Rquired skrev:
Att Saab har problem att få fram reservdelar är ingen myt utan en verklighet för många Saab-ägare. Dock finns det andra vägar att köpa delar ifrån. Men nu skall vi vara realistiska: Saab har byggt 4 miljoner bilar under drygt 60års tid, det är så många A-klass Mercedes byggt under 12års tid. Av dessa 4 miljoner Saab finns förstås inte alla kvar, många har krockats, skrotats, eller står helt enkelt undanställda i ett Garage som entusiastbil med ett obefintligt behov av delar då den inte använts och inte slits. Säga vad man vill, men Saab har entusiaster...
Tillbaka till ämnet, Saab är kort och gott ingen särskilt högt prioriterad aktör på något håll.
Någon kommer förmodligen hålla liv i tillverkningen av delar till deras modeller, men chansen att dessa delar kommer finnas tillgänglig i den omfattning och till de priser bilägare kommer förvänta sig är liten. Går Saab omkull kommer det troligtvis vara dyrt att köpa delar till dessa om några år, väntetiden kommer vara lång och antalet verkstäder som har den kompetens som bör finnas kommer troligen vara försvinnande små. Sedan skriver du att han skall stötta Trollhättan och Saab, hur då? Genom att köpa en begagnad Saab och handla delar från tredje part då Saab inte kan tillhandahålla dem tillräckligt snabbt? Ledsen med Saab kommer inte ha den minsta lilla nytta av att TS köper en begagnad 9-5...
Det är inte heller något vidare bra tillfälle att köpa en Saab idag, man kan säga vad man vill men ingen kan neka till att en konkurs är 100% realistisk och dessutom väldigt sannolik. Att då köpa en Saab för
50.000:- idag när en eventuell konkurs skulle kunna göra samma bil enormt svårsåld och värd i
bästa fall 30.000:- om två månader är inte bra:
Ett värdetapp på 40% på två månader är inget att skryta om...
För oavsett vad vi här på Garaget.org skriver, så
tror bilspekulanter att det kommer bli problem med att äga en Saab efter en konkurs och därför blir bilarna oattraktiva oavsett hur verkligheten ser ut.
Sedan kanske jag inte heller är frisk Andromeda, men även jag tycker kvalité är det samma som driftsäkerhet och när det gäller Saab pekar varken statistik eller antalet nöjda ägare på att Saab är annat än en medelmåtta inom området.