra

inget segt turbolagg eller något utan det bär bara iväg

Kör fort så hinner inget hända...

One Man Clan
4 287 Inlägg
29 juli 2011
#18
Growe skrev:
Sketstopp24v skrev:
VX3 är onödigt arbete... Behåll du din A-kam.. Du får ett bättre register med den!

tycker att vx3 är betydligt trevligare

har kört K-kam i min 245turbo fungerade oxå perfekt visst effekten kom ganska högt upp men annars var den helt okej drog bra från 3000rpm-6700
gick att dra till 7000rpm utan att den direkt sa ifrån


men vx3 kammen är en beprövad 300hk kam
inte många som plockar 300hk ur en ft med A-kam

polarn har vx3 kam i sin 360turbo och den drar riktigt bra och snällt över hela registret ihop med 16t så är det en förbannat perfekt kam dom matchar varandra ganska bra

inget segt turbolagg eller något utan det bär bara iväg

300 hk ur en b230ft inte så svårt med a kam.
väljer man bort marknadens minsta turbosar typ 16-19t så går de fin fint,
får man turbo lagg i en b230 med en 16t så har man nog glömt 2 kolvar i motorn :p


TBM NINJA
917 Inlägg
29 juli 2011
#19
om du har sugmotor så är A kam den bästa i mitt tycke! vx3 är inte så jävla bra, bara fläshigt namn som gör att folk tror den e bra å att den tillhörde 531 toppen...vx3 ska man ha på turbo motor om man ska ha den alls...jag ska köra a kam i min turbo motor när den är fardig

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

STREETRACER
892 Inlägg
29 juli 2011
#20
vet folk som fått mer effekt och bättre Kurva ur en 8V B230 med A-kam än med VX3... men det beror väl på vad man är ute efter antar jag... 

Jag gissar på att TS behöver shimsa in den nya kammen iaf... så det kan vara bra att inhandla lite olika shimsbrickor..

Jag har B230ET,531 topp o A-kam original wink  VX3 satt väl i 940,530 topp?  jag kan ha fel smile

Bmc Crew


Sök