3140
Sök

Köpråd: Sportbil, med hög hästar per liter ratio.

s0l0m0n
28 juli 2011
#21
Nocturnal skrev:
Jarlenas skrev:
Rx-8? 1,3 liter, 231 hk. Ganska så bra hk/l förhållande

Men ganska törstig.

Ganska törstig? Rätt bra underdrift smile Men bränslekostnad vägs upp med körglädje! wink

2 656 Inlägg
28 juli 2011
#22
camaro67 skrev:
Rquired skrev:
Bullet--- skrev:

Han skrev höga hästar per liter ratio tongue ...dvs en 2,5 liters turbomotor på 220 hk är inte precis imponerande siffror roll 88hk per liter

Jag lutar faktiskt lite åt "Tobbe456´s" håll, jag har full koll på vad en CL65 är och går för men den tycker inte den är någon sportbil utan istället en oansvarigt stark glidarbil. Det du verkar söka nu är däremot en sportbil, men kommer du verkligen stå ut med en sådan efter att ha kört 65 AMG?

Du byter från en enormt bekväm men samtidigt väldigt kompetent lyxbil, och så skall du stå ut med en liten obekväm sportig bil med en högvarvig/sportig motor som kommer upplevas som klen i alla lägen jämfört med en CL65 utom när du piskar den.

Tobbe456 tipsade däremot om en lite modernare bil, jag vill göra samma sak men tycker även en C30 är lite fel. Jag hade istället köpt en BMW 535d om jag vore dig, jodå du läser rätt; En dieselbil!

Jag tror inte det blir så fel som det först känns, precis som din gamla Mercedes så är en 5-serie kompetent om inte ännu roligare när vägen svänger och även om motorerna inte går att jämföra så upplevs dubbelturbosexan i denna bil som en enormt stark maskin. En 535d är alltså lite utav samma glidarbil med dold kompetens som din Mercedes var, men skillnaden att en 535d inte dricker i närheten av 1L/mil ens om du buskör den.

Istället för en obekväm sportbil får du alltså en modern, bekväm, praktisk och säker glidare igen. Du får stå ut med dieselljudet, jag tycker egentligen inte om dieselmotorer och hatar detta ljud, men provkör denna BMW så tror jag att du kommer tycka att det är något du kan stå ut med! smile

Jo men en 535d är ju en sportbil... Jag klassar inte ens m5:an som en sport. 535d lär ju vara lika kul som en v70

väldigt rolig v70 då får hinka upp då smile men förstår din mening de e ingen sport bil 535d n dessutom får man ingen vettig för 150 k


ClubJDM.se
1 608 Inlägg
28 juli 2011
#23
Honda s2000.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 juli 2011
#24
ekelund88 skrev:
camaro67 skrev:
Rquired skrev:

Jag lutar faktiskt lite åt "Tobbe456´s" håll, jag har full koll på vad en CL65 är och går för men den tycker inte den är någon sportbil utan istället en oansvarigt stark glidarbil. Det du verkar söka nu är däremot en sportbil, men kommer du verkligen stå ut med en sådan efter att ha kört 65 AMG?

Du byter från en enormt bekväm men samtidigt väldigt kompetent lyxbil, och så skall du stå ut med en liten obekväm sportig bil med en högvarvig/sportig motor som kommer upplevas som klen i alla lägen jämfört med en CL65 utom när du piskar den.

Tobbe456 tipsade däremot om en lite modernare bil, jag vill göra samma sak men tycker även en C30 är lite fel. Jag hade istället köpt en BMW 535d om jag vore dig, jodå du läser rätt; En dieselbil!

Jag tror inte det blir så fel som det först känns, precis som din gamla Mercedes så är en 5-serie kompetent om inte ännu roligare när vägen svänger och även om motorerna inte går att jämföra så upplevs dubbelturbosexan i denna bil som en enormt stark maskin. En 535d är alltså lite utav samma glidarbil med dold kompetens som din Mercedes var, men skillnaden att en 535d inte dricker i närheten av 1L/mil ens om du buskör den.

