3073
Sök

Tänkte hämta en -00 Mercedes E 270 cdi så skriv gärna vad jag ska tänka på att kolla när jag köper den!

17 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
#1
Tänkte hämta en -00 270 cdi så skriv gärna vad jag ska tänka på att kolla när jag köper den!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 augusti 2011
#2
Håll ett öga öppet efter rost, denna modellen rostar som om den vore rostskyddad med saltvatten! I övrigt är det en bra idé att titta efter elfel, har den några sådana kan du lika gärna pruta istället för att tänka på detta efter köpet. I övrigt så kolla förstås att allting fungerar och att inget läcker eller låter. När det gäller bakhjulsdrivna bilar som Mercedes så lyssna efter missljud eller ryck vid gaspådrag/uppsläpp och/eller växling och i och med att det är en tung bil; Se om du kan försöka framkalla några vibrationer, i ratten eller i bilen, vid t.ex inbromsning. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
17 996 Inlägg
1 augusti 2011
#3
Skaka lite på kabelstammen på torpedväggen är bra också. Kan bli intressant resultat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 augusti 2011
#4
Min vän hade en 270cdi som taxi. Han betalade 10.000tals kronor per år (50-60k!) i reparationer beroende på allt möjligt från mekaniska till elektriska fel. Varje gång han skulle in på verkstaden blev han oerhört illa bemött och han har upptäckt i efterhand att vid flera tillfällen har han blivit blåst på både pengar och reparationer som påståtts gjorts men inte gjorts.

Folk envisas med att Mercedes är så bra, men de här modellerna är den värsta skit som någonsin rullat på våra vägar. Jag tycker du ska ta dig en allvarlig funderare på hur djupa dina fickor är. Har du otur knäcker en sådan bil din ekonomi totalt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 augusti 2011
#5
caromania skrev:
Min vän hade en 270cdi som taxi. Han betalade 10.000tals kronor per år (50-60k!) i reparationer beroende på allt möjligt från mekaniska till elektriska fel. Varje gång han skulle in på verkstaden blev han oerhört illa bemött och han har upptäckt i efterhand att vid flera tillfällen har han blivit blåst på både pengar och reparationer som påståtts gjorts men inte gjorts.

Folk envisas med att Mercedes är så bra, men de här modellerna är den värsta skit som någonsin rullat på våra vägar. Jag tycker du ska ta dig en allvarlig funderare på hur djupa dina fickor är. Har du otur knäcker en sådan bil din ekonomi totalt.

Måste påpeka att dels var det taxi så bör den rullat väldigt långt, om han betalat 50-60.000:- i reparationer på 10.000mil/år blir även det en inte helt orimlig milkostnad. Sedan skriver du att han blivit blåst vid flera tillfällen, 50-60´ är alltså inte vad bilen i sig krävt? En dålig och oärlig verkstad finns till alla märken, även om jag kan hålla med om att Mercedes som varumärke verkar dra åt sig dåliga verkstäder.

Sedan varken kan eller skall man glömma alla Mercedes (Både W210 och andra modeller) som rullar världen runt utan problem, märket är mycket uppskattat som taxi än idag trots att de sämre årgångarna som bl.a W210 kom för 20år sedan. Taxichaufförer om några kräver mycket av sin bil, hade andra märken varit bättre hade de bytt märke men Mercedes är trots allt väldigt populära om än inte det enda märket som älskas som taxi.

Har haft många bekanta som kört väldigt långt i Mercedes, många har visserligen lämnat märket på grund av rost och elproblemen men mekaniskt håller dem och det är absolut ingen dyr bil i drift. TS kan utan problem köpa en E270 utan att vara orolig för plånboken. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 augusti 2011
#6
Men Rq, du slipper ju betala? Har vi sett detta förr?

TS får självklart köra och köpa vilken bil han vill. Men det är faktiskt han som ska betala kalaset. Vi ska väl då berätta att vissa fel på den bilen kan kosta 20-30k att laga och att de till och med inte alltid kan laga den i Sverige utan måste transportera den till Tyskland?

Min väns taxi kördes endast av honom, mest mellan Stockholm och Arlanda. Han kör väldigt gubbigt och bryter aldrig mot hastighetsbegränsningen. Han servade bilen enligt avtal på Philipsons i Akalla, ett av de största MB-haken i Stockholm.

Sedan kan jag tycka att i snitt 5-6kr per mil i reparationer är ganska saftigt. Det låter ju nästan som en engelsk 50tals-vagn, samma reparationskostnad som bränslekostnad? Min Honda Accord rullar 2500mil per år och den har jag kostat på totalt ca 3000kr (ett tillfälle) i reparationer på nu totalt 7500mil. Det är ungefär 40 öre per mil. Och de 3000 störde mig rejält då det inte borde hänt.

