Köpråd Ny bil (INTE fabriksny)

ekelund88
1 augusti 2011 · 2 656 Inlägg

evilaudio skrev:

ekelund88 skrev:

Confide skrev:
Jag tror att Ekelund88 inte vet vad en 9-5 aero är för något, det är det roliga...
Alternativt att han inte skulle vilja erkänna att en SAAB är snabbare än hans häftiga BMW wink

hahah smile hängt av största saabtoken på detta forum och hans 9-5 aero både med golf o bmw :p så isof e de ju 5 sekundersbilar båda 2 wink

vilket skall editeras att det inte är över huvudtaget :p

en syncro vr6 e ju inte direkt nån raket heller så..  eller slänger man på turbo på dom så visst då rör de på sig.

exakt smile dit jag ville komma och dom åker ändå ifrån 9-5 aeron

evilaudio
1 augusti 2011 · 16 195 Inlägg

ekelund88 skrev:

evilaudio skrev:

ekelund88 skrev:

hahah smile hängt av största saabtoken på detta forum och hans 9-5 aero både med golf o bmw :p så isof e de ju 5 sekundersbilar båda 2 wink

vilket skall editeras att det inte är över huvudtaget :p

en syncro vr6 e ju inte direkt nån raket heller så..  eller slänger man på turbo på dom så visst då rör de på sig.

exakt smile dit jag ville komma och dom åker ändå ifrån 9-5 aeron

kan ju va "skit bakom spakarna"..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
s0l0m0n
1 augusti 2011 ·

ekelund88 skrev:

s0l0m0n skrev:

ekelund88 skrev:

hahah smile hängt av största saabtoken på detta forum och hans 9-5 aero både med golf o bmw :p så isof e de ju 5 sekundersbilar båda 2 wink

vilket skall editeras att det inte är över huvudtaget :p

Gillar bara att du skrev "HAHAHAHA" efter 6.9 sek.. Det är officiella siffror. Så inget fel att skriva det

dom officiela siffrorna på bmwn va 6.2 tror jag de va med ingen utrustning alls smile med utrustning finns de ingen som gått under 7 tror jag :p så allt handlar ju om hur dom mät dom med wink

det är ju klart dom mäter på bästa tänkbara sätt. I ett acc-test så skippar dem troligtvis all extra utrustning för att hålla nere vikten. Men det är ändå officiella siffror, så förstår ändå inte vad det roliga var i länken som postades.

Förlåt om man är grinig, men tycker bara att det var onödigt liksom, hör inte hemma i tråden alls.

ekelund88
1 augusti 2011 · 2 656 Inlägg

s0l0m0n skrev:

ekelund88 skrev:

s0l0m0n skrev:

Gillar bara att du skrev "HAHAHAHA" efter 6.9 sek.. Det är officiella siffror. Så inget fel att skriva det

dom officiela siffrorna på bmwn va 6.2 tror jag de va med ingen utrustning alls smile med utrustning finns de ingen som gått under 7 tror jag :p så allt handlar ju om hur dom mät dom med wink

det är ju klart dom mäter på bästa tänkbara sätt. I ett acc-test så skippar dem troligtvis all extra utrustning för att hålla nere vikten. Men det är ändå officiella siffror, så förstår ändå inte vad det roliga var i länken som postades.

Förlåt om man är grinig, men tycker bara att det var onödigt liksom, hör inte hemma i tråden alls.

för att jag tyckte verklighetsbaserade siffor borde vara mer intressant smile

evilaudio
1 augusti 2011 · 16 195 Inlägg

ekelund88 skrev:

s0l0m0n skrev:

ekelund88 skrev:

dom officiela siffrorna på bmwn va 6.2 tror jag de va med ingen utrustning alls smile med utrustning finns de ingen som gått under 7 tror jag :p så allt handlar ju om hur dom mät dom med wink

det är ju klart dom mäter på bästa tänkbara sätt. I ett acc-test så skippar dem troligtvis all extra utrustning för att hålla nere vikten. Men det är ändå officiella siffror, så förstår ändå inte vad det roliga var i länken som postades.

