3672
Sök

Hur mycket E85 kan jag tanka utan konvertering?

1 253 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#1
Gäller min Audi 100 Avant 2.0E -90. Har läst om folk som kör sina 2,3 maskiner och även 1,8 på 100 % andel E85 i bilen så skulle vara trevligt att veta vad min klarar smile
Senast redigerat av opeldrifter (27 juli 2011)

Lev livet nu innan det är för sent

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
27 juli 2011
#2
Testa som alla andra?. Mer och mer för varje gång. När den börjar bli svårstartad och gå illa så har du tankat förmycket!

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

1 253 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#3
Jo det har jag ju tänkt med men trevligt o veta om någon gjort det och isf hur mycket. Men men börjar väl med 50/50 för det klarar dom det vet jag, Var mer att jag ville kolla vad max % Var då jag läst på listan på WWW.etanoli.nu ATT man kan köra med 100 % e85 utan konvertering

Lev livet nu innan det är för sent

Leg. Bilplågare
74 Inlägg
27 juli 2011
#4
Bensin säger jag bara

Lakhea Racing do it hard.

Olika
907 Inlägg
27 juli 2011
#5
Du kan ju montera en lambdamätare och se när den börjar gå magert.
Rekommenderar inte att koppla mätaren på bilens lambdasond eftersom mätarna sällan har en tillräckligt högohmig ingång och kommer då störa ut motorstyrdonets lambdareglering, montera istället en separat lambdasond till den nya mätaren.

Mvh
Fredrik

509 Inlägg
27 juli 2011
#6
Hur mycket E85 kan jag tanka utan konvertering?
jippi73 skrev:
Bensin säger jag bara

Bra svar
30% har jag provat på ett tiotal bilar,drar mindre och går bättre ,kör man på högre inblandning så brukar det vända och de drar lite mer och kan gå dåligt när det blir kallare.

1 253 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#7
Vissa har ju roliga svar... Har kört flera bilar med mellan 50-90 % inblandning o har endast märkt att de dragit mindre o blivit piggare dock lite slöare på låga varv därav min undran på denna bil innan man börjar blanda
Senast redigerat av opeldrifter (28 juli 2011)

Lev livet nu innan det är för sent

Leg. Bilplågare
74 Inlägg
29 juli 2011
#8
Jag har testat på nya,gamla,4-5-6-8cyl och de har gått skit.
Men jag kanske har haft oflyt då.
Hackat,svårstartat,dricker bra mycket mer eftersom man måsta ha ålattan i mattan för att kunna komma framåt.
Så för min del säger jag no more.
Men läser gärna tips. tongue

Lakhea Racing do it hard.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
29 juli 2011
#9
på min vento har jag kört 4månader med e85 fungerar finfint visst den är lite små grinig ibland framför allt när den är kall
men istora drag så bara den är igång så går den helt okej efter 10minuter går den minst lika bra som på bensin

den ligger under litern dessutom

enda jag gjort är att höja soppa trycket

tanten pendlar med denna bil varje dag och hon har inte klagat på något
men att bara tanka e85 fungerar sällan bra utan att göra något annat

körde min gamla mk2 på e85 utan konvertering och det fungerade men den ryckte och hade sig
gjorde oxå misstaget att hänga av batteripolen när jag hade e85 i tanken det tog 10minuter innan jag kunde nudda gasen =/
nu är gamla rp maskinerna väldigt tacksamma och av få modeller som åtminstånde fungerar okej utan konvertering
även om effekten sprunigt bort och att man känner att det inte är speciellt vättigt så går dom iallfall
men tycker jag har bättre ekonomi i venton fast den har större motor än vad jag hade i mk2:an

mätte upp venton vid någont tiillfälle och då låg den på 0.95 blandad tantkörning vilket är ganska okej
när den drar dryga dl mer bara med e85 i tanken mot bensin

Kör fort så hinner inget hända...

KHRacing
29 juli 2011
#10
Corolla GTi 1988 - Tankade ren E85, drog ut handtaget för högtändning & den rullade nog 3000mil på detta sättet, sommar som vinter, utan att NÅNTING annat gjordes. - Resultat - funkade perfekt.
(man t.om kände när T-vis´n öppnande, i 5:ans växel. vid gaspådrag)

Volvo 855 GL 1994 - tankade 50/50 en enda gång sedan satte bränslefiltret igen & efter några få mil var bränslepumpen totalt kass - resultat - funkade ej alls.
Senast redigerat av KHRacing (29 september 2011)

4 637 Inlägg
29 juli 2011
#11
Max 15% brukar experter rekommendera och det bara för bilar som tål E10 enligt listan...

1 253 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
#12
Blir o testa med 50% först iaf så får vi se smile

Lev livet nu innan det är för sent

193 Inlägg
29 juli 2011
#13
Nico-the-kid skrev:
Hur mycket E85 kan jag tanka utan konvertering?
jippi73 skrev:
Bensin säger jag bara

Bra svar
30% har jag provat på ett tiotal bilar,drar mindre och går bättre ,kör man på högre inblandning så brukar det vända och de drar lite mer och kan gå dåligt när det blir kallare.

