soppa får den så det är ingen fara men kör så klart inte okonverterat skulle tro att den drar ganska rimligt kanske kan den dra 30% mer fast jag är den enda som kört bilen innan konverteringen och nu kör min tant och den snittar inte speciellt mycket mer men så kör hon lugnare
kör med uppställt soppatryck uppmätt och inställd med en gasmätare som mäter co/co2500 och lambda värde och har lambda runt 1 hela tiden nu är det iof bara tongångsmätt men den tänder lambda lampan direkt om den går snålt och den går märkbart bättre med e85 men självklart ska man höja tänding och helst byta till 30% större spridare för att få det 100% det är en kompromiss men 1liter e85 och den har gått över 1000mil med detta utan några som helst problem förutom en vevhus slang som går av hela tiden
fast den var trasig innan konverteringen och kostar massor av pengar att köpa en orginal ny
det viktiga är att man får en bra bränsleekonomi och jag anser att en 2liter motor som fungerar helt okej över hela registret alltså från 1000-6500rpm och som håller för detta hela tiden fungerar fint med e85
och rasar så kvittar det eftersom bilen kostade 0kr alternativet hade varit att tanten tagit min 740turbo varje dag till jobbet och den snittar 1liter bensin milen så vi sparar ganska stora pengar varje månad på att använda en bil som kostade 0kr i inköp kostar under 10kr milen att köra
men man måste självklart förstå hur styrsystemet fungerar jag är väl medveten om att mitt sprut fetar på extra eftersom den anser att den går aningen snålt men samtidigt har jag sån känsla för motorer att jag förstår hurvida den går snålt eller ej
jag vet hur en spikning låter och det märks på prestandarn direkt om man har någon fet spikning
men jag har varvart ur bilen från 1-4:an utan spiknings tändenser och gjort så säkert 100gånger utan problem
sitter nog knacksensor men oxå lambda sensor som faktist har en funktion som mäter bränsleblandningen
och går den snål kommer den ganska omgånde tända lambda lampan
oavsätt om den går fett eller snålt
därimot går den snålt direkt när slangen som går mellan insuget och vevhuset är av
detta märks tydligt då bilen går dåligt på tongång och svarar dåligt på höga varv
så motorn förmedlar väldigt tydligt om den går snålt
och sprutet är så pass avancerat att det klarar att kompensera minst 10-15% extra bränsle dom andra 20% klarar jag med btr:en hade jag inte haft en så konstig fuelraid hade det redan suttit nya spridare som hade varit större men nu var inte det möjligt
min golf mk2 1.8i testade jag 100% e85 utan konvertering och då visade den alla tändenser till att gå snålt
orkade inte varva ordenkligt blev slö osv
det sprutet är iövrigt riktigt bra på att kompensera eftersom man tydligt märkte att bilen gick piss på ren e85 med grundmappen i sprutet innan den ställde in sig efter motorn
så lyfte man batteripolen och montera tillbaka den så gick inte bilen att köra på 15minuter då den hackade och gick skit på e85
men pröva sig fram kan man alltid göra men 100% e85 på en orörd motor är bara dumnt
höjt soppatryck så fungerar det på en del och på vissa fungerar det inte
man får testa sig fram och inte vara så feg
inte direkt så man gör detta på en ny bil
men en bil för någon tusen lapp kvittar om man testar sig fram