3388
Sök

Hur mycket E85 kan jag tanka utan konvertering?

1 282 Inlägg
7 augusti 2011
#41
50% E85 och 50 % Grön 95 går perfekt i min 740, ingen märkbar skillnad i effekten och lite billigare / mil smile


51 Inlägg
7 augusti 2011
#42
FugitivE skrev:
Om man vill spara 300-400:- på soppa varje månad så ska man nog ställa frågan till sig själv om man verkligen ska ha bil.

Fattigmanslösning är detta enligt mig, och hoppas att bilen hamnar på skroten och ingen köper bilen efter någon har gjort så med den..

Annan sak om vi snackar om turbobyggen med många bytta komponenter, vilket då många kör just e85 av många anledningar. Men vanliga standard bilar? nej tack.

Du måste ju va efterbliven. Talar du av erfarenhet eller bara vanligt skitsnack? Om du inte har något bra att tillföra så kanske bäst att låta bli.


BMW Power
2 362 Inlägg
7 augusti 2011
#43
Jag undrar då vem som är efterbliven här.

Om du menar nyare bil eller säg en lite mer prestanda bil än en sur volvo eller trött A4 så good luck.
Jag skriver inte på tomma tankar. Det finns en anledning varför jag tycker just så.

Testade du på din 540 tex? eller vart den för dyr och gick den inte så bra på E85?.
Sen tror folk att dom sparar så jävla mycket deg på detta, ni vet väl att bilen drar mer E85 än vanlig bensin?

Man kan ju då fråga sig varför biltillverkare som utvecklar sina motorer för Etanol byter ut eller ändrar en hel del saker i både motorer och bränslesystemen, samt gör grundliga omkalibreringar av motorstyrsystemens programvaror, om det hade räckt med att öka bränslemängden med ca 35% sen var det klart...

Det är en annan femma om man vill åt "billiga" hästar. Du kan köra på så mycket vassare inställning på tändning med e85 tex. just därför det används av många när det kommer till lite seriösare byggen.

OM jag inte minns fel så finns det väl redan 10% E85 i mackbensinen?

Sök runt lite på nätet än just Garaget.org, kolla hur många som faktiskt har fått problem med att just "blanda" E85 med bensin.. sen kan du återkomma..

Ditt ord "funkar" är nog inte samma "funkar" för mig eller många andra..
Senast redigerat av FugitivE (7 augusti 2011)

BMW, bogsering med wire :/

Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
8 augusti 2011
#44
på min vento är det inga 30% skillnad den ligger stadigt under litern med e85 när tanten kör

i manuallen är det uppgivet att den ska dra 0.8 eller liknande har inte boken framför mig
och det är helt klart lönsamt att köra den på e85

nu är det snart dax att tanka bensin igen då den ska in på årliga besiktning
sen får den gå på bensin under vinter

hade man orkat lägga ner lite tid så hade jag byggt ording en kallstartsfunktion så hade det inte varit några som helst problem att köra vintertid oxå


polarns 360turbo startade hela vintern enda han hade var kallstartspridaren inkopplad på en knapp några duchar och bilen var igång trotts att det var skitkallt
han kör stora spridare+tillskotssprut i övrigt B230fk 531topp som är planad och vx3kam
visst den är väll inte som en ny bil att starta
men tanke på hur en ford fikus flexifuel går när man kallstartar den så
är nog hans 360 betydligt bättre smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 570 Inlägg
8 augusti 2011
#45
50% har jag kört i min Volvo 850. Det enda problemet är på vintern, då blir den lite segstartad och går ryckigt.

1 365 Inlägg
8 augusti 2011
#46
Nu vet jag inte om du kör på 100% E85 men jag ponerar att du gör det. Anledningen till att din bil inte drar ca 30% mer när du kör på E85 är för att ditt styrsystem inte tillåter bilen att dra så mycket bränsle. Vad den vet så kör du på Bensin men dina fuel trims rapporterar att bilen går åt helvete för snålt så den försöker kompensera så mycket som den får enligt förbestämda tabeller. Din bil går garanterat för snålt fortfarande men styrsystemet kan inte kompensera det utan en riktig mappning för E85. Nästa säkerhetsåtgärd är som jag tidigare skrivit att dra tillbaka tändningen, På just en Vento från 93 är jag osäker om knacksensorer existerar. Det betyder att om du varvar ur venton ett par gånger kan jag garantera dig att du kommer höra ett metalliskt ljud eller ett pingande ljud, alternativt om du har knacksensorer att bilen går slött eller ryckigt.

