4622
Sök

Köpråd: Är ute efter en bil runt 2005

36 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
Här hittade jag en fin

http://www.blocket.se/skaraborg/BMW_535 … 12&w=3

Dock tog det faktiskt i LITE med priset. Försöker faktiskt hålla mig till bilhandlare då jag är så jäkla nojig för privathandel. Litar inte på någon. cool

Denna var också fin förutom klädseln fyfan.. hmm

http://www.blocket.se/stockholm/BMW_535 … 12&w=3

Denna va fin

http://www.blocket.se/kalmar/BMW_325_i_ … 12&w=3

EDIT: Satte mig i en 520D och 535x samt 320. Gillar skarpt 520 och 535. Kom 7 tummarna 06 till dem?
Senast redigerat av Eavo (10 augusti 2011)

369 Inlägg
10 augusti 2011
Ta inte denna:
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_535 … 12&w=3
Fick dåligt intryck av den firman. Var där och provkörde en 330, sjukt överpris och mycket sliten bil.
Senast redigerat av turbos4 (10 augusti 2011)

Avant för varje slant.

217 Inlägg
10 augusti 2011
min golf?smile

Das Auto

2 982 Inlägg
11 augusti 2011
Eavo skrev:
Rock-Star skrev:
min E60 525i pedantskött ligger på blocket om intresset finnes big_smile

Sorry, vill ha i stort sett standard, inte stylad. smile Men fin bil, varför ska du sälja den?

sorry visste inte att toning och fälgar + enmassa puts räknades som styling. smile

hoppas du finner vad du söker smile

- för att jag vill ha NYA e-klass kombi ! smile för att sedan sommaren 2012 glida runt i en pärlemovit BMW M5 Touring
Senast redigerat av Rock-Star (11 augusti 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 augusti 2011
Eavo skrev:
Glömde svara till dig, bra inlägg sånt gillar jag! Precis sånt man vill veta vid bilköp tack!
Om jag skulle förklara lite mer innerligt vad jag är ute efter skulle du kunna gå in lite mer då?
Tänkte att vi fortfarande håller det i tråden för andra som också vill veta.

Jag åker 3 mil om dagen fram och tillbaka till jobbet, så vill ha en bil som är bekväm och inte låter samt lite rolig att köra men behöver ingen ferrari. Vill också ha en bil som jag utan ångest kan sätta mig i och åka längre sträckor utan att behöva tanka speciellt ofta och som jag vet inte kommer sprängas efter halva streckan.
Sen har jag inget garage (for now).  Så den får ju gärna inte vara på topplistan på svarta marknaden.
Är en extrem prylbög som älskar allt som har ett kretskort, så gillar när bilar har teknik installerad som gör en överlycklig när man tänker  "hur fan kunde dem vara så smarta att installera något sånt här i bilen?"

Det är väl i stort sett allt jag vill ha hos en bil. Jag har ju prisgränser som nämnts i första inlägget. Sen har jag iofs tänkt på diesel och om jag kanske skulle välja en automat. Just för att det är så jävla slappt och trevligt att slippa tänka.

När du skriver att du gillar teknik tänker jag direkt att du skall ha Idrive om du köper en BMW, dels är den (Om man är teknisk) mycket smidigare att använda och sedan finns det mycket för en teknikintresserad att pilla på och uppskatta. Sitter standard i alla 5-serie E60 (Som kom 2003) oavsett om bilen har navigation eller ej, och finns på de 3-serie E90 som har navigation.

Både 3 och 5-serie har bra långfärdskomfort, din 900 var ingen obekväm bil när den var ny (Eller idag heller för den delen) men med dagens mått är både 3 och 5-serie rena limousiner vid en jämförelse. 5-serie är dock med all rätt den vassare av dem, du drar obehindrat ner till kontinenten med en sådan utan att tänka på resan någon närmre.

