2833
Sök

Irriterande missljud i min s40 t4-99!

84 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
Hej!

Har ett missljud i bilen som jag börjar bli lite smått galen på.
Är ett pulserande ljud som når sin peak mellan 70-110km/h och tycks komma bakifrån.. Gissade på att det var ett hjullager som gett sig, men bytte båda baktill och inget hjälpte. Sen såg jag att ena bromsskivan skevade lite så testade att byta ut båda+belägg där med utan framgång.

Har fått för mig att det låter mer om bilen är lastad också, men det kan vara jag som inbillar mig nu när jag tröttnat på ljudet.

Så om någon är kunnig på s40 och känner för att tipsa mig om något så är jag mer än tacksam.

MVH / Jonas

1 043 Inlägg
2 augusti 2011
Däcken

84 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
norpan1 skrev:
Däcken

Har testat att byta mellan original 16" och mina 18" men ingen skillnad där heller =/

något mer du kan komma och tänka på?

Cupra_
4 augusti 2011
Skevt nav/axel kanske?

84 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
Deception skrev:
Skevt nav/axel kanske?

Varit lite inne på det också.. men borde inte sådant ge vibrationer och ganska kraftiga sådana?
För känner inte av några större vibrationer i bilen.. :S

A.Sörman
1 299 Inlägg
4 augusti 2011
Väldigt vanligt att folk som har s40/v40 klagar på ett pulsande ljud å nästa alla byter hjullager.men inte hjälper det hade själv detta problem på min gamla v40.

84 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
Drunk skrev:
Väldigt vanligt att folk som har s40/v40 klagar på ett pulsande ljud å nästa alla byter hjullager.men inte hjälper det hade själv detta problem på min gamla v40.

Jag kanske får lära mig att leva med det då..

A.Sörman
1 299 Inlägg
6 augusti 2011
Bara en fråga om du trampar ner kopplingen är ljudet kvar då ? smile

84 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
Drunk skrev:
Bara en fråga om du trampar ner kopplingen är ljudet kvar då ? smile

Var ut och undersökte saken, och svar ja, ljudet är kvar tongue

Så svårt att förklara ljudet också. Det hörs tydligast när man släpper gasen i säg 100 och motorbromsar ner till 60-70 någon stans. Sen skulle jag vilja påstå att det ökar om man lägger foten lätt på bromsen, precis så att bromsljusen tänds men inte blir jag klokare för det..

Har haft av och smörjt upp oken 2ggr och även masserat handbromsen utan framgång så verkar inte vara där det kommer heller.

Muttley
7 augusti 2011
De låter ju lite som hjullager fram med. Men jag låter de vara osagt, jag kommer inte ihåg hur min lät när jag hade den

84 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
Nu vill jag bestämt påstå att ljudet tilltar när man använder bromsen lätt eller drar handbromsen samtidigt som man kör.. (har även upptäckt att jag har lite anliggande höger bak pga av handbroms som inte släpper helt, dock tystnar det inte när jag knackar tillbaka vajern)

läst en del om att felande ok är klassiskt på dessa bilar, någon som vet om oken i sig kan ge ifrån sig missljud?

mvh

Sök