Du klarar dig troligtvis undan med detta för att du kör bilen på låga varv, på lång sikt kommer den troligtvis inte må bra av det men å andra sidan är det en billig bil också.

Så precis som alla andra bilar behövs det ca 30% mer etanol för att bilen ska gå OPTIMALT. Sen är det ingen som säger att bilarna inte fungerar ok under lång eller kort tid genom att inte gå optimalt utan för snålt mycket är beroende på hur högt bilen varvas. 

Vissa av er upplever ju att bilen drar skitmycket mer soppa om de kör på 100% E85 och bilen går knackigt. Försöker då styrsystemet addera mycket mer bränsle? NEJ den skickar ut den högsta mängd bränsle som styrsystemet är tillåtet att göra, som på Venton ovan. MEN tändningen har dragits tillbaka ,eftersom ni har knacksensorer som skyddar motorn, så mycket att det troligtvis passerar oförbränt bränsle ner i katalysatorerna pga alldeles för låg tändning. Det i sin tur påverkar ju i högsta grad bränslekonomin. OBSERVERA att detta inte gäller äldre bilar där knacksensorer inte existerar utan där motorn kan ta skada direkt i olyckliga fall.

Det är mycket min gräsklippare kan köra på 100% e85 hit och min traktor kan köra på 100% e85 dit, MEN det betyder inte att en toktrimmad audi a4 klarar ens 30% e85. Fråga dig själv om du har råd att köpa en ny motor innan du toktankar E85.

Fultrimningstips är ju att ställa upp bränsletrycket med en BTR OCH att köpa kallare tändstift som är era bästa vänner om man kör för snålt

Growe skrev:
på min vento är det inga 30% skillnad den ligger stadigt under litern med e85 när tanten kör

i manuallen är det uppgivet att den ska dra 0.8 eller liknande har inte boken framför mig
och det är helt klart lönsamt att köra den på e85

nu är det snart dax att tanka bensin igen då den ska in på årliga besiktning
sen får den gå på bensin under vinter

hade man orkat lägga ner lite tid så hade jag byggt ording en kallstartsfunktion så hade det inte varit några som helst problem att köra vintertid oxå


polarns 360turbo startade hela vintern enda han hade var kallstartspridaren inkopplad på en knapp några duchar och bilen var igång trotts att det var skitkallt
han kör stora spridare+tillskotssprut i övrigt B230fk 531topp som är planad och vx3kam
visst den är väll inte som en ny bil att starta
men tanke på hur en ford fikus flexifuel går när man kallstartar den så
är nog hans 360 betydligt bättre smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
8 augusti 2011
#47
soppa får den så det är ingen fara men kör så klart inte okonverterat skulle tro att den drar ganska rimligt kanske kan den dra 30% mer fast jag är den enda som kört bilen innan konverteringen och nu kör min tant och den snittar inte speciellt mycket mer men så kör hon lugnare

kör med uppställt soppatryck uppmätt och inställd med en gasmätare som mäter co/co2500 och lambda värde och har lambda runt 1 hela tiden  nu är det iof bara tongångsmätt men den tänder lambda lampan direkt om den går snålt och den går märkbart bättre med e85 men självklart ska man höja tänding och helst byta till 30% större spridare för att få det 100% det är en kompromiss men 1liter e85 och den har gått över 1000mil med detta utan några som helst problem förutom en vevhus slang som går av hela tiden smile fast den var trasig innan konverteringen och kostar massor av pengar att köpa en orginal ny


det viktiga är att man får en bra bränsleekonomi och jag anser att en 2liter motor som fungerar helt okej över hela registret alltså från 1000-6500rpm och som håller för detta hela tiden fungerar fint med e85
och rasar så kvittar det eftersom bilen kostade 0kr alternativet hade varit att tanten tagit min 740turbo varje dag till jobbet och den snittar 1liter bensin milen så vi sparar ganska stora pengar varje månad på att använda en bil som kostade 0kr i inköp kostar under 10kr milen att köra

men man måste självklart förstå hur styrsystemet fungerar jag är väl medveten om att mitt sprut fetar på extra eftersom den anser att den går aningen snålt men samtidigt har jag sån känsla för motorer att jag förstår hurvida den går snålt eller ej
jag vet hur en spikning låter och det märks på prestandarn direkt om man har någon fet spikning
men jag har varvart ur bilen från 1-4:an utan spiknings tändenser och gjort så säkert 100gånger utan problem
sitter nog knacksensor men oxå lambda sensor som faktist har en funktion som mäter bränsleblandningen
och går den snål kommer den ganska omgånde tända lambda lampan
oavsätt om den går fett eller snålt
därimot går den snålt direkt när slangen som går mellan insuget och vevhuset är av
detta märks tydligt då bilen går dåligt på tongång och svarar dåligt på höga varv
så motorn förmedlar väldigt tydligt om den går snålt


och sprutet är så pass avancerat att det klarar att kompensera minst 10-15% extra bränsle dom andra 20% klarar jag med btr:en hade jag inte haft en så konstig fuelraid hade det redan suttit nya spridare som hade varit större men nu var inte det möjligt

min golf mk2 1.8i testade jag 100% e85 utan konvertering och då visade den alla tändenser till att gå snålt
orkade inte varva ordenkligt blev slö osv
det sprutet är iövrigt riktigt bra på att kompensera eftersom man tydligt märkte att bilen gick piss på ren e85 med grundmappen i sprutet innan den ställde in sig efter motorn
så lyfte man batteripolen och montera tillbaka den så gick inte bilen att köra på 15minuter då den hackade och gick skit på e85

men pröva sig fram kan man alltid göra men 100% e85 på en orörd motor är bara dumnt
höjt soppatryck så fungerar det på en del och på vissa fungerar det inte
man får testa sig fram och inte vara så feg
inte direkt så man gör detta på en ny bil
men en bil för någon tusen lapp kvittar om man testar sig fram

Kör fort så hinner inget hända...

1 253 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
#48
Jävla Skitsnack på vissa här...bara för att jag inte är gjord av pengar o vill spara några slantar varje månad då ska jag inte ha bil. Så bara för att jag är arbetslös ska jag o min familj inte ha bil?? Folk som skriver Sådär är väl täta över öronen o uppväxt med kaviar och rom i nappflaskan o har aldrig behövt vända på kronorna varje månad!!! Sådant Jävla skitsnack jag blir så förbannad på er snobbar som tror ni är nåt. Det enda ni är isf är idioter. Kryp tillbaka in i eran fantasivärld och lev erat problemfria liv!!!
Senast redigerat av opeldrifter (8 augusti 2011)

Lev livet nu innan det är för sent

1 365 Inlägg
8 augusti 2011
#49
Growe bra förklarat för det visar sig ju att du faktiskt gjort justering iform av högre bränsletryck samt att du mätt lambda. Jag håller helt med dig om att man def kan laborera på en billig bil som man kan riskera att ha sönder i värsta fall men det var bra att du faktiskt skrev att du kör med en BTR för att ställa upp trycket och att det är dumt att köra 100% e85 på en orörd motor. Det var ungefär dit jag ville komma också smile


1 253 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
#50
Har laborerat lite i dagarna o kör nu med 30-40% beroende på väder o temp

Lev livet nu innan det är för sent

51 Inlägg
8 augusti 2011
#51
FugitivE skrev:
Jag undrar då vem som är efterbliven här.

Om du menar nyare bil eller säg en lite mer prestanda bil än en sur volvo eller trött A4 så good luck.
Jag skriver inte på tomma tankar. Det finns en anledning varför jag tycker just så.

Testade du på din 540 tex? eller vart den för dyr och gick den inte så bra på E85?.
Sen tror folk att dom sparar så jävla mycket deg på detta, ni vet väl att bilen drar mer E85 än vanlig bensin?