Just det, min vän har gjort sig av med sin 270cdi. Han kör numera en Volvo XC70 D5. Den är inte lika bekväm men kostar inte i närheten av vad MBn kostat att köra. Och då har ändå motorn rasat en gång på Volvon. Haha, trots det har den alltså kostat mindre än Mercan att äga. Lustigt. Fast det är klart. Han har nog haft en fruktansvärd otur. Så mitt tips: ladda VISA-kortet. Det kanske behövs?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

17 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
#7
Är det något speciellt ställe dom har tendens att rosta på?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 augusti 2011
#8
caromania skrev:
Men Rq, du slipper ju betala? Har vi sett detta förr?

TS får självklart köra och köpa vilken bil han vill. Men det är faktiskt han som ska betala kalaset. Vi ska väl då berätta att vissa fel på den bilen kan kosta 20-30k att laga och att de till och med inte alltid kan laga den i Sverige utan måste transportera den till Tyskland?

Min väns taxi kördes endast av honom, mest mellan Stockholm och Arlanda. Han kör väldigt gubbigt och bryter aldrig mot hastighetsbegränsningen. Han servade bilen enligt avtal på Philipsons i Akalla, ett av de största MB-haken i Stockholm.

Sedan kan jag tycka att i snitt 5-6kr per mil i reparationer är ganska saftigt. Det låter ju nästan som en engelsk 50tals-vagn, samma reparationskostnad som bränslekostnad? Min Honda Accord rullar 2500mil per år och den har jag kostat på totalt ca 3000kr (ett tillfälle) i reparationer på nu totalt 7500mil. Det är ungefär 40 öre per mil. Och de 3000 störde mig rejält då det inte borde hänt.

Just det, min vän har gjort sig av med sin 270cdi. Han kör numera en Volvo XC70 D5. Den är inte lika bekväm men kostar inte i närheten av vad MBn kostat att köra. Och då har ändå motorn rasat en gång på Volvon. Haha, trots det har den alltså kostat mindre än Mercan att äga. Lustigt. Fast det är klart. Han har nog haft en fruktansvärd otur. Så mitt tips: ladda VISA-kortet. Det kanske behövs?

Jag skulle inte ha någon betänklighet över att köpa en Mercedes, visst BMW passar mig bättre men jag hade aldrig tvekat på att köpa och betala för en Mercedes på grund av att jag trott kvalitén var särskilt usel. Utan jag har tvärt om ägt en av "problem"-årgångarna, en 2003a.

Det finns ingenting på en W210 den måste transporteras till Tyskland för att fixa, där har verkstaden klantat sig rejält och det är kanske inte konstigt med tanke på hur inkompetenta och oärliga de verkar vara. Men varken det eller ett måndagsexemplar kan du lasta Mercedes för...
Har många i bekantskapskretsen som kan vittna om att Mercedes är en bra bil som absolut inte kostar några 5-6kr/mil utan snarare likt din Honda utan problem kan rulla 5000mil mellan reparationerna. Däremot har många övergett märket ändå, även om det inte varit dåliga bilar har det ansetts att det finns bättre bilar som framför allt inte rostar...

När det gäller Volvo är dem ett dumt exempel, att D5-spisen rasar (Kamremmen hoppar) är inte särskilt ovanligt och är ett känt konstruktionsfel, vilket kanske var vad som hände på din bekants bil? Dessutom är det snarare ännu vanligare att automatlådan ger sig...

Nej det enda vi är oense om är att du menar att man får vara beredd på att det kan bli dyrt om man köper en Mercedes, jag menar att man får vara beredd att det blir dyrt oavsett vilken bil man köper för bokstavligen talat allt kan krångla!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

* Studerande *
563 Inlägg
1 augusti 2011
#9
Mercedes Personbilar är kända för att vara dyra & köpa och äga. De lever heller varken upp till kvalitet eller rostskydd. Något som märks tydligt då flera klasser/modeller har låg stjärnstatusnivå.


68 Inlägg
1 augusti 2011
#10
Sov melaniker på en mercedes verkstad kan ja säga med berott mod att det är ingen större fara att köpa en mercedes 270cdi, mycket trevlig bil och driftsäker..
lyssna efter knarr/gnerk ljud i bakvagnen. låter det där är det troligtvis spindelhus bussningen inte dyrt eller svårt att byta tar ca 10-15min.
Motor mässigt sett lyssna efter poff ljud typ ånglok liknande när den går på tomgång, då äre säkerligen spridartätning som läcker, heller inte särskilt kostsamt eller svårt , i normalafall.
sen så äre det vanliga som slitage delar så som bromsar, styrleder, spindelleder och på mercedes Fjädrar. big_smile

Lycka till och hoppas du blir nöjd med Mercen!!!