Automatlåda tycker jag du gör helt rätt i att välja, visst på en bil tänkt till nöjeskörning är det en sak men varför sitta och växla själv i en bruksbil? Särskilt om du väljer något av de lite större märkena, t.ex BMW, som är väldigt duktiga på att bygga mjuka och smidiga lådor.

Diesel? Svårt att säga om det är något du tjänar på om du kör drygt 1000mil/år, visst idag är skatten såpass låg att det kan gå ihop sig vid låga körsträckor men några stora skillnader blir det inte: Utan gillar du diesel köp en sådan, gillar du bensinmotorer köp en sådan. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

36 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
Ja det lutar ju åt det hållet. Men nog om bmw om det inte är någon som har något att tillägga. Hur är det med vw och audi då? Finns det några bra modeller eller går dem sönder som porslin?

886 Inlägg
11 augusti 2011
Ursäkta om man lägger sig i tråden lite men hur bra är navigationen på t.ex. BMWs bilar från denna tidsperiod(2003-2006)? Är dem något att ha? Svåra/dyra att uppdatera? Bättre att skaffa GPS-navigator löst istället?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

36 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
Wicca skrev:
Ursäkta om man lägger sig i tråden lite men hur bra är navigationen på t.ex. BMWs bilar från denna tidsperiod(2003-2006)? Är dem något att ha? Svåra/dyra att uppdatera? Bättre att skaffa GPS-navigator löst istället?

Bra fråga. smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 augusti 2011
Eavo skrev:
Wicca skrev:

Bra fråga. smile

Bra navigatörer är det upplever jag, men hur de är att uppdatera har jag inte koll på tyvärr.

Angående VAG är det lite svårt, efter de krav du beskriver är det en bil i storlek med BMW´s 5-serie du skall ha och då står VW tomhänta; Passat är mer av en 3-serieutmanare i mina ögon och har absolut inte långresepotential i närheten av en 5a. Ingen dålig bil dock, vi har haft två stycken TDI170 DSG på jobbet och de har varit trevliga men haft en hel del småfel och varit dyra att serva.

Audi finns däremot och är i mitt tycke mycket trevligare, VAGs modeller har väl rent generellt inte den muntraste designen men Audi är åtminstone rejält gjort till skillnad från lite plastiga och stela VW. Skall du ha en Audi tycker jag dock A6 är den som passar dig, har MMI vilket motsvarar BMW´s Idrive enligt tidigare inlägg och är den glidaren du verkar söka.

Problemet med A6 ser jag på två vis efter att ha kört väldigt mycket med modellen som hyrbil:
-Jag upplever inte den lika lyxig som en BMW eller Mercedes, visst det är en riktigt bra bil på så många vis men vart är den flådiga lyxbilskänslan man får i en större modell av ovanstående märken? A6 är också väldigt klumpig tycker jag, det märks att den vill gå rakt fram på motorväg. Det är ingen bil man "har med sig" framför allt i stan, trots det upplever jag inte att den är stadigare i högfart än 5-serie/E-klass...
-Motoralternativen:
2.0T: Mycket trevlig motor, i en A4. I A6 är den dels för klen och dels passar inte en turbofyra men lite sportig "ketchupeffekt" alls i en glidare som A6. Finns dessutom inte med 4WD, och passar inte som framhjulsdriven utan blir orolig i framvagnen. Att det rycker och sliter lite i ratten är inte ok i denna typ av bil!
2.4 V6: Trött, klen och törstig. Passar dock i modellen, en glidarmotor.
3.2 V6: Perfekt, kraftfull men samtidigt inte hetsig. Passar bra i modellen, men det har dock varit mycket problem med motorn på t.ex kamkedjor och liknande.
2.0TDI: Trevlig motor, men passar inte i bilen dels av samma anledning som 2.0T men sedan är knattrandet från en dieselfyra inget som matchar en A6 tycker jag.
3.0TDI V6: Perfekt, håller även vad jag hört. Men Audi´s diesel är inte lika förfinade och snåla som BMW´s, en liten skillnad som kanske inte är värd att lägga för mycket vikt vid.

