3993
Sök

Svarva eller nytt?

17 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
#1
Tja har en fråga angående en saab t5 motor som ska trimmas och funderar på att svarva ner orginal kolvarna eller bytta till bättre. Men eftersom t5 kolvarna stå pall för en del så tänkte jag höra om det är nån som är villig att komma med förslag.. Tack på förhand Markus

85 Inlägg
10 augusti 2011
#2
Vad har du för effektmål, vilket bränsle tänker du köra på?
Det är egentligen det som avgör. Original håller lugnt upp till 500 med en riktig mapp, så länge det inte spikar.
Det är spikningen som dödar kolvarna..

Och varför skall du svarva ner dem? Är det lägre komp du är ute efter?

17 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
#3
Stettler skrev:
Vad har du för effektmål, vilket bränsle tänker du köra på?
Det är egentligen det som avgör. Original håller lugnt upp till 500 med en riktig mapp, så länge det inte spikar.
Det är spikningen som dödar kolvarna..

Och varför skall du svarva ner dem? Är det lägre komp du är ute efter?

400hk är det väl tänkt att uppnå. 98oktan är det tänkt att köra på.

Nej så mkt lägre komp hade jag inte tänkt. För jag måste svarva ner original kolvarna för att jag ska t7:ans toppackning som tål mer stryk än t5:ans. Och för att inte kolvarna ska ta i toppen så måste jag svarva ner dom:-P

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
10 augusti 2011
#4
bara att slarva ner dem 1,1mm och stoppa ner dem med t7-topplockspackning. 400hk ska dem lätt överleva.

t7packningen är tunnare därför måste kolvarna svarvas.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

17 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
#5
kwansa skrev:
bara att slarva ner dem 1,1mm och stoppa ner dem med t7-topplockspackning. 400hk ska dem lätt överleva.

t7packningen är tunnare därför måste kolvarna svarvas.

Japp det är vad jag har fått höra:D Jag har inte planerat för mer effekt så det borde bli bra:P

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
10 augusti 2011
#6
Hellberg_97 skrev:
kwansa skrev:
bara att slarva ner dem 1,1mm och stoppa ner dem med t7-topplockspackning. 400hk ska dem lätt överleva.

t7packningen är tunnare därför måste kolvarna svarvas.

Japp det är vad jag har fått höra:D Jag har inte planerat för mer effekt så det borde bli bra:P

helt lagom effekt, då ska det håller helt okej oxå smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 augusti 2011
#7
2§ När du startar en ny tråd
Viktigt: Skriv en korrekt formulerad rubrik som tydligt beskriver vad tråden handlar om. Trådar som inte följer rubrikanvisningarna stängs eller raderas utan förvarning. Se rubriksanvisningarna (3§ och 4§).
Trådar och inlägg skall skrivas i för ämnet lämpligast forum. Samma inlägg får inte postas i flera forum (s.k. korspostning).

3§ Rubriksanvisningar: Allmänna
Informativt och beskrivande - Det är viktigt att läsaren snabbt kan bilda sig en uppfattning om vad tråden handlar om innan man läst inlägget. Därför är det viktigt att få med trådens syfte direkt i rubriken genom en tydlig formulering. Det ger dig bästa möjliga respons. Var övertydlig!
Ej kort och generellt - Rubriker som "Hjälp", "Trim?", "Nån som vet?" eller annat intetsägande som "Kolla in den här" är inte godkända.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök