MrPB skrev:
På dom där motorerna, vad är det för skillnad på redtopp, blacktopp och sen om jag fattat det rätt så finns det en silvertopp med???
Tänkte du verkar ha koll på läget så lika bra o passa på o fråga
mvh//Petter
Finns lite variationer i insug, avgas, mapsensor/lmm, tändning men i stort:
4AGE (16V, dubbla överliggande kamaxlar, insprutning)
- Version 1 och 2 "Blue Top" (120hk 83-87, 87-89) Bigport
- Version 3 "Red Top" (140hk 89-91) Smallport (snabbare flöde i insuget)
4AGE (som ovan men 20 ventiler)
- Version 4 "Silver Top" (160hk 91-95)
- Version 5 "Black Top" (165hk 95-98)
Sen skiljer det sig mellan Japan-spec (upp till +15hk) och övriga världen (t.ex pga avgasreglering i t.ex. USA)
Original i AE86 sitter Version 1 och 2.
I min sitter eftermonterad Version 3 (som kommer bl.a från tvärställd Corolla GTI men som sitter rak i min). Plus lite annat bl.a. andra spridare.
Tanken är sen att jag skall bygga på en Version 4 eller 5.
Sen finns det en 4AGZE med kompressor (170hk) som man kan lätt bygga turbo på, men det känns lite fel om man vill behålla "original"-stuket. Men bättre det än Supra-motor eller något annat.
Mer info:
Toyota A engine - Wikipedia, the free encyclopediaMvh
Håkan