Visst har jag trivts bakom ratten i de A6 jag kört, men nej det är ingen modell jag fastnat vid. smile
Senast redigerat av Rquired (11 augusti 2011)

36 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
I am eating your words sir... wink

886 Inlägg
11 augusti 2011
Eavo skrev:

Inte för att vara elak mot Rquired, han verkar ha väldigt mycket erfarenhet, men jag tycker att du borde se upp med att svälja hans ord alldeles för frikostigt. Det är inte alls säkert att du har samma smak som han har. smile

Bancivic på låg budget:

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 augusti 2011
Wicca skrev:
Eavo skrev:

Inte för att vara elak mot Rquired, han verkar ha väldigt mycket erfarenhet, men jag tycker att du borde se upp med att svälja hans ord alldeles för frikostigt. Det är inte alls säkert att du har samma smak som han har. smile

Jag håller med helt och hållet, det är klart du inte skall ta vad jag skriver rakt upp och ner. Det finns många nöjda Audi-ägare och jag (Och sannolikt även du, Eavo) hade nog varit väldigt nöjd med en A6. Men släpps jag lös i forumet håller jag E60 eller MB W211 högre och det är bara den synen jag försökte förmedla, sedan får vi hoppas någon som är glad i Audi kommer och förklarar varför han skulle valt en A6 C5. smile

Edit: Lexus har vi missat:
http://www.blocket.se/stockholm/Lexus_G … 20&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Lexus_GS … 20&w=3

Släpper vi lös mig igen så tycker jag om Lexus, men märket satsar mer på beprövade saker än den senaste och modernaste tekniken. Känns helt enkelt lite äldre än vad den är på alla vis, interiört, att köra och så vidare.
Senast redigerat av Rquired (11 augusti 2011)

36 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
Självfallet så skojade jag till det lite med det jag sa. smile
Kul att du visar lite andra bilar, men tror inte lexus är något för mig, tyvärr.
Jag har faktiskt tittat på audi a6 väldigt länge och tycker det är en sjuhelsike snygg bil.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 augusti 2011
Eavo skrev:
Kul att du visar lite andra bilar, men tror inte lexus är något för mig, tyvärr.
Jag har faktiskt tittat på audi a6 väldigt länge och tycker det är en sjuhelsike snygg bil.

Kan vara bra att vara övertydlig! Audi A6 är dock läcker det håller jag med om, särskilt som Avant tycker jag? Men jag antar att det inte är en kombi du är ute efter? wink

36 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
Rquired skrev:
Eavo skrev:

Kan vara bra att vara övertydlig! Audi A6 är dock läcker det håller jag med om, särskilt som Avant tycker jag? Men jag antar att det inte är en kombi du är ute efter? wink

Tänkte lite snabbt på kombi men kom fram till att det är för stort för vad jag behöver. Avanten är snygg satan, men skulle jag köpa en så skulle det ju bli sedan.

886 Inlägg
11 augusti 2011
Det där med kombi är ju ett svårt val tycker jag. Vissa modeller är riktigt snygga med det och generellt så är kombis inte direkt dyrare än sedaner? 

Det är ofta stort utbud av kombis, men istället kanske kombis får ett hårdare liv med mycket lastning?
Jag tänker såhär att det skadar ju inte med lite extra utrymme direkt, en vacker dag kanske man behöver det. Å andra sidan får man kanske vänja sig vid att folk undrar om man har barn. wink

Bancivic på låg budget:

36 Inlägg
12 augusti 2011
Trådstartare
Wicca skrev:
Det där med kombi är ju ett svårt val tycker jag. Vissa modeller är riktigt snygga med det och generellt så är kombis inte direkt dyrare än sedaner? 

Det är ofta stort utbud av kombis, men istället kanske kombis får ett hårdare liv med mycket lastning?
Jag tänker såhär att det skadar ju inte med lite extra utrymme direkt, en vacker dag kanske man behöver det. Å andra sidan får man kanske vänja sig vid att folk undrar om man har barn. wink

haha, ja tycker folk redan är tjatiga angående barn. wink
Som du sa om kombi så håller jag med. Finns hur många som helst men desto mindre sedan.

