2656
Sök

40/40 sänkning inte tillräckligt, sänka ytterligare? Volvo 740

29 Inlägg
9 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hallå, jag har en 740 med lesjöfors sänksats på 40/40 men tycker inte den är tillräckligt låg. Hur mycket är lämpligt att kapa för att det fortfarande ska va möjligt att använda bilen utan att studsa runt som en studsboll? 1-2 varv fram ? Och 1 bak ? Någon som har bild som har gjort något av detta?

så här ser det ut nu : http://www.garaget.org/?car=238386&image=2352208









Rubrik redigerad så den följer reglerna
Mvh Tommy, Moderator
Senast redigerat av te_wik (10 augusti 2011)

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
9 augusti 2011
#2
Jag hade en 740 som jag kapade 3 varv runt om och den studsade runt så det rekommenderas inte smile

Edit: Det var ju originalfjädrarna som jag kapade. Vet inte hur sänkningsfjädrar blir när man kapar smile
Senast redigerat av rickylicious (9 augusti 2011)

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

124 Inlägg
9 augusti 2011
#3
när man kapar 3 varv på orginal fjäder brukar bilen stå på genomslagsgummit de är bara att kapa bort lite av de så går de fint sen och då studsar inte bilen fram


1 215 Inlägg
9 augusti 2011
#4
thule_92 skrev:
när man kapar 3 varv på orginal fjäder brukar bilen stå på genomslagsgummit de är bara att kapa bort lite av de så går de fint sen och då studsar inte bilen fram

du menar att han ska kapa av gummit lite?

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

29 Inlägg
9 augusti 2011
Trådstartare
#5
rickylicious skrev:
Jag hade en 740 som jag kapade 3 varv runt om och den studsade runt så det rekommenderas inte smile

Edit: Det var ju originalfjädrarna som jag kapade. Vet inte hur sänkningsfjädrar blir när man kapar smile

jo men nu har jag ju sänkfjädrar och det borde va lite annorlunda ? eftersom dom ska va lägre från början `

124 Inlägg
9 augusti 2011
#6
ja exakt kapa av gummit lite granna jo men testa att kapa ett varv fram och 1/2 bak är du inte nöjd ta lite till


Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 augusti 2011
#7
Kör en stund tills fjädrarna sätter sig, tar ett par tiotal mil ibland.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

54 Inlägg
10 augusti 2011
#8
jag har kapat min sänkningssats och jag tycker inte den blev stötig som den brukar bli med orginalfjädrar. men ta väck fjädrarna helt kör direkt på kudden, ingen skön upplevelse men dock så raggigt=)  skämt i sido=)

Forummoderator
26 434 Inlägg
10 augusti 2011
#9
te_wik skrev:
Kör en stund tills fjädrarna sätter sig, tar ett par tiotal mil ibland.



Mvh Tommy

Tänkte skriva detta men du hann före..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

29 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
#10
jag har kört nu sen i april / juni med det och den e inte tillräckligt låg andå tycker jag wink

Forummoderator
26 434 Inlägg
10 augusti 2011
#11
Mamborg skrev:
jag har kört nu sen i april / juni med det och den e inte tillräckligt låg andå tycker jag wink

Är det orginaldämpare eller bytte du ut dem också?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

29 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
#12
AirOne skrev:
Mamborg skrev:
jag har kört nu sen i april / juni med det och den e inte tillräckligt låg andå tycker jag wink

Är det orginaldämpare eller bytte du ut dem också?

dom e bytta

Forummoderator
26 434 Inlägg
10 augusti 2011
#13
Mamborg skrev:
AirOne skrev:
Mamborg skrev:
jag har kört nu sen i april / juni med det och den e inte tillräckligt låg andå tycker jag wink

Är det orginaldämpare eller bytte du ut dem också?

dom e bytta

Till?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

29 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
#14
AirOne skrev:
Mamborg skrev:
AirOne skrev:

Är det orginaldämpare eller bytte du ut dem också?

dom e bytta

Till?

till ett par sachs dämpare kommer inte ihåg exakt modell

Forummoderator
26 434 Inlägg
10 augusti 2011
#15
Mamborg skrev:
AirOne skrev:
Mamborg skrev:

dom e bytta

Till?

till ett par sachs dämpare kommer inte ihåg exakt modell

Okej.
Lustigt. När jag monterad 30/30-sänkning med nya Sachs-dämpare så blev i alla fall den lagom.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 168 Inlägg
10 augusti 2011
#16
men kapa bara, de är ju rena rama skiten med sänkningssats. ända som gäller är coilovers eller kapa.


29 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
#17
AirOne skrev:
Mamborg skrev:
AirOne skrev:

Till?

till ett par sachs dämpare kommer inte ihåg exakt modell

Okej.
Lustigt. När jag monterad 30/30-sänkning med nya Sachs-dämpare så blev i alla fall den lagom.

ta en titt på bilden som är i länken högst upp. jag tycker den e för hög. eller jag hade förväntat mig att den skulle bli lägre

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 augusti 2011
#18
En 740 är ju inte direkt nära backen original, de flesta verkar köra 60/60 och ser inte nog låga ut för det.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

VVS-MONTÖR
20 Inlägg
11 augusti 2011
#19
Mamborg skrev:
Hallå, jag har en 740 med lesjöfors sänksats på 40/40 men tycker inte den är tillräckligt låg. Hur mycket är lämpligt att kapa för att det fortfarande ska va möjligt att använda bilen utan att studsa runt som en studsboll? 1-2 varv fram ? Och 1 bak ? Någon som har bild som har gjort något av detta?

så här ser det ut nu : http://www.garaget.org/?car=238386&image=2352208



Kapa 2,5 ring å halva genom slagsgummit och 2-3 ring bak så har du fortfarande komfort






Rubrik redigerad så den följer reglerna
Mvh Tommy, Moderator

Hemma Bra Men I Garaget Bäst!:d

OEM Rox
245 Inlägg
11 augusti 2011
#20
Min 945 på 40/40 sänkning med 2½ varv bak och 2 varv fram, var riktigt nöjd faktiskt!

http://www.garaget.org/?car=100078&image=1031054

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.


Sök