Eavo skrev:
Wicca skrev:
Ursäkta om man lägger sig i tråden lite men hur bra är navigationen på t.ex. BMWs bilar från denna tidsperiod(2003-2006)? Är dem något att ha? Svåra/dyra att uppdatera? Bättre att skaffa GPS-navigator löst istället?
Bra fråga.
![smile](img/smilies/smile.png)
Bra navigatörer är det upplever jag, men hur de är att uppdatera har jag inte koll på tyvärr.
Angående VAG är det lite svårt, efter de krav du beskriver är det en bil i storlek med BMW´s 5-serie du skall ha och då står VW tomhänta; Passat är mer av en 3-serieutmanare i mina ögon och har absolut inte långresepotential i närheten av en 5a. Ingen dålig bil dock, vi har haft två stycken TDI170 DSG på jobbet och de har varit trevliga men haft en hel del småfel och varit dyra att serva.
Audi finns däremot och är i mitt tycke mycket trevligare, VAGs modeller har väl rent generellt inte den muntraste designen men Audi är åtminstone rejält gjort till skillnad från lite plastiga och stela VW. Skall du ha en Audi tycker jag dock A6 är den som passar dig, har MMI vilket motsvarar BMW´s Idrive enligt tidigare inlägg och är den glidaren du verkar söka.
Problemet med A6 ser jag på två vis efter att ha kört väldigt mycket med modellen som hyrbil:
-Jag upplever inte den lika lyxig som en BMW eller Mercedes, visst det är en riktigt bra bil på så många vis men vart är den flådiga lyxbilskänslan man får i en större modell av ovanstående märken? A6 är också väldigt klumpig tycker jag, det märks att den vill gå rakt fram på motorväg. Det är ingen bil man "har med sig" framför allt i stan, trots det upplever jag inte att den är stadigare i högfart än 5-serie/E-klass...
-Motoralternativen:
2.0T: Mycket trevlig motor, i en A4. I A6 är den dels för klen och dels passar inte en turbofyra men lite sportig "ketchupeffekt" alls i en glidare som A6. Finns dessutom inte med 4WD, och passar inte som framhjulsdriven utan blir orolig i framvagnen. Att det rycker och sliter lite i ratten är inte ok i denna typ av bil!
2.4 V6: Trött, klen och törstig. Passar dock i modellen, en glidarmotor.
3.2 V6: Perfekt, kraftfull men samtidigt inte hetsig. Passar bra i modellen, men det har dock varit mycket problem med motorn på t.ex kamkedjor och liknande.
2.0TDI: Trevlig motor, men passar inte i bilen dels av samma anledning som 2.0T men sedan är knattrandet från en dieselfyra inget som matchar en A6 tycker jag.
3.0TDI V6: Perfekt, håller även vad jag hört. Men Audi´s diesel är inte lika förfinade och snåla som BMW´s, en liten skillnad som kanske inte är värd att lägga för mycket vikt vid.
Visst har jag trivts bakom ratten i de A6 jag kört, men nej det är ingen modell jag fastnat vid.
![smile](img/smilies/smile.png)