95 Inlägg
12 augusti 2011
Instämmer i vad Rquired skriver om att e60 är en komfortabel bil men samtidigt relativt lättfotad och sportig i beteendet. Audi a4 ligger inte alls i samma klass som bmw:s 5-serie och 3-serie. Fjädrings- och ljudnivå på en a4 är enligt min mening under motsvarande saab- och volvo-modeller, dock känns inredningen som ett kassaskåp och mer solid än Bmw.

5-serien känns som en lagom kompromiss men kanske svårt hitta lämpligt motoralternativ till vettigt pris? Själv har jag svårt med bmw:s stolar men jag vet att många tycker om dem. Åkte och körde 535d på en tripp till tyskland men lyckades aldrig komma till rätta i stolarna (varken i baksätet där vinkel mellan sitt- och ryggdyna är för brant eller framsätet som varken passade att sitta upprätt eller glida ner i) och tycker att stolarna var flera klasser sämre än t.ex. min s60. Dock skönt med automatlåda och diesel, även om förbrukningen på autohahn inte blev så mycket lägre än i min trimmade T5a med liknande genomsnittshastighet.

36 Inlägg
12 augusti 2011
Trådstartare
Låter som många gillar denna skönhet iaf. Sotam, jag testade ju som sagt att sitta i en 535d och det kändes som att sitta som en kung tyckte jag. Allt var rätt inställt och perfekt, ben, armar,axlar, rygg etc. Men det är som du säger, inte lätt att hitta en för iaf det priset jag vill. smile

Känns som man håller på att tappa kontrollen för min nykärlek BMW. Har faktiskt inte gillar dem innan men nu tittar jag efter alla jag ser på vägen. Detta kanske kommer gå för långt. smile

223 Inlägg
12 augusti 2011
Navigationen finns 2 olika "versioner" av, den nya och den gamla.
Den nya är snyggare visuellt, har hårddisk och är enklare att använda.
Den gamla är lite "fulare", skivbaserad och krångligare, däremot tycker inte jag den är jättejobbig att använda, som vissa andra gör. Uppdateringar görs genom att införskaffa nya skivor, på valfritt vis.

Har du gps i telefonen så klarar du dig alltid. Min Bmw missar ibland, speciellt på lite avsides krokar när man vill ange adress. Har man telefonen med gps som komplement så klarar man sig utmärkt. Jag har alltså gamla versionen, men uppdaterade skivor.

För övrigt blir jag ofta förvånad över servicekostnaderna på Bmw, de har helt ok priser när det gäller standardservice. Ibland kan jag tycka de har lite väl tilltagna priser på reservdelar, men bara ibland.

Har förutom 335:an 2 andra Bmw:ar och en har nu gått 16 000 relativt problemfritt. Den andra har gått 6 400 och har endast servats inga byten av någonting (jo, jag fick faktiskt köpa ett strålkastarspolskydd för kanske en hundring i vintras), 335:an är lite kinkigare så den har det bytts lite saker på, dock inga jättestora saker. Har inte haft mer problem än att jag kan kalla mig själv en nöjd kund.

Har kört e60 535d och det är riktigt trevliga bilar, jag tycker om 3-seriens direkta körsätt, men skillnaden är inte jättestor. Behöver du mer utrymme, så kör på en 5:a då 3:an onekligen kan vara lite liten när man skall iväg på långsemester med några ungar eller kompisar. Jag kanske tar klivet över till femman vad det lider, men just nu så funkar 3:or för mig.

Det jobbigaste med att äga en Bmw är väl att alternativa bilmärken är svåra att växla till, man blir bortskämd helt enkelt. Skall man växla till något märke som man blir nöjdare med, då börjar det kosta ordentliga pengar om man vill ha kvalitetskänsla och hyfsat tryck.

Sök