3023
Sök

"Rasslande" ljud i min Saab 9-3 2.0T -00

25 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
Som rubriken lyder så "rasslar" min Saab, ganska olidligt ljud ..
När man poppar huven och lyssnar så kommer ljudet från "remsidan".
Vad kan det vara för fel ? ..

Tacksam för alla svar och funderingar !
Senast redigerat av pettersson__92 (7 augusti 2011)

318 Inlägg
7 augusti 2011
Känns på alla remskivor så det inte glappar, hade liknande i min gamla 9000 då var det vattenpumpen, men det kan ju även vara kamkedjan eller balansazelkedjan om du har otur , hur långt har bilen gått?smile

25 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
Får be dom på mekonomen kolla på det , ska dit på tisdag så får dom lyssna och pilla på det.
Men om det hade vart kamkedjan hade det rasslat lite mer i själva motorn?
Den har gått snart 16 500 !

318 Inlägg
8 augusti 2011
då borde den inte vara kedjan:) men kedjan sitter på samma sida som remmen fast innanför kåpan om jag inte är alldeles ute och cyklar:)

318 Inlägg
8 augusti 2011
men som sagt känn på grejerna och känn efter glapp smile
och lycka till:D
Senast redigerat av PartilleMalm (8 augusti 2011)

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
8 augusti 2011
PartilleMalm skrev:
då borde den inte vara kedjan:) men kedjan sitter på samma sida som remmen fast innanför kåpan om jag inte är alldeles ute och cyklar:)

kan mycket väl vara kedjan fast den inte gått så långt

är den longlife servad så är det mest troligen det som är problemet
har sätt en som gått 6000mil där kedjan var tokslut
kolvarna glappade så den tappade komp och det var lagerknack

så allt är möjligt
det viktiga är att ta det på allvar och fixa det i tid
det är bara att riva ner tråg+byta kedja och göra rent överallt och försäkra sig om att inte lagrena börjar gå ner sig

för då måste man byta det omgånde
annars står man där med en icke brukbar motor
9-5 är sjukt känsliga och minsta onormalt ljud ska man ta med ganska stort allvar om man inte gillar att byta motor

och är olyckan framme byt aldrig till ett 9-5 block utan bygg på ett 9000block istället

Kör fort så hinner inget hända...

62 Inlägg
8 augusti 2011
Har exakt samma fel på min och det va / är magnetkopplingen som är sönder. lagerna i den har gått sönder så den sitter löst och skakar imot plåt och sånt hela tiden. är det nu det så byt det så snabbt som möjligt inte bra att köra så fick jag reda på. annars kan du ta bort hjulet och köpa en ny rem som är till utan Acc så kopplar du förbi det hjulet. men annars kan du köpa ny magnetkoppling på www.accdelar.se kostar ca 2400 :-

25 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
låter ganska troligt att det kan vara det som är felet , men det går inte stänga av acc och testa ? Eller gör det ingen skillnad ?

62 Inlägg
8 augusti 2011
öppna huven och kolla på hjulet längst ner. ( du vet kanske vilken magnetkopplingen är ) testa ha Acc stängd ( då lät min mäst ) sen sätter du acc på fullt ös ( då lugnade min sig litte.  det låter som du har samma fel som jag smile. jag ska sätta en kortare rem på min smile. ska laga acc nästa år istället tongue. man behöver inte ta bort magnetkopplingen om du bara vill sätta en kortare rem. isåfall kan ud bara gå in på mekonomen och säga du vill ha en ny fläktrem till den bilen fast utan ac smile

62 Inlägg
8 augusti 2011
kom, just på. att du kan ju pröva haka av remen och köra en KORT runda och låter det inget då så är det magnetkopplingen smile Lycka till. hoppas det löser sig smile

25 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
får tacka för hjälpen ! får se vad dom säger på mekonomen imorn smile

Bilvårdstekniker
253 Inlägg
8 augusti 2011
På min saab 93 aero jag hade fick jag byta kedja vid 17000 mil.. den började o rassla och det lät vid remsidan.. Åk till närmsta saab verkstad och låt dem kolla kedjespännaren.. där kan du se hur många hack där e kvar.. Tar ungefär 5 min o kolla det för dem..

ılı.lılı.ılı InZZanE ılı.lılı.ılı

25 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
Jag var på saab här i stan och bad dom att gå ut och lyssna på den , men han skratta bara och sa att det gick inte att höra , så saabverkstaden här skippar jag !

Bilvårdstekniker
253 Inlägg
8 augusti 2011
Förstår de såfall. Hahaha så det går inte att höra.. den personen borde nog såfall inte ens jobba på en bilverkstad.. klart det går att höra och kolla de.. Hur kunde jag såfall höra de? haha.. Synd du inte bor närmre för såfall hade jag vetat en som du kunde kört till o han hade kollat upp felet till dig. Men försök hitta någon som kan kolla kedjespännaren åt dig.. rätt tråkigt om nu kamkedjan skulle gå av.

ılı.lılı.ılı InZZanE ılı.lılı.ılı

25 Inlägg
9 augusti 2011
Trådstartare
en liten uppdatering ! Var på mekonomen idag iallafall , fick svaret att det var kamkedjan som skulle kollas .
Men senare idag drog farmin med bilen till en riktigt överjävlig kille på bilar , det visade sig att magnetkopplingen var sprucken.

62 Inlägg
10 augusti 2011
se vad va det jag sa Pettersson  wink jaG hade rätt big_smile va ju magnetkopplingen smile. men skönt du hittade felet smile.

25 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
Creeds till dig Timmieboy ! smile nästa steg blir att köpa en ny rem utan acc , så tar jag tag i magnetkopplingen lite längre fram !

62 Inlägg
11 augusti 2011
jag satte dit en ny rem idag smile ( Utan acc )   gick jätte snabbt  smile. men va litte trång att komma åt  smile. men se till att du säter remen rätt smile goggla på saab 9-3 fläktrem eller något så kommer där upp bilder.

25 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
Var och köpte en ny rem igår utan acc, så nu ska jag slänga ihop det så fort som möjligt!

62 Inlägg
14 augusti 2011
Kanon big_smile den kommer gå litte bättre med sen smile. min gick litte bättre efter jag satte på den kortare remen smile.

Sök