Förlåt om man är grinig, men tycker bara att det var onödigt liksom, hör inte hemma i tråden alls.

för att jag tyckte verklighetsbaserade siffor borde vara mer intressant smile

de anser jag oxå.. vad en bil gör på en test som inte har med verkligheten att göra e rätt ointressant.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
evilaudio
1 augusti 2011 · 16 195 Inlägg

M_Broberg skrev:
går inte få mkt skit bakom spakarna i i en automat.. Att -01ans 4 stegade "jänke" automat är skräp och sabbar tiderna är ingen nyhet nånstans smile

att ens komma på att "rejsa" me en sån bil fattar ja inte..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
ekelund88
1 augusti 2011 · 2 656 Inlägg

M_Broberg skrev:
går inte få mkt skit bakom spakarna i i en automat.. Att -01ans 4 stegade "jänke" automat är skräp och sabbar tiderna är ingen nyhet nånstans smile

äsch jag hade ju med automat wink

LeafBox Lat Perfektionist
1 augusti 2011 · 6 359 Inlägg

Kan vi inte bara enas om att ni alla är... Så onödiga. Och återgå till frågan kanske?

Ser fortfarande ingen annan bil här som kan ticka alla rutorna förutom S2/S4 Avant?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
s0l0m0n
1 augusti 2011 ·

evilaudio skrev:

ekelund88 skrev:

s0l0m0n skrev:
det är ju klart dom mäter på bästa tänkbara sätt. I ett acc-test så skippar dem troligtvis all extra utrustning för att hålla nere vikten. Men det är ändå officiella siffror, så förstår ändå inte vad det roliga var i länken som postades.

Förlåt om man är grinig, men tycker bara att det var onödigt liksom, hör inte hemma i tråden alls.

för att jag tyckte verklighetsbaserade siffor borde vara mer intressant smile

de anser jag oxå.. vad en bil gör på en test som inte har med verkligheten att göra e rätt ointressant.

Så det finns inte Aero-modeller som är minimalt utrustade menar ni? Visst, de flesta har en hel del tillval men det finns ju dem som inte har det och då stämmer siffrorna.

LeafBox skrev:
Kan vi inte bara enas om att ni alla är... Så onödiga. Och återgå till frågan kanske?

Ser fortfarande ingen annan bil här som kan ticka alla rutorna förutom S2/S4 Avant?

Agree, dock så är väl bägge modellerna svåra att hitta runt 50,000:- eller? har ingen koll på audi direkt, men s2 avant är väl rätt dyr?

LeafBox Lat Perfektionist
1 augusti 2011 · 6 359 Inlägg

Börjar bli lite i slutet av stegen när man kommer ner till 50k. Men det finns!
S4:an är lite billigare utav ngn anledning tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
s0l0m0n
1 augusti 2011 ·

LoverMan skrev:
Går i köpe tankarna för en ny bil, men har lite beslutsångest och lite krav på den, den ska ha/vara:

-Kombi
-Manuell
-bensin
-turbo
-typ max 50.000 kr
-besiktigat
-skattad
-rolig att köra men samtidigt en praktisk bil pga att vi har hund
-ingen bil med massa bulor eller en rosthög
-GÄRNA VOLVO, men inget krav

Kom gärna med förslag

Gjorde en snabb koll på blocket.se runt 50,000:-, kombi och bra med kusar under huven.

Alternativ som är relativt roliga är:

Audi S4 Biturbo
Audi Allroad 2.7 Biturbo (Dock är de flesta i denna prisklass automatare)
Saab 9-5 aero
Volvo 855R (Tycker dock dessa inte är värda prislappen när man kan köpa en v70 runt samma)
Volvo V70R
Volvo V70 T5

De flesta är väl redan föreslagna, men tänkte samla förslagen i en post.