Man kan ju då fråga sig varför biltillverkare som utvecklar sina motorer för Etanol byter ut eller ändrar en hel del saker i både motorer och bränslesystemen, samt gör grundliga omkalibreringar av motorstyrsystemens programvaror, om det hade räckt med att öka bränslemängden med ca 35% sen var det klart...

Det är en annan femma om man vill åt "billiga" hästar. Du kan köra på så mycket vassare inställning på tändning med e85 tex. just därför det används av många när det kommer till lite seriösare byggen.

OM jag inte minns fel så finns det väl redan 10% E85 i mackbensinen?

Sök runt lite på nätet än just Garaget.org, kolla hur många som faktiskt har fått problem med att just "blanda" E85 med bensin.. sen kan du återkomma..

Ditt ord "funkar" är nog inte samma "funkar" för mig eller många andra..

Klart som fan jag provat på min 540. Den gick ALLTID på 30% E85. Precis som alla mina andra bilar. Och va i helvete har prestanda med nånting att göra? Funkar det så funkar det. 540in gick kanon, märkbart piggare också. Körde den på 1.1l/milen långkörning vilket kan klassas som klart godkänt för en V8 på över 300hk. Folk tror inte att dom sparar så "jävla" mycket, men lägger man ihop det så blir det ett antal tusenlappar per år.

Varför ska jag söka runt på garaget? Jag har ju provat och vet att de funkar för mig, eller det kanske inte gjorde det egentligen? Eftersom det är så "många" som haft problem med det tydligen. Kanske dags att du loggar ut från garaget några timmar och lämnar din lilla grotta utan fönster och faktiskt provar själv, istället för att sitta här och sprida massa lögner och fantasier.


BMW Power
2 362 Inlägg
8 augusti 2011
#52
Enligt vissa svar här så verkar det som det..
Att ta risken att bilen rasar och sparar några hundralappar per månad.

Jag sa inte att du skulle söka på Garaget, sök på ANDRA sidor än bara Garaget, där det finns folk som faktiskt har testat detta till fullo med blandat resultat.. Nu snackar jag inte om Bertil på hörnet. Utan riktiga företag som har gjort detta tillomed.

Detta är knappast något som tillverkarna står bakom, att man kan göra? så varför göra det?. Köp en etanolbil istället? eller gör en riktig konvertering.. Vi får väl se vems plånbok det egentligen svider mest om när bilen inte funkar längre.

Jag kan acceptera att du gör som du gör, men då bör du samtidigt förstå vad jag menar med det jag skriver.

Dawe skrev ett fint inlägg.
Senast redigerat av FugitivE (8 augusti 2011)

BMW, bogsering med wire :/

Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
8 augusti 2011
#53
Richtenb skrev:
Growe bra förklarat för det visar sig ju att du faktiskt gjort justering iform av högre bränsletryck samt att du mätt lambda. Jag håller helt med dig om att man def kan laborera på en billig bil som man kan riskera att ha sönder i värsta fall men det var bra att du faktiskt skrev att du kör med en BTR för att ställa upp trycket och att det är dumt att köra 100% e85 på en orörd motor. Det var ungefär dit jag ville komma också smile

man måste så klart ha lite motoröra och koll innan man gör en 100% konvertering och enligt mig så fungerar venton skapligt men inte 100% bra för då skulle den alltid vara lättstartad men detta kräver för mycket jobb för en skrotbil

dels måste man feta på med bränsle när den är kall och helst värma upp bränslet oxå
om man ska kunna köra med det året runt


men 100% e85 och det fungerar 100% utan att att röra motorn fungerar inte!

visst det kan fungera hjälpligt men den kommer vara svårstartad den kommer vara märkbart slöare och lambdan kommer visa att bilen går för snålt

har man ingen lambda så är risken förbaskat stor att det resulterar i en rasad motor

även om man höjer soppa trycket så gäller det att kontrollera hur mycket den fetar på
har man otur så slutar det med lagerras för att man öser för mycket e85 ner i oljetråget smile

Kör fort så hinner inget hända...

51 Inlägg
9 augusti 2011
#54
FugitivE skrev:
Enligt vissa svar här så verkar det som det..
Att ta risken att bilen rasar och sparar några hundralappar per månad.