Hur kan en bil avsedd för 95okt bensin dra nytta av bl.a E85ans högre oktantal utan att göra en konvertering/mappning, vad gäller t.ex tändning osv?

Placeboeffekt?

Jag förstår inte hur det är möjligt utan en konvert/mappning, så förklara gärna det för en idiot som mig.

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

KHRacing
29 juli 2011
#14
Min Civic gillade ej 100% E85, men 30% går utmärkt.

193 Inlägg
29 juli 2011
#15
Nico-the-kid skrev:
30% har jag provat på ett tiotal bilar,drar mindre och går bättre

Hur kan en bil avsedd för 95okt bensin dra nytta av bl.a E85ans högre oktantal utan att göra en konvertering/mappning, vad gäller t.ex tändning osv?

Placeboeffekt? Ja.

Jag förstår inte hur det är möjligt utan en konvert/mappning, så förklara gärna det för en idiot som mig. cool (Ekvationen går inte ihop)
Senast redigerat av Falcy (29 juli 2011)

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

1 253 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
#16
Tankade 21 liter e85 med nästan tom tank. Funkar utmärkt dock lite slöare på högre varv så blir mindre inblandning nästa tankning men funkar gör det smile

Lev livet nu innan det är för sent

747 Inlägg
29 juli 2011
#17
Info från Audi själva:
E10 kan användas i Audis bilmodeller försedda med bensinmotor från och med årsmodell 1992. (Står lite mer i info texten men inget som är relevant för din del.)

Sen att det går att köra på mer är en annan sak men detta är rekommenderat.
Senast redigerat av tonimakaroni (29 juli 2011)

/ Toni Larsson

36 Inlägg
29 juli 2011
#18
Kör på 100% etanol å en ställbar btr bra skit!


Olika
907 Inlägg
30 juli 2011
#19
Är det ingen som inser vad man egentligen gör när man kör med delvis eller till fullo E85?
E85 har förvisso högre oktantal som är bra för förbränningen och medför att man kan köra med högre tändning, dock har E85 runt 30% mindre energiinnehåll...

Man måste alltså ha 30% mera bränsle när man kör på ren E85, motorstyrningen på en del bilar kan kompensera för detta genom lambadregleringen men långt ifrån alla klarar att kompensera så mycket som 30% och motorn går MAGERT, ni som är lite insatta i hur en bilmotor fungerar vet vad som händer när den går magert, en motor med hög kompression eller överladdning riskerar härdsmälta...

Kom inte och påstå att bilen drar mindre med bränsle när ni kör på E85, till bekostnad av vad, minskad effekt eller en motor som går för magert och riskerar överhettning/ras?

Jag körde själv min Porsche 944 på ren E85 men då bytte jag till större spridare och anpassad programvara i styrboxen, den gick minst lika bra som innan men drog givetvis mera bränsle, bilen var från 1985 och saknad lambdareglering så jag tror den gode Fekzen som gjorde programvaran fick fixa och dona ganska länge, den fungerade även klockrent med kallstarter ner till 5 grader, sedan sålde jag bilen...

Det jag vill säga är, tänk er för både en och 2 gånger innan ni häller i E85 i tanken, att soppan skulle vara elak mot slangar, packningar och pumpar är bara en av bieffekterna...

Mvh
Fredrik

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
30 juli 2011
#20
fredriq skrev:
Är det ingen som inser vad man egentligen gör när man kör med delvis eller till fullo E85?
E85 har förvisso högre oktantal som är bra för förbränningen och medför att man kan köra med högre tändning, dock har E85 runt 30% mindre energiinnehåll...

Man måste alltså ha 30% mera bränsle när man kör på ren E85, motorstyrningen på en del bilar kan kompensera för detta genom lambadregleringen men långt ifrån alla klarar att kompensera så mycket som 30% och motorn går MAGERT, ni som är lite insatta i hur en bilmotor fungerar vet vad som händer när den går magert, en motor med hög kompression eller överladdning riskerar härdsmälta...

Kom inte och påstå att bilen drar mindre med bränsle när ni kör på E85, till bekostnad av vad, minskad effekt eller en motor som går för magert och riskerar överhettning/ras?

Jag körde själv min Porsche 944 på ren E85 men då bytte jag till större spridare och anpassad programvara i styrboxen, den gick minst lika bra som innan men drog givetvis mera bränsle, bilen var från 1985 och saknad lambdareglering så jag tror den gode Fekzen som gjorde programvaran fick fixa och dona ganska länge, den fungerade även klockrent med kallstarter ner till 5 grader, sedan sålde jag bilen...

Det jag vill säga är, tänk er för både en och 2 gånger innan ni häller i E85 i tanken, att soppan skulle vara elak mot slangar, packningar och pumpar är bara en av bieffekterna...

Bra skrivet. Och fekzen la ner grymt mycket tid för att få chipsen till porschesarna att vara grymma!.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners


Sök