2504
Sök

V70 vänster yttre drivknut ramlat isär går det sätta ihop?

258 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej, skulle byta topplagring på fjäderbenet, så kände jag att kulerna hade ramlat i damasken så tänkte vad fan så tog kniv och kollade kuler hade ramlat ut, är det nåt som går att sätta ihop fotfarande eller man måste köpa nytt ?

Tack i förhand.

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

248 Inlägg
7 augusti 2011
#2
Köp ny drivknut wink


12 086 Inlägg
7 augusti 2011
#3
Har dom ramlat ut är drivknuten skrot.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 augusti 2011
#4
På vissa bilar är de delbara, var det så från början eller uppkom det i samband med arbetet? Om det var så från början så är det ny knut som gäller, om det var ditt fel så kan den vara räddningsbar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 215 Inlägg
8 augusti 2011
#5
sätt ihop den och känn om den är glapp?

fast det kanske inte går att känna.. jag har iaf satt ihop 850 drivknutar flera gånger och de är hyfsat lätt bara man får in tekniken tongue

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

47 Inlägg
9 augusti 2011
#6
DriveOrDie skrev:
Hej, skulle byta topplagring på fjäderbenet, så kände jag att kulerna hade ramlat i damasken så tänkte vad fan så tog kniv och kollade kuler hade ramlat ut, är det nåt som går att sätta ihop fotfarande eller man måste köpa nytt ?

Tack i förhand.

brukar vara den inre som ramlar isär.
på min xc70 -99 finns det inget som låser själva knutarna.


lättaste är om du tar loss hela paketet inkl inredrivknuten så du kan arbeta med knuten vid arbetsbänken.
ta loss axeln ifrån knuten när du ska ha dit kulorna. sitter en låsring på andra sidan splinsen som lossnar med ett lätt hammarslag(inre knuten sitter med likadan låsring använd koben).
så riv isär den gör rent kolla om den e skadad (kolla efter sprickor i kransen som håller kulorna).
är allt fint så dit med nytt fett och nya klammor till damasken. köp rätt fett.

ladda kulorna från ena hållet till andra. så du inte trycker in dem korsvis.
tycker jag är lättast iallafall.

258 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
#7
nu är den ihop för länge sen rättare sagt. det finns 7 olika sätt man kan sätta ihop den på fast bara en som är rätt smile

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
30 oktober 2011
#8
Jag klantade mig duktigt när jag bytte spindelled på en sån då inre drivknuten ramla isär utan att jag märkte det så rassla bara till när man skulle åka iväg, var bara jättesmå skador på kulor och ringen men gick inte att få ihop igen så var bara att fixa fram en annan komplett drivaxel från skroten roll .

Är mycket noggrannare med såna här Volvos nu för tiden wink .

- Time Attack -


Sök