Istället för en obekväm sportbil får du alltså en modern, bekväm, praktisk och säker glidare igen. Du får stå ut med dieselljudet, jag tycker egentligen inte om dieselmotorer och hatar detta ljud, men provkör denna BMW så tror jag att du kommer tycka att det är något du kan stå ut med! smile

Jo men en 535d är ju en sportbil... Jag klassar inte ens m5:an som en sport. 535d lär ju vara lika kul som en v70

väldigt rolig v70 då får hinka upp då smile men förstår din mening de e ingen sport bil 535d n dessutom får man ingen vettig för 150 k

För det första tyder att du jämför en V70 och en 535d på en stor okunskap om dessa, men om du istället läser inlägget så ser du att jag tycker att han inte skall köpa en sportbil utan istället skall köpa en vettig glidare som t.ex en 535d. smile

En 535d är absolut ingen sportbil utan tvärt om, det finns t.ex snudd på ingen fartkänsla överhuvudtaget i en sådan 5-serie. Men det går trots det att åka minst lika fort genom kurvorna i denna klump som med några av de "sportbilar" som föreslagits ovan, samtidigt som den har kraft nog att köra ifrån många av dessa utan att dricka i närheten av samma mängd bränsle.

150.000:- är kanske lite snålt för en 535d i Sverige, men dels skrev TS "ca 150´" och dels kunde han kanske tänka sig att öka denna budget lite med tanke på att han deklarerat en förbrukning på runt 1L/mil; En 535d dricker dels mindre än så, dels kostar 1L diesel mindre än 1L 98oktan dessa "sportbilar" behöver. Kort och gott finns där således kanske lite pengar över öronmärka för drift som istället kan läggas på inköp?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Meister
6 763 Inlägg
28 juli 2011
#25
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:
camaro67 skrev:

Jo men en 535d är ju en sportbil... Jag klassar inte ens m5:an som en sport. 535d lär ju vara lika kul som en v70

väldigt rolig v70 då får hinka upp då smile men förstår din mening de e ingen sport bil 535d n dessutom får man ingen vettig för 150 k

För det första tyder att du jämför en V70 och en 535d på en stor okunskap om dessa, men om du istället läser inlägget så ser du att jag tycker att han inte skall köpa en sportbil utan istället skall köpa en vettig glidare som t.ex en 535d. smile

En 535d är absolut ingen sportbil utan tvärt om, det finns t.ex snudd på ingen fartkänsla överhuvudtaget i en sådan 5-serie. Men det går trots det att åka minst lika fort genom kurvorna i denna klump som med några av de "sportbilar" som föreslagits ovan, samtidigt som den har kraft nog att köra ifrån många av dessa utan att dricka i närheten av samma mängd bränsle.

150.000:- är kanske lite snålt för en 535d i Sverige, men dels skrev TS "ca 150´" och dels kunde han kanske tänka sig att öka denna budget lite med tanke på att han deklarerat en förbrukning på runt 1L/mil; En 535d dricker dels mindre än så, dels kostar 1L diesel mindre än 1L 98oktan dessa "sportbilar" behöver. Kort och gott finns där således kanske lite pengar över öronmärka för drift som istället kan läggas på inköp?

Men varför lägga fram en tråkig könslös familjebil när de var sportbilar han var ute efter då?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 juli 2011
#26
camaro67 skrev:
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:

väldigt rolig v70 då får hinka upp då smile men förstår din mening de e ingen sport bil 535d n dessutom får man ingen vettig för 150 k

För det första tyder att du jämför en V70 och en 535d på en stor okunskap om dessa, men om du istället läser inlägget så ser du att jag tycker att han inte skall köpa en sportbil utan istället skall köpa en vettig glidare som t.ex en 535d. smile

En 535d är absolut ingen sportbil utan tvärt om, det finns t.ex snudd på ingen fartkänsla överhuvudtaget i en sådan 5-serie. Men det går trots det att åka minst lika fort genom kurvorna i denna klump som med några av de "sportbilar" som föreslagits ovan, samtidigt som den har kraft nog att köra ifrån många av dessa utan att dricka i närheten av samma mängd bränsle.

150.000:- är kanske lite snålt för en 535d i Sverige, men dels skrev TS "ca 150´" och dels kunde han kanske tänka sig att öka denna budget lite med tanke på att han deklarerat en förbrukning på runt 1L/mil; En 535d dricker dels mindre än så, dels kostar 1L diesel mindre än 1L 98oktan dessa "sportbilar" behöver. Kort och gott finns där således kanske lite pengar över öronmärka för drift som istället kan läggas på inköp?

Men varför lägga fram en tråkig könslös familjebil när de var sportbilar han var ute efter då?

Därför att åsikterna skiljer, du rekommenderar jänkare som fördomsfullt "inte kan svänga" i en dels ögon och en annan rekommenderar Volvo C30 och Ford Focus. Jag upplevde att TS inte var ute efter en sportbil (I mina ögon: Liten lätt bil byggd för att svänga, inte för vardagsbruk) utan för att citera honom själv "Jag vill kalla det sportbil för att dämpa ångesten lite, då jag byter ner från en cl65."