Jag sa inte att du skulle söka på Garaget, sök på ANDRA sidor än bara Garaget, där det finns folk som faktiskt har testat detta till fullo med blandat resultat.. Nu snackar jag inte om Bertil på hörnet. Utan riktiga företag som har gjort detta tillomed.

Detta är knappast något som tillverkarna står bakom, att man kan göra? så varför göra det?. Köp en etanolbil istället? eller gör en riktig konvertering.. Vi får väl se vems plånbok det egentligen svider mest om när bilen inte funkar längre.

Jag kan acceptera att du gör som du gör, men då bör du samtidigt förstå vad jag menar med det jag skriver.

Dawe skrev ett fint inlägg.

Har ALDRIG hört om någon som rasat sin motor pga. att den gått på E85.

Här har du ett citat från ett ganska välkänt företag:
"- In 1997 BSR converted a Volvo 945 to E85 on behalf of the Municipality of Växjö.
The car satisfies exhaust/emission standards that apply to petrol even with E85 and has been driven 160,000 kilometers without any problems."

http://www.bsrtuning.com.au/read-more/environment/

Ännu ett tips för dig är att läsa på http://www.etanol.nu


1 365 Inlägg
9 augusti 2011
#55
Ivaldi: BSR gör riktiga konverteringar, Nedanstående är inte ett citat om att en okonverterad bil har gått 160 000 km på E85. De ändrar mappningen och även i vissa fall fysiska delar. Ingen här har väl egentligen påstått att en konverterad bil skulle ha problem att köra på E85? Utan just om man kör för mycket E85 utan att röra motorn alls (helt orginal bensinmotor)




ivaldi skrev:
FugitivE skrev:
Enligt vissa svar här så verkar det som det..
Att ta risken att bilen rasar och sparar några hundralappar per månad.

Jag sa inte att du skulle söka på Garaget, sök på ANDRA sidor än bara Garaget, där det finns folk som faktiskt har testat detta till fullo med blandat resultat.. Nu snackar jag inte om Bertil på hörnet. Utan riktiga företag som har gjort detta tillomed.

Detta är knappast något som tillverkarna står bakom, att man kan göra? så varför göra det?. Köp en etanolbil istället? eller gör en riktig konvertering.. Vi får väl se vems plånbok det egentligen svider mest om när bilen inte funkar längre.

Jag kan acceptera att du gör som du gör, men då bör du samtidigt förstå vad jag menar med det jag skriver.

Dawe skrev ett fint inlägg.

Har ALDRIG hört om någon som rasat sin motor pga. att den gått på E85.

Här har du ett citat från ett ganska välkänt företag:
"- In 1997 BSR converted a Volvo 945 to E85 on behalf of the Municipality of Växjö.
The car satisfies exhaust/emission standards that apply to petrol even with E85 and has been driven 160,000 kilometers without any problems."

http://www.bsrtuning.com.au/read-more/environment/

Ännu ett tips för dig är att läsa på http://www.etanol.nu


193 Inlägg
9 augusti 2011
#56
Richtenb skrev:
Ivaldi: BSR gör riktiga konverteringar, Nedanstående är inte ett citat om att en okonverterad bil har gått 160 000 km på E85. De ändrar mappningen och även i vissa fall fysiska delar. Ingen här har väl egentligen påstått att en konverterad bil skulle ha problem att köra på E85? Utan just om man kör för mycket E85 utan att röra motorn alls (helt orginal bensinmotor)

Precis!
Börja för fan inte dra upp riktiga, konverterade bilar och jämför med här, när tråden handlar om bilar UTAN konvertering.

Att bilen skulle gå märkbart bättre och billigare på 30-40% etanol är fortfarande en ren placebo effekt.
Varför skulle man annars ändra på bl.a bränslemapparna och tändning när man gör en konvertering.
Om det blev precis lika bra utan så skulle man ju inte göra det.

Det fungerar att blanda in 30-50% etanol i en bensinbil. Men det kan aldrig bli speciellt bra. Därför gör man bl.a en mappning.
Och tråden handlar om E85 utan att göra konvertering.