IceEyes Varningar: För många..
1 augusti 2011 · 2 552 Inlägg

Volvo 245 Turbo är det optimala valet. Varför? Tja, inledningsvis är modellen utomordentligt praktisk, din hund kommer vara dig evigt tacksam över det kolossala bagageutrymmet.

Reservdelarna är löjligt billiga och Volvo 200-serien är barnsligt enkel att skruva med. Bättre kan det väl knappast bli? Slitstrykan är i övrigt fenomenal och bristen på överflödiga finesser som exempelvis elbackspeglar, regnsensorer, antisladdsystem och dylikt borgar för mindre trassel.

Låga inköpspriser, obefintlig värdeminskning och låga driftkostnader (frånsett bensinförbrukningen) är tre andra tunga argument. Något effektmonster kan man knappast anklaga modellen för att vara, men turbo och bakhjulsdrift tillför väl åtminstone någon form av körglädje wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
s0l0m0n
1 augusti 2011 ·

IceEyes skrev:
Volvo 245 Turbo är det optimala valet. Varför? Tja, inledningsvis är modellen utomordentligt praktisk, din hund kommer vara dig evigt tacksam över det kolossala bagageutrymmet.

Reservdelarna är löjligt billiga och Volvo 200-serien är barnsligt enkel att skruva med. Bättre kan det väl knappast bli? Slitstrykan är i övrigt fenomenal och bristen på överflödiga finesser som exempelvis elbackspeglar, regnsensorer, antisladdsystem och dylikt borgar för mindre trassel.

Låga inköpspriser, obefintlig värdeminskning och låga driftkostnader (frånsett bensinförbrukningen) är tre andra tunga argument. Något effektmonster kan man knappast anklaga modellen för att vara, men turbo och bakhjulsdrift tillför väl åtminstone någon form av körglädje wink

Well spoken big_smile

Andromeda Rumpmas
1 augusti 2011 · 3 860 Inlägg

Rquired skrev:

Andromeda skrev:

Rquired skrev:

Att Saab har problem att få fram reservdelar är ingen myt utan en verklighet för många Saab-ägare. Dock finns det andra vägar att köpa delar ifrån. Men nu skall vi vara realistiska: Saab har byggt 4 miljoner bilar under drygt 60års tid, det är så många A-klass Mercedes byggt under 12års tid. Av dessa 4 miljoner Saab finns förstås inte alla kvar, många har krockats, skrotats, eller står helt enkelt undanställda i ett Garage som entusiastbil med ett obefintligt behov av delar då den inte använts och inte slits. Säga vad man vill, men Saab har entusiaster...

Tillbaka till ämnet, Saab är kort och gott ingen särskilt högt prioriterad aktör på något håll. Någon kommer förmodligen hålla liv i tillverkningen av delar till deras modeller, men chansen att dessa delar kommer finnas tillgänglig i den omfattning och till de priser bilägare kommer förvänta sig är liten. Går Saab omkull kommer det troligtvis vara dyrt att köpa delar till dessa om några år, väntetiden kommer vara lång och antalet verkstäder som har den kompetens som bör finnas kommer troligen vara försvinnande små.

Sedan skriver du att han skall stötta Trollhättan och Saab, hur då? Genom att köpa en begagnad Saab och handla delar från tredje part då Saab inte kan tillhandahålla dem tillräckligt snabbt? Ledsen med Saab kommer inte ha den minsta lilla nytta av att TS köper en begagnad 9-5...

Det är inte heller något vidare bra tillfälle att köpa en Saab idag, man kan säga vad man vill men ingen kan neka till att en konkurs är 100% realistisk och dessutom väldigt sannolik. Att då köpa en Saab för 50.000:- idag när en eventuell konkurs skulle kunna göra samma bil enormt svårsåld och värd i bästa fall 30.000:- om två månader är inte bra: Ett värdetapp på 40% på två månader är inget att skryta om...

För oavsett vad vi här på Garaget.org skriver, så tror bilspekulanter att det kommer bli problem med att äga en Saab efter en konkurs och därför blir bilarna oattraktiva oavsett hur verkligheten ser ut.

