fredriq skrev:
Är det ingen som inser vad man egentligen gör när man kör med delvis eller till fullo E85?
E85 har förvisso högre oktantal som är bra för förbränningen och medför att man kan köra med högre tändning, dock har E85 runt 30% mindre energiinnehåll...
Man måste alltså ha 30% mera bränsle när man kör på ren E85, motorstyrningen på en del bilar kan kompensera för detta genom lambadregleringen men långt ifrån alla klarar att kompensera så mycket som 30% och motorn går MAGERT, ni som är lite insatta i hur en bilmotor fungerar vet vad som händer när den går magert, en motor med hög kompression eller överladdning riskerar härdsmälta...
Kom inte och påstå att bilen drar mindre med bränsle när ni kör på E85, till bekostnad av vad, minskad effekt eller en motor som går för magert och riskerar överhettning/ras?
Jag körde själv min Porsche 944 på ren E85 men då bytte jag till större spridare och anpassad programvara i styrboxen, den gick minst lika bra som innan men drog givetvis mera bränsle, bilen var från 1985 och saknad lambdareglering så jag tror den gode Fekzen som gjorde programvaran fick fixa och dona ganska länge, den fungerade även klockrent med kallstarter ner till 5 grader, sedan sålde jag bilen...
Det jag vill säga är, tänk er för både en och 2 gånger innan ni häller i E85 i tanken, att soppan skulle vara elak mot slangar, packningar och pumpar är bara en av bieffekterna...