En CL65 är ingen sportbil, utan en sportig lyxbil stöpt i lite samma form som en 5-serie. Därför tror jag att en 535d och framför allt ekonomin i en sådan kan passa honom utmärkt, allt det står i det första inlägget jag skrev!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

17 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
#27
Rquired skrev:
camaro67 skrev:
Rquired skrev:
För det första tyder att du jämför en V70 och en 535d på en stor okunskap om dessa, men om du istället läser inlägget så ser du att jag tycker att han inte skall köpa en sportbil utan istället skall köpa en vettig glidare som t.ex en 535d. smile

En 535d är absolut ingen sportbil utan tvärt om, det finns t.ex snudd på ingen fartkänsla överhuvudtaget i en sådan 5-serie. Men det går trots det att åka minst lika fort genom kurvorna i denna klump som med några av de "sportbilar" som föreslagits ovan, samtidigt som den har kraft nog att köra ifrån många av dessa utan att dricka i närheten av samma mängd bränsle.

150.000:- är kanske lite snålt för en 535d i Sverige, men dels skrev TS "ca 150´" och dels kunde han kanske tänka sig att öka denna budget lite med tanke på att han deklarerat en förbrukning på runt 1L/mil; En 535d dricker dels mindre än så, dels kostar 1L diesel mindre än 1L 98oktan dessa "sportbilar" behöver. Kort och gott finns där således kanske lite pengar över öronmärka för drift som istället kan läggas på inköp?

Men varför lägga fram en tråkig könslös familjebil när de var sportbilar han var ute efter då?

Därför att åsikterna skiljer, du rekommenderar jänkare som fördomsfullt "inte kan svänga" i en dels ögon och en annan rekommenderar Volvo C30 och Ford Focus. Jag upplevde att TS inte var ute efter en sportbil (I mina ögon: Liten lätt bil byggd för att svänga, inte för vardagsbruk) utan för att citera honom själv "Jag vill kalla det sportbil för att dämpa ångesten lite, då jag byter ner från en cl65."

En CL65 är ingen sportbil, utan en sportig lyxbil stöpt i lite samma form som en 5-serie. Därför tror jag att en 535d och framför allt ekonomin i en sådan kan passa honom utmärkt, allt det står i det första inlägget jag skrev!

Jag tackar så hjärtligt för alla förslag, men kom o tänka på en sak. Har lyckats läsa mig till att en CL500 dricker 1,2 blandad. Kan det stämma? I sådant fall är det väl acceptabelt och inte riktigt den största förändringen (förutom mer än halverat antal springare under pedalen)

edit: CL från -02, -03 då alltså.
Senast redigerat av TJP (28 juli 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 juli 2011
#28
TJP skrev:
Rquired skrev:
camaro67 skrev:

Men varför lägga fram en tråkig könslös familjebil när de var sportbilar han var ute efter då?

Därför att åsikterna skiljer, du rekommenderar jänkare som fördomsfullt "inte kan svänga" i en dels ögon och en annan rekommenderar Volvo C30 och Ford Focus. Jag upplevde att TS inte var ute efter en sportbil (I mina ögon: Liten lätt bil byggd för att svänga, inte för vardagsbruk) utan för att citera honom själv "Jag vill kalla det sportbil för att dämpa ångesten lite, då jag byter ner från en cl65."

En CL65 är ingen sportbil, utan en sportig lyxbil stöpt i lite samma form som en 5-serie. Därför tror jag att en 535d och framför allt ekonomin i en sådan kan passa honom utmärkt, allt det står i det första inlägget jag skrev!

Jag tackar så hjärtligt för alla förslag, men kom o tänka på en sak. Har lyckats läsa mig till att en CL500 dricker 1,2 blandad. Kan det stämma? I sådant fall är det väl acceptabelt och inte riktigt den största förändringen (förutom mer än halverat antal springare under pedalen)

edit: CL från -02, -03 då alltså.

Jag vet faktiskt inte, mer än att drar en 500 1.2L/milen kan du lika gärna köpa en 600 så behåller du tolvan för mycket mer än så dricker den inte inte om du inte buskör eller kör mycket i staden. Problemet där är att 600 kostar mer när underhåll eller reparationer skall utföras. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

17 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
#29
En 500 blir nog bra, fick en CL65 i 18års-present av mina föräldrar och jag känner att jag har "lekt av mig" nu. Har hällre 5 lax i fickan än i ozonlagret varje månad när jag börjar plugga.

En fråga till som är OT: Om morsan och jag bestämmer oss för att köpa bil samtidigt, hos samma handlare, hur mycket kan vi pressa priset iom. att vi köper två? Om vi säger en CL500 för 150k och en ML för kanske 400, 550 tillsammans, vad kan vi få dom för?

alt. Hur mycket kan man "pruta?" (har INGEN erfarenhet av att köpa bil). Om en CL ligger på 150 hos handlare, vad kan man få ner den till? Ungefär? (självklart olika).