Jag kör med E85 endast för att det ger mig fler hästkrafter på ett säkrare sätt än om jämför med bensin.
Sen att man faktiskt sparar lite pengar på det också är bara en bonus, idag skiljer det över 4:- / liter.
Vill jag köra snålt med min 9-5a går det att komma under litern med etanolen, t.ex vid långkörningar.

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
9 augusti 2011
#57
Falcy skrev:
Richtenb skrev:
Ivaldi: BSR gör riktiga konverteringar, Nedanstående är inte ett citat om att en okonverterad bil har gått 160 000 km på E85. De ändrar mappningen och även i vissa fall fysiska delar. Ingen här har väl egentligen påstått att en konverterad bil skulle ha problem att köra på E85? Utan just om man kör för mycket E85 utan att röra motorn alls (helt orginal bensinmotor)

Precis!
Börja för fan inte dra upp riktiga, konverterade bilar och jämför med här, när tråden handlar om bilar UTAN konvertering.

Att bilen skulle gå märkbart bättre och billigare på 30-40% etanol är fortfarande en ren placebo effekt.
Varför skulle man annars ändra på bl.a bränslemapparna och tändning när man gör en konvertering.
Om det blev precis lika bra utan så skulle man ju inte göra det.

Det fungerar att blanda in 30-50% etanol i en bensinbil. Men det kan aldrig bli speciellt bra. Därför gör man bl.a en mappning.
Och tråden handlar om E85 utan att göra konvertering.

Jag kör med E85 endast för att det ger mig fler hästkrafter på ett säkrare sätt än om jämför med bensin.
Sen att man faktiskt sparar lite pengar på det också är bara en bonus, idag skiljer det över 4:- / liter.
Vill jag köra snålt med min 9-5a går det att komma under litern med etanolen, t.ex vid långkörningar.

i många fall sparar man faktist inga pengar på e85 framför allt när det är som ovanstånde skrivit när hela styrsystemet börjar backa tändningen och ha sig så blir motorn sjukt oeffektiv det är raka motsatsen till vad man vill ha
samma på min vento där jag inte ökar tändingen fast jag borde göra detta då bilen garanterat skulle gå snålare och bättre men har klockat bilen under lite olika hastigheter och effekten av e85 är märkbar men inte värt det i effektsynpunkt  det handlar om någon hundradel men det är tackvare att man inte ökar tändningen

hade jag brytt mig det minsta om skrothögen hade jag höjt tändingen för länge sen
men effekten är fullt tillräcklig för tanten den gör 200km/h lätt och 0-100 ungefär som en orginal 740turbo
men det är en pendlar bil som går motorväg i 6mil varje dag  hon brukar köra 120-130km/h hela vägen och då ligger den runt litern straxt under fast bilen varvar ganska mycket
då det är ett golf Gti paket dom monterat orginal i dessa och 115hk blir inte pigga om man inte har lågt växlat

Kör fort så hinner inget hända...

51 Inlägg
9 augusti 2011
#58
Men för helvete! Klart som fan jag menar MED konvertering! Har aldrig påstått något annat. Det fattar väl vilken idiot som helst att de inte funkar utan konvertering.


1 365 Inlägg
9 augusti 2011
#59
Nej det fattar inte alla men de är inte idioter för det utan det är väl det som ett forum är till för eller? Trådskaparen frågar just om hur mycket etanol han vågar tanka i bilen utan att det blir osäkert i en okonverterad motor. Många påpekar då att det inte är så smart att tanka för mycket etanol pga av riskerna i en OKONVERTERAD motor. Kör man en billig bil och är beredd att riskera haveri så kan man köra på mer än 30-40% etanol men det är inte optimalt och det är ingen gissning utan fakta. Om det är något som är bra att läsa i en tråd innan man postar så är det överskriften... Börja där.




ivaldi skrev:
Men för helvete! Klart som fan jag menar MED konvertering! Har aldrig påstått något annat. Det fattar väl vilken idiot som helst att de inte funkar utan konvertering.


51 Inlägg
9 augusti 2011
#60
Mina inlägg är svar på FugitivE's påståenden. Bakåtsträvare som han är.



Sök