Sedan kanske jag inte heller är frisk Andromeda, men även jag tycker kvalité är det samma som driftsäkerhet och när det gäller Saab pekar varken statistik eller antalet nöjda ägare på att Saab är annat än en medelmåtta inom området. wink

Nu spekulerar du å det grövsta igen.

Dessutom är det det faktum att de är "oattraktiva" som TS kan utnyttja för att få så mycket bil som möjligt för pengarna. Jag har för mig jag skrev det, det är ingen bil man ska köpa om man har tänkt sig att sälja den om ett år, men kan man tänka sig att ha den tills den ska skrotas om 10 år, då blir det en kanonaffär.

Klart jag gör, det är svårt att påstå sig veta något om framtiden men ovanstående är inte något orealitiskt scenario. Tänk själv, vilken tredje part vill lägga resurser på reservdelstillverkning åt Saab´s modeller när de istället kan fokusera på andra märken med 100, 200, 300, 1000 gånger så stor efterfrågan (Ex. Peugeot säljer drygt 30 gånger så många bilar per år jämfört med vad Saab som bäst gjort, och drygt 90 gånger så många bilar per år än vad Saab gjort den sista tiden bara som en jämförelse).

Företag drivs av vinstintresse, varför skulle någon vara intresserad av Saab när andra märken erbjuder en enormt mycket större vinst? Visst någon kommer säkert ta över tillverkningen även om det inte är deras högst prioriterade jobb, men att påstå att vi kommer ha fri tillgång till billiga Saab-delar några år efter en eventuell konkurs känns mer som en dåligt påhittad undanflykt än en trygg grund att köpa Saab på...

Att Saab´s bilar är oattraktiva idag betyder absolut inte att de inte kan bli ytterligare mindre attraktiva eller helt oönskade.

Serier som slutat tillverkas, t ex og/ng900, 9000, og9-3 och og9-5 finsn det fortfarande mängder med piratreservdelar till. Varför skulle de sluta tillverkas så länge de går åt. Eftersom någon gör det idag finns det lönsamhet i det. Dessa serier blir det inte färre bilar av även om Saab lägger ner.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
1 augusti 2011 · 3 860 Inlägg

ekelund88 skrev:

Wicca skrev:

ekelund88 skrev:

hahah smile hängt av största saabtoken på detta forum och hans 9-5 aero både med golf o bmw :p så isof e de ju 5 sekundersbilar båda 2 wink

vilket skall editeras att det inte är över huvudtaget :p

Kan ju iofs ha att göra med att du är bättre på att köra än Saabtoken? wink

Ingen kedja är starkare än den svagaste länken.

hahah inte vet jag smile men den känns över huvud inte så snabb som 6.9 sek faktiskt och bmwn e mät så sent som i lördags faktiskt mot en orginal 9-3 aero exakt jämt från 30-160  50-160 och dylikt så den e ju ingen raket och ändå "relativt enkelt" åker den ifrån en 9-5 aero

Då kan jag upplysa herr räcer om att en 9-5 Aero gör 0-100 snabbare än en 9-3. og9-3 Aero 7,3 s, ng9-3 Aero 8,0 s (tyngre bil än og9-3). 9-3 Viggen 6,7 s.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
ekelund88
1 augusti 2011 · 2 656 Inlägg

Andromeda skrev:

ekelund88 skrev:

Wicca skrev:

Kan ju iofs ha att göra med att du är bättre på att köra än Saabtoken? wink

Ingen kedja är starkare än den svagaste länken.

hahah inte vet jag smile men den känns över huvud inte så snabb som 6.9 sek faktiskt och bmwn e mät så sent som i lördags faktiskt mot en orginal 9-3 aero exakt jämt från 30-160  50-160 och dylikt så den e ju ingen raket och ändå "relativt enkelt" åker den ifrån en 9-5 aero

Då kan jag upplysa herr räcer om att en 9-5 Aero gör 0-100 snabbare än en 9-3. og9-3 Aero 7,3 s, ng9-3 Aero 8,0 s (tyngre bil än og9-3). 9-3 Viggen 6,7 s.