Brap Brap Brap
149 Inlägg
29 juli 2011
#30
s0l0m0n skrev:
Nocturnal skrev:
Jarlenas skrev:
Rx-8? 1,3 liter, 231 hk. Ganska så bra hk/l förhållande

Men ganska törstig.

Ganska törstig? Rätt bra underdrift smile Men bränslekostnad vägs upp med körglädje! wink

Nja, köra Rx-8an under litern är nog svårt... Men runt 1,2l/milen är nog ganska rimligt:
Wankelregistret.se - Bränsleförbrukning Rx-8


886 Inlägg
29 juli 2011
#31
Bullet--- skrev:
Han skrev höga hästar per liter ratio tongue ...dvs en 2,5 liters turbomotor på 220 hk är inte precis imponerande siffror roll 88hk per liter

Ja, men vad jag förstått så menar han snarare hög effekt gentemot förbrukningen, antingen så har du eller jag förstått fel. Jag gissar på du. wink


OnTopic:

Jag skulle kolla på någon av dessa:
Mercedes CLK
http://www.blocket.se/skaraborg/Mercede … 10&w=3

BMW 330 coupé
http://www.blocket.se/varmland/Bmw_330_ … 10&w=3

VW Golf GTI
http://www.blocket.se/stockholm/Volkswa … 10&w=3

Audi TT
http://www.blocket.se/kronoberg/Audi_TT … 10&w=3

Lexus IS250
http://www.blocket.se/varmland/Lexus_IS … 10&w=3

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Aldrig nöjd
804 Inlägg
29 juli 2011
#32
Strunta i att det är en sedan och leta upp en fin C32 AMG. Runt litern mil, hyfsat låg vikt och betydligt mindre än en CL65. Känns som väldigt mycket bil för pengarna och de fina exemplaren ligger precis i din budget.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
29 juli 2011
#33
BMW Z3 Coupé eller Honda Civic Type R?

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

886 Inlägg
29 juli 2011
#34
Bullet--- skrev:
Knepigt sätt att formulera att man vill ha en kraftig motor som dricker lite soppa, rubriken antyder att han vill ha mycket hästar per liter i volym tongue

Rubriken ja, men du läser väl igenom tråden innan du postar? wink

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

1 365 Inlägg
30 juli 2011
#35
Säger som Minister, Honda S2000. Eller varför inte en Audi Quattro TT, De går jävligt bra och är inte så törstiga


Meister
6 763 Inlägg
30 juli 2011
#36
Richtenb skrev:
Säger som Minister, Honda S2000. Eller varför inte en Audi Quattro TT, De går jävligt bra och är inte så törstiga

Ja om han har frisörsalong kan han ju köpa en TT.. Men en S2K kan ju vara något. http://stncd.com/wp-content/uploads/201 … 00x398.jpg


177 Inlägg
30 juli 2011
#37
varför inte importera en tvr ? v8 lågvikt och går väll rätt billigt ? smile


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
30 juli 2011
#38
Andromeda skrev:
camaro67 skrev:
Andromeda skrev:
Ja, det är ju turbo du ska ha i alla fall, men vilken? Mazda 3 MPS verkar ju som sagt vara en bra kandidat, den har väl typ 270 hk på en 2,3l motor, och lär klara sig under litern blandad körning. De är säkert trimbara hos en del firmor också.

Varför inte en v8?

Jo, många v8'or klarar sig ju under litern blandad körning. Du kanske kan nämna några?

Jag fick Cobran att gå 1.05L milen motorväg.
Det med en icke optimal mappning.
Under litern är nog inte så omöjligt med en vettig mappning.

Håller med, varför inte v8? Visst inte så bränsle snåla men en Camaro får du enkelt för det priset med ordentliga kusar.
Gillar du att meka är en Camaro ett bra alternativ. Oändligt med väghållnings prylar som nästan skänks bort och mycket kan göra med drivlinan. Väldigt potent maskin.
Och LS1an är OTROLIGT stabil maskin.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

24 Inlägg
30 juli 2011
#39
min audi tt? 230hk drar i snitt 1-1,1 extremt rolig att köra och lågt pris?


29 Inlägg
31 juli 2011
#40
Tjena!

C30 T5 ca 300hp för 20K kan även köras på E85

Nissan 350 är en riktigt rolig bil med grym potential

Beamer om man inte har brottom å gillar att tanka wink

Hej hopp



Sök