Forummoderator
9 299 Inlägg
1 augusti 2011
#11
http://2.bp.blogspot.com/_cAHZhlSl9Tc/TAafaW0YJPI/AAAAAAAAA3A/XlW1qU0wv3k/s1600/prayer+requests.jpg

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

335 Inlägg
1 augusti 2011
#12
Min far är taxichaffis, han har kört mercedes i 30 år, i tjänsten och privat. I år bytte han till en Opel Insignia. Det krävs en del för att bryta en 30-årigt märkestrogenhet. Mercedes har tyvärr tappat fruktandsvärt mycket.

Den sista Merca farsan hade i tjänsten kostade honom MER än vad en ny bil skulle kosta. Dvs han var tvungen att köpa en helt ny bil a´ 330,000:- eller så skulle han gå i konkurs. 60,000:- på sista året.

En -06 Merca. Knappt 50,000 mil. Efter drivlinegarantin gick ut så började saker och ting rasa.

Två veckor efter han sålde åkte turbon också tongue


Merca har tappat... massor.


Aldrig nöjd
804 Inlägg
2 augusti 2011
#13
tobbe456 skrev:
Min far är taxichaffis, han har kört mercedes i 30 år, i tjänsten och privat. I år bytte han till en Opel Insignia. Det krävs en del för att bryta en 30-årigt märkestrogenhet. Mercedes har tyvärr tappat fruktandsvärt mycket.

Den sista Merca farsan hade i tjänsten kostade honom MER än vad en ny bil skulle kosta. Dvs han var tvungen att köpa en helt ny bil a´ 330,000:- eller så skulle han gå i konkurs. 60,000:- på sista året.

En -06 Merca. Knappt 50,000 mil. Efter drivlinegarantin gick ut så började saker och ting rasa.

Två veckor efter han sålde åkte turbon också tongue


Merca har tappat... massor.

Samtidigt så köpte min morbror en 06-Mercedes som inte har kostat honom ett öre utöver service enl. schema. Har nu fyra Mercor i släkten och alla är fruktansvärt nöjda och talar om Mercedes som en liga för sig när det gäller hög kvalitet, detta trots att årgångarna sträcker sig från min 01:a till min fars 2010, dvs årgångarna som Mercedes tydligen tappade mycket på.

Nej, de som får måndagsexemplar är de som skriker högst. Jag vågar påstå att Mercedes fortfarande håller högre standard än genomsnittet, varför de också ligger högt i statistiken över flest nöjda kunder:
http://di.se/Templates/Public/Pages/Art … geProvider

En rolig fotnot om "rostmercorna" är för övrigt att jag själv trots att jag bor i Sveriges näst största stad väldigt sällan ser sönderrostade Mercor, till skillnad från Volvos, japs och äldre 3-serie BMW.

Livet är för kort för att äga Volvo.

335 Inlägg
2 augusti 2011
#14
Frågan är ju hans fall hur långt en bilen har gått? När det gäller min fars bil så började problemen uppstå (de riktigt dyra) efter 25,000 mil. Det kan tyckas långt, men en av anledningarna till att Mercedes var så populära som taxi bilar var dels deras komfort, och sedan att dom var fruktansvärt hållbara. De äldre modellerna gick 50,000 mil utan några större bekymmer, och går du ner mot 123 kaross tiden så fanns de bilar som tangerade 100,000 mil utan någonting annat än vanlig service.

Det är ju självfallet extremt, men Mercedes har tappat mycket i kvalité dom senaste 10-15 åren. TOM komforten i mitt tycke har försämrats rejält.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 augusti 2011
#15
tobbe456 skrev:
Frågan är ju hans fall hur långt en bilen har gått? När det gäller min fars bil så började problemen uppstå (de riktigt dyra) efter 25,000 mil. Det kan tyckas långt, men en av anledningarna till att Mercedes var så populära som taxi bilar var dels deras komfort, och sedan att dom var fruktansvärt hållbara. De äldre modellerna gick 50,000 mil utan några större bekymmer, och går du ner mot 123 kaross tiden så fanns de bilar som tangerade 100,000 mil utan någonting annat än vanlig service.

Det är ju självfallet extremt, men Mercedes har tappat mycket i kvalité dom senaste 10-15 åren. TOM komforten i mitt tycke har försämrats rejält.

Alla bilmärken (Eller till och med alla produkter?) har tappat i kvalité de senaste åren. Mercedes har som jag upplevt det tappat mer än andra märken, framför allt på punkterna rostskydd och elektronikproblem, i övrigt är det snarare som så att andra märken knappat in snarare än att Mercedes tappat tycker jag.

Det viktiga är att Mercedes fortfarande är en bra bil, antalet nöjda taxiförare och antalet nöjda kunder enligt  Masquerades länk är två bra exempel på just det. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
2 augusti 2011
#16
En gång mercedes alltid mercedes säger jag
vi har kört mercedes i familjen dom senaste 14 åren nu o bättre bil har jag aldrig haft
vi hade en 270cdi 01a som hade gått 30k mil när vi köpte den
sålde bilen på ca 1 år sen då den rullat 54k mil och enda felet med den bilen var en oring i bränslepumpen samt krock med rådjur annars gick bilen hur bra som helst och rosten var inga problem även efter 52000 mil mercedes rostproblem borde folk läsa lite om därför länkar jag från wikipedia...

1990-talet: Sammanslagning och en rad nya modeller  [redigera]Under 1990-talet startade ett utvecklingsarbete där Mercedes-Benz började gå mot fler modeller och i flera segment. Ett första steg som var revolutionerade för Mercedes var lanseringen av Mercedes-Benz A-klass som var företagets första bil i småbilsklassen. Man har även lanserat en ännu mindre modell genom dotterbolaget Smart. Utvecklingen har fortsatt där man lanserade en SUV-modell i och med lanseringen av M-klass och 2005 lanserade man B-klass.

1998 slogs sig Mercedes moderbolag Daimler-Benz samman med amerikanska Chrysler Corporation och bildade DaimlerChrysler vilket skapade nya förutsättningar för Mercedes med en rad andra modeller inom koncernen. I dagens koncern ingår Mercedes-Benz i Mercedes Car Group och har ansvar för märkena Smart och Maybach.

Mercedes-Benz idag  [redigera]Under senare år har Mercedes-Benz haft problem med kvaliteten och dess driftsäkerhet. Rostskador var ett stort problem på E-klassen från 1995 till 2000 när man bytte till miljövänlig lack. Även på senare modeller finns dessa problem i mindre omfattning.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 augusti 2011
#17
Team-Adolfsson skrev:
En gång mercedes alltid mercedes säger jag
vi har kört mercedes i familjen dom senaste 14 åren nu o bättre bil har jag aldrig haft
vi hade en 270cdi 01a som hade gått 30k mil när vi köpte den
sålde bilen på ca 1 år sen då den rullat 54k mil och enda felet med den bilen var en oring i bränslepumpen samt krock med rådjur annars gick bilen hur bra som helst och rosten var inga problem även efter 52000 mil mercedes rostproblem borde folk läsa lite om därför länkar jag från wikipedia...

1990-talet: Sammanslagning och en rad nya modeller  [redigera]Under 1990-talet startade ett utvecklingsarbete där Mercedes-Benz började gå mot fler modeller och i flera segment. Ett första steg som var revolutionerade för Mercedes var lanseringen av Mercedes-Benz A-klass som var företagets första bil i småbilsklassen. Man har även lanserat en ännu mindre modell genom dotterbolaget Smart. Utvecklingen har fortsatt där man lanserade en SUV-modell i och med lanseringen av M-klass och 2005 lanserade man B-klass.

1998 slogs sig Mercedes moderbolag Daimler-Benz samman med amerikanska Chrysler Corporation och bildade DaimlerChrysler vilket skapade nya förutsättningar för Mercedes med en rad andra modeller inom koncernen. I dagens koncern ingår Mercedes-Benz i Mercedes Car Group och har ansvar för märkena Smart och Maybach.

Mercedes-Benz idag  [redigera]Under senare år har Mercedes-Benz haft problem med kvaliteten och dess driftsäkerhet. Rostskador var ett stort problem på E-klassen från 1995 till 2000 när man bytte till miljövänlig lack. Även på senare modeller finns dessa problem i mindre omfattning.

Är inte det precis vad som skrivits ovan?

Sedan är Wikipedia kanske inte den mest tillförlitliga källan, rostproblemet var nästintill exakt lika stort på C-klass W202 som kom 1994. I övrigt är det precis som du skrev, nog går det framåt men problemen finns fortfarande kvar...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 Inlägg
14 maj 2013
#18
VI har en 00a cdi som numera gått 90,000 mil & växellådan börjar ge sej, den har börjat rosta vid bakluckehandtaget & dörrarna...


349 Inlägg
14 maj 2013
#19
Farsan hade en sådan, 420 dock. Det var en -99 och rosten hade redan börjat komma när vi sålde den -03, det var dock endast bagageluckan. Hade problem med automatlådan på den också, i övrigt fungerande den bra.

Ni som smutskastar Mercedes, vad åker ni för modeller egentligen? Läser både att kvalité, komfort osv har försämrats på senare tiden?

3 Inlägg
14 maj 2013
#20
Nja just den modellen va en flopp me sin vattenbaserade lack & sin sönderexperimenterade plåt..



Sök