inte i verkligenheten tydligen smile där allt räknas och påstog inte att min var en raket utan bara betydligt snabbare än en 9-5 aero smile

ekelund88
1 augusti 2011 · 2 656 Inlägg

M_Broberg skrev:

ekelund88 skrev:

Andromeda skrev:

Då kan jag upplysa herr räcer om att en 9-5 Aero gör 0-100 snabbare än en 9-3. og9-3 Aero 7,3 s, ng9-3 Aero 8,0 s (tyngre bil än og9-3). 9-3 Viggen 6,7 s.

inte i verkligenheten tydligen smile där allt räknas och påstog inte att min var en raket utan bara betydligt snabbare än en 9-5 aero smile

Betydligt startsnabbare än en 9-5 aero -01 automat *

äsch automat har jag i bmwn med så de e ju fair deal smile

LeafBox Lat Perfektionist
1 augusti 2011 · 6 359 Inlägg

Jag önskar jag var Hamilton, så jag kunde låsa allt detta jibberjabber

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
666_Beast
1 augusti 2011 · 1 863 Inlägg

Hur svårt är det att hålla sig till ämnet? Alla trådar har en tendens att spåra ur här på Garaget.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Rquired Allmänt envis
1 augusti 2011 · 12 512 Inlägg

Andromeda skrev:

Rquired skrev:

Andromeda skrev:

Nu spekulerar du å det grövsta igen.

Dessutom är det det faktum att de är "oattraktiva" som TS kan utnyttja för att få så mycket bil som möjligt för pengarna. Jag har för mig jag skrev det, det är ingen bil man ska köpa om man har tänkt sig att sälja den om ett år, men kan man tänka sig att ha den tills den ska skrotas om 10 år, då blir det en kanonaffär.

Klart jag gör, det är svårt att påstå sig veta något om framtiden men ovanstående är inte något orealitiskt scenario. Tänk själv, vilken tredje part vill lägga resurser på reservdelstillverkning åt Saab´s modeller när de istället kan fokusera på andra märken med 100, 200, 300, 1000 gånger så stor efterfrågan (Ex. Peugeot säljer drygt 30 gånger så många bilar per år jämfört med vad Saab som bäst gjort, och drygt 90 gånger så många bilar per år än vad Saab gjort den sista tiden bara som en jämförelse).

Företag drivs av vinstintresse, varför skulle någon vara intresserad av Saab när andra märken erbjuder en enormt mycket större vinst? Visst någon kommer säkert ta över tillverkningen även om det inte är deras högst prioriterade jobb, men att påstå att vi kommer ha fri tillgång till billiga Saab-delar några år efter en eventuell konkurs känns mer som en dåligt påhittad undanflykt än en trygg grund att köpa Saab på...

Att Saab´s bilar är oattraktiva idag betyder absolut inte att de inte kan bli ytterligare mindre attraktiva eller helt oönskade.

Serier som slutat tillverkas, t ex og/ng900, 9000, og9-3 och og9-5 finsn det fortfarande mängder med piratreservdelar till. Varför skulle de sluta tillverkas så länge de går åt. Eftersom någon gör det idag finns det lönsamhet i det. Dessa serier blir det inte färre bilar av även om Saab lägger ner.

Tja, svaret på det står ovan. Dels är att det redan förekommer problem knappast ett gott tecken sedan har jag faktiskt heller aldrig påstått att det kommer bli brist på delarna samma dag som Saab eventuellt går omkull, men hur blir det efter ett år, fem år?

Vad händer om en av tillverkarna av piratdelar går omkull eller bestämmer sig för att släppa produktionen, i princip inga Saab-delar på ett år tills en ny tillverkare förhoppningsvis anmält intresse och hunnit dra igång?

Säger som sagt inte att det garanterat kommer bli stora problem, bara att det är naivt att tro att det garanterat kommer finnas delar till rimliga priser...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang