2957
Sök

Hur tvångsköra elfläkt på volvo 850?

245 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
#1
har ju t5 motor med stor turbo på i min 760 så det blir vansinnigt varmt i motorrummet så jag skulle vilja kunna köra fläkten med knapp för jag tycker den startar för sent annars.
/mvh erik


69 Inlägg
2 augusti 2011
#2
Ingen aning hur elsystemet ser ut i din bil men det borde väl bara vara att koppla en strömbrytare parallellt med termostaten som styr fläkten.
Eller ändå bättre, ett relä parallellt med termostaten som du sen styr med en brytare.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 237 Inlägg
2 augusti 2011
#3
yttrium skrev:
Ingen aning hur elsystemet ser ut i din bil men det borde väl bara vara att koppla en strömbrytare parallellt med termostaten som styr fläkten.
Eller ändå bättre, ett relä parallellt med termostaten som du sen styr med en brytare.

Så tycker jag verkar vettigast!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

245 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
#4
det e motorstyrenheten som styr fläkten, går 2 olika kablar från databoxen till fläkt-relääerna, sen går det 2 olika strömkablar till fläkten från ett relä bredvid (2 hastigheter på fläkten).

jag kan tvångsmata dom grova kablarna (båda hastigheterna) med 12v så att fläkten går och så tänkte jag att det måste gå på signaltröm från dom 2 klena kablarna från styrboxen så jag testade med 12v på dom också men då hände inget så där fastnade jag...


1 008 Inlägg
3 augusti 2011
#5
Det är Jordande styrning från bränslestyrdonet till fläktrelät.


16 Inlägg
3 augusti 2011
#6
ett annat alternativ är att du har en dunk i bagaget med vatten o pump. så fort bilen blir varm så tryck på en en knapp så det kommer ny kall vatten.... vissa imprezor har det så. har hört att andra har det med. (hemmameckare) det kan bli ett kul bygge för dig XD


245 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
#7
240bns skrev:
Det är Jordande styrning från bränslestyrdonet till fläktrelät.

hur funkar det då?


16 Inlägg
3 augusti 2011
#8
nja lite fantasi o lite slangar... tror dom visar det i toppgear när dom kör en gammal subaru impreza


16 Inlägg
245 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
#10
jag vill inte ha vattendunkar å slangar


17 Inlägg
4 augusti 2011
#11
eferm skrev:
det e motorstyrenheten som styr fläkten, går 2 olika kablar från databoxen till fläkt-relääerna, sen går det 2 olika strömkablar till fläkten från ett relä bredvid (2 hastigheter på fläkten).

jag kan tvångsmata dom grova kablarna (båda hastigheterna) med 12v så att fläkten går och så tänkte jag att det måste gå på signaltröm från dom 2 klena kablarna från styrboxen så jag testade med 12v på dom också men då hände inget så där fastnade jag...

dom 2 mittersta kablarna på relät jordas för olika hastigheter. bör går sätta en knapp som är inkopplad så den jordar när du slår på knappen!


245 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
#12
Skalle skrev:
eferm skrev:
det e motorstyrenheten som styr fläkten, går 2 olika kablar från databoxen till fläkt-relääerna, sen går det 2 olika strömkablar till fläkten från ett relä bredvid (2 hastigheter på fläkten).

jag kan tvångsmata dom grova kablarna (båda hastigheterna) med 12v så att fläkten går och så tänkte jag att det måste gå på signaltröm från dom 2 klena kablarna från styrboxen så jag testade med 12v på dom också men då hände inget så där fastnade jag...

dom 2 mittersta kablarna på relät jordas för olika hastigheter. bör går sätta en knapp som är inkopplad så den jordar när du slår på knappen!

tack så mycket för svaret, det va precis ett sånt svar jag ville ha!
/mvh erik



Sök